Socialistická auta, o kterých jste nikdy neslyšeli. Bulharská Alpine i jugoslávský VW

Jan Matoušek Jan Matoušek
19. 9. 2021 6:32
Že západní automobilky poskytovaly socialistickým státům licence na výrobu svých vozidel, jsme rozebírali již několikrát. Fiaty z Polska i Sovětského svazu nebo Renaulty a Citroëny z Rumunska jsou nejtypičtějšími příklady. Najdou se ale i zapomenuté licence. Věděli jste třeba, že se sporťáky Alpine dělaly v Bulharsku a Volkswagen Golf v Jugoslávii? Některé zapomenuté licence najdete v galerii.
Foto: Wikimedia Commons - NONOTTE M (CC BY-SA 4.0)

Bulgarrenault

Modelům Bulgaralpine předcházela v únoru 1967 započatý prodej automobilů se jménem Bulgarrenault. Poprvé se přitom nové vozy prezentovaly už na podzim roku 1966, krátce po podpisu dohody s Renaultem. Obchodní organizace Bulet opět s firmou Metalhim tyto vozy v Plovdivu montovala z dovážených CKD sad francouzského výrobce (ve hře ale byla i výroba aut jiných značek, třeba Simca nebo Alfa Romeo), přičemž se jednalo o modely Renault 8 a Renault 10 (na snímku). Jediným výrazným rozdílem bylo oproti originálu označení Bulgarrenault.

"Osmička" měla pod kapotou litrový motor, zatímco "desítku" poháněla jedenáctistovka. Nicméně produkce bulharských Renaultů neměla dlouhého trvání. Skončila v roce 1970, Andy Thompson uvádí dohromady skoro 5900 smontovaných automobilů Bulgarrenault. Zhruba 1800 z nich šlo na export, třeba do Rakouska nebo Jugoslávie. Jan Tuček nicméně udává jen asi 3,5 tisíce smontovaných aut obou modelových řad.

 

Právě se děje

Další zprávy