Jezdíte po německých silnicích a dálnicích? To byste si měli dát nyní ještě větší pozor, pokud občas porušujete pravidla silničního provozu. Od poloviny října totiž do pravidel silničního provozu v Německu přibyla některá omezení, a navíc se velmi zpřísnily postihy za některé delikty.
Zpřísnění se například týká řízení a současné používání mobilu nebo jiného komunikačního zařízení. Pokud bude řidič přistižen, že při řízení manipuluje s telefonem či například tabletem, zaplatí pokutu ve výši 100 eur, což je o 40 eur více než doposud. Navíc dostane jeden trestný bod.
Kdyby se stalo, že řidič používal mobil a způsobil při řízení nehodu s hmotnou škodou, zaplatí 200 eur, navíc musí počítat s přidělením 2 trestných bodů a jednoměsíčním zákazem řízení.
Důležitá je zmínka, že nově je zakázána manipulace nejen s mobilními telefony, ale se všemi druhy komunikačních zařízení, kam se řadí například tablety či notebooky.
"Používání těchto zařízení je povoleno jen při vypnutém motoru. Nejedná se ovšem o situace, kdy byl motor vypnut při zastavení vozidla systémem stop/start. V těchto případech tedy rozhodně s komunikačním zařízením nemanipulujme," dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Německé záchranářské složky dlouhodobě trápí, že řidiči neumí včas a správně vytvářet při dopravních zácpách záchranářskou uličku. Nerespektování povinnosti ji na silnicích vytvořit přijde nově na minimálně 200 eur, až do října letošního roku přitom německá policie mohla udělit pokutu v maximální výši 20 eur.
Pokud řidič policejním či záchranářským vozidlům jedoucím se zapnutou sirénou okamžitě neuvolní cestu, bude muset počítat s pokutou ve výši 240 eur a zákazem řízení o délce jednoho měsíce. V závažných případech ale policista může po řidiči požadovat až 320 eur a navíc mu až na jeden měsíc zakázat řízení.
"Nejedná se o samoúčelné zpřísnění postihů. Záchranáři si stále častěji stěžují, že jim řidiči komplikují průjezd. Přitom rakouský autoklub ÖAMTC uvádí, že vytvořený koridor napomáhá snížit dobu dojezdu potřebné pomoci na místo neštěstí až o čtyři minuty, šance vážně zraněných na přežití se tak zvyšuje až o 40 procent," říká Roman Budský.
Německá policie se také rozhodla zpřísnit postihy v těch případech, kdy je těžké řidiče identifikovat. Velmi často se totiž stává, že řidiči si ve snaze vyhnout se pokutám zahalují obličej před kamerami, které zaznamenaly jejich přestupek.
Pokud policie identifikuje viníka přestupku, dostane navíc pokutu až 60 eur za to, že se zahaloval. "Obličej nesmí být zakryt šálou, závojem, maskou… a ani burkou," dodává Roman Budský.