Socialistická auta, která se snažila uspět po roce 1989. Přežilo jich jen několik

Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 1. 2022 6:32
S rozpadem východního bloku přišla většina tamních automobilek o jisté odbytové trhy. Ve volné konkurenci moderních vozů totiž zastaralé dacie, žigulíky nebo volhy najednou nestačily. Některé značky se s novou výzvou vyrovnaly, jiné ale kompletně zkrachovaly. Redakce Aktuálně.cz vybrala několik aut socialistických značek, která měla po roce 1989 konkurovat západním modelům.
Foto: UAZ

UAZ 3160

Při vyslovení jména automobilky UAZ se většině lidí vybaví pravděpodobně buchanka alias řada 452 a vojenský typ 469. Oba dva po mnoha modernizacích úspěšně pokračují dodnes, přičemž po jejich boku vzniká i modernější model Patriot. A právě jeho kořeny sahají až k typu UAZ 3160, který byl poprvé vyvinutý bez přímé návaznosti na jeden ze dvou klasických modelů.

Jedná se vlastně o druhou generaci terénních automobilů UAZ, jejíž vývoj začal už v 80. letech. Až v následující dekádě se ale 4,3 metru dlouhý off-road přiblížil sériové výrobě. Na vývoji auta se mimochodem podíleli i inženýři konkurenční automobilky AvtoVAZ. Off-road měl nadále rámovou konstrukci, vpředu uložený benzinový motor a pohon všech kol, oproti typu 469 ale dostal novou přední nápravu a modernější design karoserie. Na pět dveří však byla přece jen příliš krátká, konkurenční výrobci z Japonska či Ameriky při podobné délce používali většinou troje dveře.

Sériová produkce začala v roce 1997 a UAZ 3160 se v ní udržel až do roku 2004. Třebaže byl oproti předchůdci mnohem komfortnější, objevovaly se problémy se stabilitou a ovladatelností. Ty se povedlo vyřešit až v rámci modernizace, kdy se objevil typ 3162 Simbir s prodlouženou karoserií a novými nápravami. Ten se sériově vyráběl mezi roky 2002 a 2005, pak jej nahradila jeho zmodernizovaná verze pojmenovaná Patriot. Obě auta se dala koupit i v Česku, dovozce do nich montoval naftové motory polské značky Andoria.

 

Právě se děje

Další zprávy