Socialistická auta, která se snažila uspět po roce 1989. Přežilo jich jen několik

Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 1. 2022 6:32
S rozpadem východního bloku přišla většina tamních automobilek o jisté odbytové trhy. Ve volné konkurenci moderních vozů totiž zastaralé dacie, žigulíky nebo volhy najednou nestačily. Některé značky se s novou výzvou vyrovnaly, jiné ale kompletně zkrachovaly. Redakce Aktuálně.cz vybrala několik aut socialistických značek, která měla po roce 1989 konkurovat západním modelům.

Moskvič "Knjaz Vladimir" a "Ivan Kalita"

Konec automobilky Moskvič by pravděpodobně vydal na samostatnou knihu. Někdejší pýcha sovětského autoprůmyslu se loučila velmi nevzhlednými, špatně smontovanými a zastaralými automobily, které ani v Rusku nikdo nechtěl. Základem všeho byla čtvrtá generace aut z Moskvy pojmenovaná Aleko, ale známá také pod číselným označením 2141. Šlo o pětidveřový hatchback, kopii Simcy 1307, s motorem vpředu a pohonem předních kol. Jeho modernizace dostala označení Svjatogor a vyráběla se až do roku 2002.

Z hatchbacku byl odvozen i sedan s číselným označením 2142. Původně to bylo auto poměrně střídmých tvarů, podobných těm u Aleka, jenže v té podobě se do výroby nikdy nedostalo. Vznikla řada prototypů s různými motory, vedení ruské automobilky ale se zahájením výroby váhalo.

Až v roce 1997 se sedan odvozený od typu 2141 konečně dostal do sériové výroby. Moskvič se ve stejnou dobu rozhodl experimentovat se jmény, a tak přišel s modelem pojmenovaným Knjaz Vladimir, tedy Kníže Vladimír. Auto bylo dlouhé 4,7 metru a mělo rozvor natažený na 2780 mm, poháněly ho mimo jiné motory automobilky Renault. Jenže vyšší cena neodpovídající kvalitám snahu o jakékoliv vyšší prodeje zhatila a výroba se pohybovala v nízkých stovkách ročně.

Absolutní neúspěch pak znamenal i prodloužený sedan pojmenovaný Ivan Kalita (fotka vpravo), představený v roce 1998. Auto bylo při nezměněném rozvoru delší o 200 mm a mělo představovat luxusnější verzi "Vladimira" pro potřeby politiků ve vedení Moskvy. Výroba ale byla jen kusová, protože o opět drahé auto vůbec nebyl zájem. Mohl za to i design, který byl všechno, jen ne moderní a pohledný. Ivan Kalita nakonec skončil v roce 2001, Knjaz Vladimir se udržel až do roku 2002. Z obou modelů bylo odvozeno i kupé Duet, respektive Duet-2. Kupé ale vzniklo jen v jednotkách kusů. Moskvič samotný zkrachoval v roce 2006, auta ale nevyráběl už od roku 2002. Definitivně pak zanikl v roce 2010. Podobně jako u Lady pak poslední sedany vlastně představují osud celého Moskviče - byla to tak špatná auta, že ani na domácím trhu o ně nebyl zájem.

 

Právě se děje

Další zprávy