Socialistická auta, o kterých jste nikdy neslyšeli. Bulharská Alpine i jugoslávský VW

Jan Matoušek Jan Matoušek
19. 9. 2021 6:32
Že západní automobilky poskytovaly socialistickým státům licence na výrobu svých vozidel, jsme rozebírali již několikrát. Fiaty z Polska i Sovětského svazu nebo Renaulty a Citroëny z Rumunska jsou nejtypičtějšími příklady. Najdou se ale i zapomenuté licence. Věděli jste třeba, že se sporťáky Alpine dělaly v Bulharsku a Volkswagen Golf v Jugoslávii? Některé zapomenuté licence najdete v galerii.
Foto: Výrobci

Pirin Fiat

Zhruba ve stejnou dobu jako s Renaultem začali v Bulharsku, konkrétně státní firma Balkankar, spolupracovat i s Fiatem. Ve městě Loveč se tak v roce 1967 rozběhla montáž italských modelů 850, 850 Coupé a 124 s karoserií sedan i kombi (na snímku originální italský sedan). Poslední jmenovaný světoběžník tak nedal vzniknout jen žigulíkům. Že by však bulharská produkce Fiatů, označovaných podle místního pohoří jako Pirin Fiat, byla nějak úspěšná, se říct nedá. Andy Thompson udává, že když v září 1971 montáž aut po vypršení kontraktu skončila, zastavila se na 360 kusech modelu 850, 89 kusech modelu 850 Coupé a 309 kusech modelu 124, drtivá většina přitom měla karoserii sedan. Mnohem úspěšněji se v Loveči licenčně vyráběly automobily Moskvič.

 

Právě se děje

Další zprávy