Jan Matoušek
1. 5. 2018 9:06
Renault letos slaví 120. narozeniny. Automobilka je to nepochybně inovativní, vždyť například první auto, které získalo pět hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP, na kapotě neslo logo diamantu. My jsme se z bohaté historie francouzského výrobce rozhodli podívat na když ne nejzajímavější, tak vysoce zajímavá (a někdy zapomenutá) vozidla. Vybírali jsme přitom jak ze sériových, tak i koncepčních modelů, kterým dominují ostré hatchbacky (nebo také hot hatche).
Renault 4CV
Už za druhé světové války začal vývoj malého Renaultu 4CV, kterému se přezdívalo Želvička. První francouzský vůz, jehož se prodalo přes milion kusů, však spatřil světlo světa až v roce 1947. Vyráběl se dlouho, až do roku 1961. Mimochodem jméno není odkazem na skutečný výkon, nýbrž výkon daňový. Ten skutečný měla vzadu umístěná osmistovka (po modernizaci "třičtvrtělitr") 13 kW, později pak 16 kW. V roce 1996, padesát let po premiéře v Paříži, ukázal Renault koncept Fiftie. Ten svým tvarem i velikostí na 4CV přímo odkazoval, šasi ale využívalo prvky modelu Sport Spider a pod kapotou byla dvanáctistovka z Twinga o výkonu 44 kW. Pohon zadních kol obě "verze" 4CV sdílely, Fiftie ale nakonec do série nezamířil.