Foto: 28 aut, o kterých snil východní blok. Komunisté zařízli moderní škodovku i malý polský sporťák

Ačkoliv je Ferat filmovým vozem, v základech je to jeden z nerealizovaných prototypů Škody.
Auto s motorem vzadu a pohonem zadních kol není nejvhodnějším kandidátem pro přestavbu na kombi. Přesto Škoda takto upravila v roce 1963 ještě předsériovou verzi sedanu 1000 MB. Vůz s číselným označením 990 dostal přezdívku Hajaja, to kvůli naležato umístěnému motoru vzadu tak, aby bylo možná využívat jako kufr i prostor za zadními sedadly. Řešení nebylo příliš spolehlivé, motor byl navíc kvůli nákladu špatně přístupný. Do výroby se tak kombi nedostalo.
Škoda 720 měla pro československou automobilku znamenat revoluci. Od koncepce s motorem vzadu a pohonem zadních kol totiž znamenala přechod na modernější koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Pohonná jednotka měla přitom unikátní stavebnicovou konstrukcí měnitelný zdvihový objem a na tvarování karosérie se podílelo designérské studio Ital Design. Ještě na začátku 70. let se počítalo se sériovou výrobou, byla zhotovena řada prototypů, nejen s karosérií sedan, ale také kombi a fastback. Politickým rozhodnutím o přesunutí vývoje a výroby do Bratislavy, kde nebyly vhodné prostory pro stavbu nových vozů, a následnou orientací na společný vůz s NDR ale Škoda 720 v roce 1972 definitivně skončila.
Určitý podíl na ukončení vývoje 720 měl tento vůz - Škoda 760. Ten byl vyvíjen ve spolupráci s automobilkami z NDR ve Cvikově a Eisenachu. Auta měla společnou koncepci s motorem vpředu a pohonem předních kol i řadu shodných komponentů od motorů po nápravy, každá z firem ale navrhla vlastní vzhled karosérie. Škoda si tu svou nechala opět udělat Ital Designem (vozidlo na fotce je z roku 1973), ani napodruhé ale tato spolupráce nedopadla sériově vyráběným vozem. Důvodem byl nedostatek financí a na straně NDR nejspíše částečně také politika. Po krachu společné koncepce v roce 1973 byla sice spolupráce na přípravě nového vozu o rok později obnovena s tím, že si automobilky obou zemí dodávaly díly a každé auto mělo jinou koncepci, ani to ale nevyústilo v produkční model.
Favorit byl fenomén druhé poloviny osmdesátých let, není proto divu, že z něj Škoda odvodila několik prototypů. Jedním z nich bylo provedení Tremp z roku 1989, které si zachovalo zadní pár dveří i víko kufru (u každého prvku ale jen jeho spodní polovinu) chybí mu ale střecha a místo sedadel je ložná plocha. Později na vůz navázaly Favorit Fun a Felicia Fun.
Foto: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Jan Matoušek Jan Matoušek
3. 12. 2017 7:13
Ačkoliv centrálně plánované hospodářství nedávalo příliš mnoho prostoru na zajímavé koncepční automobily, tu a tam se nějaký podobný v zemích východního bloku urodil. Většina z nich měla společné minimálně úvahy o sériové produkci. U některých automobilů se s ní počítalo od začátku, ale okolnosti tyto plány zhatily, jiné vozy dostaly naději především kladným přijetím veřejností nebo vedoucích činitelů státu. Společným jmenovatelem neúspěchu jsou ve většině případů nedostatek financí a politická situace. V následující galerii se můžete podívat na 28 automobilů, o nichž lidé ve východním bloku mohli pouze snít.

Na přehled nových automobilů na českém trhu se podívejte zde.

 

Právě se děje

Další zprávy