Hoří, má Teslo. Devět otázek a odpovědí o elektromobilech v plamenech

Martin Přibyl Martin Přibyl
27. 11. 2019 6:02
Případy hořících elektromobilů jsou vděčným tématem nejen poslední doby. Poté, co vzplanuly Tesly v čínských garážích, začala jedna po nárazu do stromu plápolat i v sousedním Rakousku. Je toto riziko vážné? A proč elektroauta, když v nich není benzin nebo nafta, vůbec hoří? Podívejte se do našeho přehledu.
Požár osobního auta v klimkovickém tunelu
Požár osobního auta v klimkovickém tunelu | Foto: HZS Moravskoslezského kraje

3. V čem je požár baterie specifický?

V tom, že ho nestačí jen tak zhasnout, jak říkají hasiči. "Při hašení musíme hořící elektromobil ochlazovat vodou tak dlouho, dokud hořet nepřestane. To je stejné jako u konvenčního auta," říká plukovník Rudolf Kramář z Hasičského záchranného sboru. U normálního auta byste následně odčerpali naftu nebo benzin z nádrže a tím zabránili opětovnému rozhoření požáru. U baterie to tak snadné není, probíhají v ní chemické procesy. Akumulátor se tak musí dále chladit, třeba ponořením do kontejneru s vodou, aby se reakce zcela zastavily. To může trvat relativně dlouho. V případě rakouského požáru Tesly zabralo chlazení vraku 72 hodin.

Pro zasahující hasiče je také důležité to, že při hoření baterie se uvolňuje toxický fluorovodík. "Při zásahu tedy bude nutné použít speciální oblek," upozorňuje Kramář. Zmíněný kontejner s vodou může ostatně posloužit i k zamezení úniku jedovatých sloučenin do okolí. Hašení svépomocí není kvůli toxickým plynům ideální.

"Při hašení elektroauta je také nutné použít jiné rozestavení aut a zasahujících hasičů. Hořící elektromobil se může samovolně rozjet," vysvětluje Kramář.

 

Právě se děje

Další zprávy