Jan Matoušek
9. 1. 2022 6:32
S rozpadem východního bloku přišla většina tamních automobilek o jisté odbytové trhy. Ve volné konkurenci moderních vozů totiž zastaralé dacie, žigulíky nebo volhy najednou nestačily. Některé značky se s novou výzvou vyrovnaly, jiné ale kompletně zkrachovaly. Redakce Aktuálně.cz vybrala několik aut socialistických značek, která měla po roce 1989 konkurovat západním modelům.
UAZ 3160
Při vyslovení jména automobilky UAZ se většině lidí vybaví pravděpodobně buchanka alias řada 452 a vojenský typ 469. Oba dva po mnoha modernizacích úspěšně pokračují dodnes, přičemž po jejich boku vzniká i modernější model Patriot. A právě jeho kořeny sahají až k typu UAZ 3160, který byl poprvé vyvinutý bez přímé návaznosti na jeden ze dvou klasických modelů.
Jedná se vlastně o druhou generaci terénních automobilů UAZ, jejíž vývoj začal už v 80. letech. Až v následující dekádě se ale 4,3 metru dlouhý off-road přiblížil sériové výrobě. Na vývoji auta se mimochodem podíleli i inženýři konkurenční automobilky AvtoVAZ. Off-road měl nadále rámovou konstrukci, vpředu uložený benzinový motor a pohon všech kol, oproti typu 469 ale dostal novou přední nápravu a modernější design karoserie. Na pět dveří však byla přece jen příliš krátká, konkurenční výrobci z Japonska či Ameriky při podobné délce používali většinou troje dveře.
Sériová produkce začala v roce 1997 a UAZ 3160 se v ní udržel až do roku 2004. Třebaže byl oproti předchůdci mnohem komfortnější, objevovaly se problémy se stabilitou a ovladatelností. Ty se povedlo vyřešit až v rámci modernizace, kdy se objevil typ 3162 Simbir s prodlouženou karoserií a novými nápravami. Ten se sériově vyráběl mezi roky 2002 a 2005, pak jej nahradila jeho zmodernizovaná verze pojmenovaná Patriot. Obě auta se dala koupit i v Česku, dovozce do nich montoval naftové motory polské značky Andoria.