Martin Přibyl
27. 11. 2019 6:02
Případy hořících elektromobilů jsou vděčným tématem nejen poslední doby. Poté, co vzplanuly Tesly v čínských garážích, začala jedna po nárazu do stromu plápolat i v sousedním Rakousku. Je toto riziko vážné? A proč elektroauta, když v nich není benzin nebo nafta, vůbec hoří? Podívejte se do našeho přehledu.
1. Jak baterie funguje?
Baterie je nejdůležitější součástkou elektroaut. Do velké míry se podílí na jejich vysoké ceně, omezuje jejich dojezd, a ještě navíc může začít hořet.
Nejprve si tedy musíme vysvětlit, jak funguje. Používané li-ion baterie se skládají (jako každý jiný akumulátor) ze dvou elektrod: záporně nabité anody a kladné katody. Mezi nimi je separátor s mikrootvory a také organický roztok s rozpuštěnými soli lithia. Lithné ionty přenášejí elektrický náboj od jedné elektrody k druhé, a tak zajišťují, že se baterie může vybíjet a dodávat elektrickou energii a opačně nabíjet a energii v sobě ukládat.
Velké baterie v elektroautech tvoří jednotlivé články. V případě BMW i3 má jeho 94Ah akumulátor 96 článků. Mobil má většinou jen jeden, v notebooku jich je několik. Články jsou v městském elektroBMW následně spojeny do osmi modulů po dvanácti článcích. Moduly chrání články před externími vlivy, jako je teplo, otřesy nebo vibrace. Dvanáct modulů pak tvoří celý akumulátor a jsou poskládány do takového tvaru, aby se do auta vešly. Angličané tomu říkají "battery pack".
Článků v autě může být i o poznání víc. Například v Tesle Model 3 jich je 4416, v Modelu S téměř 8000.