Aktuálně.cz dostalo exkluzivní příležitost si prohlédnout supersportovní BMW i8, které 19. dubna český importér značky BMW předal policii.
Vůz jsme prozkoumali s předstihem před předáním, které se konalo bez velkých oficialit. Jde o dosud nejsilnější model automobilu, který česká policie ve svých řadách využívá. Hybridní supersport kombinuje elektromotor s benzinovým tříválcem, dává výkon 266 kW, jede 250 km/h a na 100 km/h zrychlí za 4,4 sekundy.
Stejně jako v předchozích případech může policie užívat vůz zdarma na půl roku nebo do ujetí 20 000 kilometrů a vrátit ho zpět BMW podle toho, co nastane dříve.
Klíčky od první "í osmičky" si policejní prezident Leoš Tržil převzal od BMW 10. května loňského roku a Aktuálně.cz tehdy bylo u toho. Auto si policisté odvezli do Jihomoravského kraje. Jenže ale ani ne po třech týdnech i8 havarovala.
Tehdy ve voze seděl zástupce hradního protokoláře Vladimír Kruliš. Při nehodě auto skončilo v potoce v Brně-Chrlicích. Lékaři policistovi Raichovi diagnostikovali mozkovou příhodu, ke které došlo při řízení vozu. Při havárii se tehdy zranil jak Kruliš, tak především policista Radovan Raich, který poté strávil několik měsíců v nemocnici.
Nápad na to, aby se Kruliš projel, padl na hostině v brněnském hotelu při příležitosti prezidentské návštěvy Jihomoravského kraje, kde byl Kruliš členem Zemanovy delegace. Prý si o projížďku sám řekl, protože je automobilovým fandou. Projížďku s Krulišem v autě na večeři povolil ředitel jihomoravské policie Leoš Tržil.
Vyšetřování nehody a především posouzení, zda policie nepochybila, když v policejní i8 vozila civilistu, si vzala na starost Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS), případ byl odložen vloni na podzim.
"Nebylo zjištěno podezření ze spáchání trestného činu ani jiného protiprávního jednání ze strany příslušníka Policie České republiky. Věc byla policejním orgánem GIBS odložena," řekl Aktuálně.cz Martin Strouhal z kanceláře Generální inspekce bezpečnostních sborů.
GIBS vrátila nabourané BMW i8 importérovi začátkem července loňského roku. "Po dohodě s policií jsme se rozhodli, že nebudeme zveřejňovat rozsah škody ani to, jak s autem naložíme," řekl tehdy PR manažer značky BMW David Haidinger.
Ještě než se dořešil příběh prvního vozu, na konci června loňského roku český importér BMW půjčil policii druhé auto. K předání klíčků došlo bez oficialit a bez policie, hlavně proto, aby se o celé anabázi s první i8 nemluvilo tak horlivě.
Začátkem listopadu pak policie vrátila druhou i8 BMW zpět, stihla totiž za necelých pět měsíců najet povolených 20 000 kilometrů. Už při té příležitosti se policie nechala slyšet, že se nebrání další spolupráci se značkou BMW.
K ní dochází nyní, půl roku po vrácení druhé i8. Během této doby se do vozu instalovalo zařízení, které mu předtím chybělo. Jde tedy o stejný model, který už policie měla, teď má ale novou funkci.
Zatímco dvě předchozí i8 měly působit na silnici spíš preventivně a zajistit, aby policie byla vidět, hybridní supersport v modrožlutém provedení s majáky na střeše má měřicí systém.
Dostal zařízení k pořízení videozáznamu a umí změřit průměrnou rychlost. Má tedy výbavu jako kterákoli běžná policejní Octavia. Takže před policejní i8 se mějte na pozoru. Podle neoficiálních informací bude jezdit především v Plzeňském kraji, takže zřejmě i často po dálnici D5.
Až pojedete z Německa, myslete na to, že tamní úseky s neomezenou rychlostí na dálnici skončily, a uberte plyn. Jinak se může stát, že vás na české dálnici změří nová policejní i8.
Zde si prohlédněte kompletní fotogalerii BMW i8 zapůjčeného policii, které má kamerový systém na měření rychlosti: