Pohnuté osudy socialistických automobilek. Uspělo jich jen pár

Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 12. 2018 8:25
Postupná změna režimů v zemích bývalého východního bloku přinesla nejen politickou výměnu komunistické strany, ale i zásadní změny v ekonomické sféře. To se dotklo také automobilového průmyslu, protože bývalé socialistické automobilky najednou nedokázaly produkovat konkurenceschopné modely. Dříve či později přišla na řadu jejich transformace. O současném úspěchu Škody či Dacie asi není potřeba dlouze vyprávět, na výsluní se postupně vrací i Lada a Tatra. Jenže co další značky? Na osudy některých z nich jsme se podívali v následující galerii.
Foto: Výrobci

FSM

Vedle asi nejznámější automobilky FSO existovala v Polsku i řada jiných značek. Například FSM, což je zkratka pro Fabryku Samochodów Malolitražowych. Ta vznikla v roce 1971 na základě dohody s Fiatem o výrobě nového licenčního modelu. Tím modelem byl Polski Fiat 126p, později prodávaný pod jménem Maluch, tedy licenční Fiat 126.

Automobilka FSM jako taková zanikla v roce 1992, kdy ji kompletně privatizoval Fiat. Ten tak získal i v 70. letech pro 126p nově postavenou továrnu ve městě Tychy. Zajímavostí je, že právě licenční verze Fiatu 126 se v Polsku dělala až do roku 2000. Dnes polská odnož Fiatu vyrábí model 500.

 

Právě se děje

Další zprávy