Socialistická auta, o kterých jste nikdy neslyšeli. Bulharská Alpine i jugoslávský VW

Jan Matoušek Jan Matoušek
19. 9. 2021 6:32
Že západní automobilky poskytovaly socialistickým státům licence na výrobu svých vozidel, jsme rozebírali již několikrát. Fiaty z Polska i Sovětského svazu nebo Renaulty a Citroëny z Rumunska jsou nejtypičtějšími příklady. Najdou se ale i zapomenuté licence. Věděli jste třeba, že se sporťáky Alpine dělaly v Bulharsku a Volkswagen Golf v Jugoslávii? Některé zapomenuté licence najdete v galerii.
Foto: Renault

IMV

Novo Mesto v dnešním Slovinsku je známé především produkcí automobilů Renault. Automobilka IMV (Industrija Motornih Vozil, v překladu automobilový průmysl), která toto jméno dostala v roce 1959, tam ale ještě před francouzskými automobily produkovala v licenci modely DKW a především vozidla z britského konglomerátu British Leyland. To znamená, že nálepku "vyrobeno v Jugoslávii" nesly Austin 1300, Mini 1000 a Austin Maxi. Mezi lety 1969 a 1972 dohromady vzniklo v Jugoslávii přes 21 tisíc britských vozidel, píše Andy Thompson.

V roce 1972 pak IMV podepsalo kontrakt s Renaultem, a v Novom Mestě tak začala o rok později začala produkce Renaultu 4. Francouzi přitom už v Jugoslávii působili od roku 1969, kdy ve spolupráci s Litostrojem vznikaly modely R4, R6 a R16. Od roku 1973 se tedy přesunuli jinam a zřejmě se jednalo o trefu do černého. Renault 4 se v továrně IMV vyráběl déle než ve Francii, až do roku 1992, a vzniklo jich skoro 576 tisíc, píše Tuček. Postupně se k R4 přidaly další modely: R16, R12, R18 a naposledy už na konci 80. let R5.

Po pádu komunistického režimu Renault ze Slovinska neodešel, naopak továrnu postupně celou převzal a udělal z ní jeden ze svých nejdůležitějších podniků, kde dnes vyrábí třeba páté Clio, třetí Twingo i s elektrickým pohonem nebo z něj odvozené elektromobily Smart forfour.

 

Právě se děje

Další zprávy