Auta, která nepřežila socialismus. Dojela na to, že nemohla konkurovat západním vozům

Lukáš Vaverka
4. 12. 2018 6:28
Doba plánovaného hospodářství automobilovému průmyslu příliš nepřála. Přesto se ve východním bloku pracovalo do poslední chvíle na nových, modernějších autech.

Z bývalých východních automobilových značek se dnešních dnů dožily tři: Dacia, Lada a Škoda. Šanci ale měly i další, jejich rozjeté projekty však musely čelit nečekanému otevření hranic, které přivedlo modernější konkurenci. Co automobilky z východního bloku na sklonku éry socialismu chystaly a jak se jim v následujících letech dařilo? Přinášíme přehled zajímavých příběhů a leckdy dlouhých sérií nástupnických modelů.

Foto: Dacia

Dacia Nova

Vývoj malého liftbacku začal už v roce 1983, inspirací byly soudobé západní modely jako Renault 11. Chřadnoucí rumunská ekonomika ale neměla dost zdrojů, a tak byla Dacia Nova dotažená do sériové výroby až v roce 1995. Tou dobou byla zastaralá, navíc byla menší a dražší než původní Dacia 1310. Ve výrobě se však udržela pět let, což bylo pro budoucnost značky rozhodující.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

V soutěži o miliardovou armádní zakázku na BVP zůstaly tři firmy

Předběžnou nabídku na dodání 210 bojových vozidel pěchoty za zhruba 50 miliard korun ministerstvu obrany doručily tři z oslovených firem. Německé konsorcium PSM s obrněncem Puma se rozhodlo soutěž opustit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy