Auta, která nepřežila socialismus. Dojela na to, že nemohla konkurovat západním vozům

Lukáš Vaverka
4. 12. 2018 6:28
Doba plánovaného hospodářství automobilovému průmyslu příliš nepřála. Přesto se ve východním bloku pracovalo do poslední chvíle na nových, modernějších autech.

Z bývalých východních automobilových značek se dnešních dnů dožily tři: Dacia, Lada a Škoda. Šanci ale měly i další, jejich rozjeté projekty však musely čelit nečekanému otevření hranic, které přivedlo modernější konkurenci. Co automobilky z východního bloku na sklonku éry socialismu chystaly a jak se jim v následujících letech dařilo? Přinášíme přehled zajímavých příběhů a leckdy dlouhých sérií nástupnických modelů.

Foto: Dacia

Dacia Nova

Vývoj malého liftbacku začal už v roce 1983, inspirací byly soudobé západní modely jako Renault 11. Chřadnoucí rumunská ekonomika ale neměla dost zdrojů, a tak byla Dacia Nova dotažená do sériové výroby až v roce 1995. Tou dobou byla zastaralá, navíc byla menší a dražší než původní Dacia 1310. Ve výrobě se však udržela pět let, což bylo pro budoucnost značky rozhodující.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Na hranici s Čínou přijeli evropští a asijští diplomaté, kteří opustili své mise v KLDR

Do čínského příhraničního města Tan-tung v pátek přicestovaly tři desítky diplomatů a jejich rodinných příslušníků, kteří odjeli ze svých misí v severokorejském Pchjongjangu. Informovala o tom agentura Kjódó, která byla události svědkem. Diplomaté podle ní přejeli přes most na hraniční řece Ja-lu (korejsky Amnokkang) autobusem.

Zhruba třicítka Evropanů a lidí z jihovýchodní Asie v KLDR vypadala tak, že se zřejmě potýkala s potížemi, jak si v Pchjongjangu zajistit živobytí, konstatovala japonská tisková agentura. Více podrobností ke vzhledu ani k národnostem diplomatů a jejich rodin neposkytla. Poznamenala však, že blokáda hranic v důsledku pandemie covidu-19 znemožnila Severní Koreji dovážet zboží pro denní potřebu.

Čínští pracovníci na celním úřadě oděni do ochranných obleků provedli u příchozích opatření s cílem zabránit šíření koronaviru, například jejich zavazadla postříkali dezinfekčním přípravkem, popsala Kjódó. Diplomaty nyní čeká dvoutýdenní karanténa v Tan-tungu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Crocs žaluje Walmart a další firmy za kopírování svých známých bot

Výrobce obuvi Crocs obviňuje Walmart a další firmy z kopírování svých známých barevných plastových bot. Čtyři žaloby kvůli porušení ochranné známky a zneužití duševního vlastnictví podal minulý týden proti zhruba 20 společnostem u amerických soudů. Píše o tom server CNN. V žalobě podané ve státě Colorado Crocs uvádí, že Walmart prodává levnější verzi jeho plastových dřeváků, které jinak stojí 50 dolarů (1090 Kč), a to pod různými jinými názvy jako Time and Tru a George.

Crocs v coloradské žalobě také tvrdí, že kopie jeho výrobků "mohou způsobit zmatek nebo uvést v omyl, mohou zklamat zákazníky, a proto porušují ochrannou známku Crocs". Takzvané crocsy dříve čelily posměchu, ale v posledních letech si je lidé velmi oblíbili. A pro některé spotřebitele, kteří hledají pohodlí, je to bota jako stvořená do pandemie, píše CNN.

Firma v roce 2020 zaznamenala vůbec nejlepší tržby v celé své historii. Zahájila také spolupráci s některými slavnými osobnostmi a jinými značkami, aby přilákala zákazníky z generace Z, tedy lidi narozené od poloviny devadesátých let 20. století do roku 2012. Na zvláštních kolekcích se podílel kanadský zpěvák Justin Bieber, rapper Post Malone a řetězec KFC. Rychle se rozprodala kolekce vydaná loni v září vzniklá ve spolupráci s latinskoamerickým zpěvákem Bad Bunnym.

Zdroj: ČTK
Další zprávy