Nejde o úplně první policejní plug-in hybridní škodovky. Už dříve značka oznámila, že se do nápadného zbarvení strážců zákona mohou odít Octavia iV i Superb iV ve Velké Británii. Tamní zastoupení mladoboleslavské automobilky nabízí bezpečnostním složkám dokonce Enyaq iV - mohou ho mít jak policisté, tak hasiči nebo zdravotníci. Koneckonců s elektrickým SUV mají své zkušenosti i záchranáři v Polsku. Jeden červený kousek od června provozuje Tatranská dobrovolnická záchranná služba (v polštině Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe - zkratka TOPR) na polské straně Tater.
Přímo u polské policie ale budou mít zatím k dispozici Octavii Combi iV, kterou pohání kombinace zážehové přeplňované čtrnáctistovky a elektromotoru. Dohromady má auto k dispozici 150 kW a 350 Nm, přičemž jde o slabší ze dvou variant plug-in hybridu, které český výrobce pro Octavii nabízí. Silnější v provedení RS má 180 kW.
Polské zastoupení Škody uvádí, že policisté budou moci s autem ujet až 65 km čistě na elektřinu. Na přední kola pak sílu přenáší šestistupňová dvouspojková automatická převodovka, dle oficiálních dat s ní kombi zrychluje za 7,5 vteřiny a rozjede se až na 220 km/h. Dobití akumulátoru z 2,3kW zásuvky trvá pět hodin a mimo jiné právě i k tomu, jak auto nabíjet a plug-in hybrid správně používat, pak dostalo téměř sto policistů, kteří budou s auty jezdit, důkladné školení. Mimochodem možnost nabíjet plug-in hybrid či elektromobil má od letošního roku umožňovat v Polsku, dle tamních médií, každá nová či zmodernizovaná policejní budova.
Aby mohla Octavia do zásuvky u policie sloužit, prošla také celou řadou úprav. Vedle stříbrného laku s modrými prvky a majáků na střeše, respektive diodových majáků v předním nárazníku, za čelním sklem, v masce chladiče nebo v pátých dveřích je to například reproduktor v přední části vozu. Ten umí vydávat zvuk s hladinou hluku až 118 dB. Dále nechybí přenosný radiotelefon, lékárnička, kovový ochranný kryt motoru a kovová pevná přepážka mezi prostorem pro posádku a zavazadelníkem.
Cenu vozu prodejce škodovek z Vratislavi, který celkem 32 plug-in hybridních Octavií Combi iV varšavské policii dodal, nezveřejnil. V Česku se 150kW plug-in hybrid dá jako kombi pořídit nejméně za 874 900 korun, v Polsku pak za v přepočtu necelých 800 tisíc korun. Dodejme, že vedle Velké Británie a Polska se Octavia čtvrté generace objevuje i v dalších policejních sborech napříč Evropou, byť ne s plug-in hybridním pohonem. Například 150 jich jezdí v Jerevanu, hlavním městě Arménie, mají je také policisté v Bosně a Hercegovině, Gruzii nebo Kosovu.
Když byla v úvodu článku řeč o britské policii, také ona může být vybavena jednou aktuální novinkou. Tamní zastoupení Škody totiž nabízí omlazený Kodiaq nejen jí, ale rovnou i hasičům a zdravotníkům. Vedle odpovídajícího laku a polepů karoserie mají auta rovněž majáky nebo potřebnou komunikační platformu záchranných složek plně integrovanou do centrální dotykové obrazovky. Třeba zmíněné majáky tak lze ovládat stejně jako rádio.
Automobilka uvádí, že dokáže splnit také individuální požadavky konkrétního zákazníka. O specifických omezeních pod kapotou tisková zpráva mlčí, lze tak předpokládat, že zájemci z řad záchranných složek mohou volit ze dvou benzinových a dvou naftových motorů o výkonu 110 až 147 kW, v závislosti na verzi i s dvouspojkovým automatem a pohonem všech kol. Chybět by neměla ani verze RS od poslední modernizace nabízená se 180kW dvoulitrovým benzinovým motorem, dvouspojkovým automatem a pohonem všech kol.
Dodejme, že ve Velké Británii je Škoda Kodiaq mezi záchrannými složkami mimořádně oblíbeným vozem. V aktivní službě jich je několik stovek. Padesát jich například používá policie v Severním Irsku, třicet rychlá zásahová jednotka hasičského sboru v Západním Sussexu a osmnáct zdravotníci záchranné služby na jihozápadě Anglie u South Western Ambulance Service NHS Foundation Trust.