Hoří, má Teslo. Devět otázek a odpovědí o elektromobilech v plamenech

Martin Přibyl Martin Přibyl
27. 11. 2019 6:02
Případy hořících elektromobilů jsou vděčným tématem nejen poslední doby. Poté, co vzplanuly Tesly v čínských garážích, začala jedna po nárazu do stromu plápolat i v sousedním Rakousku. Je toto riziko vážné? A proč elektroauta, když v nich není benzin nebo nafta, vůbec hoří? Podívejte se do našeho přehledu.
Foto: Volkswagen

1. Jak baterie funguje?

Baterie je nejdůležitější součástkou elektroaut. Do velké míry se podílí na jejich vysoké ceně, omezuje jejich dojezd, a ještě navíc může začít hořet.

Nejprve si tedy musíme vysvětlit, jak funguje. Používané li-ion baterie se skládají (jako každý jiný akumulátor) ze dvou elektrod: záporně nabité anody a kladné katody. Mezi nimi je separátor s mikrootvory a také organický roztok s rozpuštěnými soli lithia. Lithné ionty přenášejí elektrický náboj od jedné elektrody k druhé, a tak zajišťují, že se baterie může vybíjet a dodávat elektrickou energii a opačně nabíjet a energii v sobě ukládat.

Velké baterie v elektroautech tvoří jednotlivé články. V případě BMW i3 má jeho 94Ah akumulátor 96 článků. Mobil má většinou jen jeden, v notebooku jich je několik. Články jsou v městském elektroBMW následně spojeny do osmi modulů po dvanácti článcích. Moduly chrání články před externími vlivy, jako je teplo, otřesy nebo vibrace. Dvanáct modulů pak tvoří celý akumulátor a jsou poskládány do takového tvaru, aby se do auta vešly. Angličané tomu říkají "battery pack".

Článků v autě může být i o poznání víc. Například v Tesle Model 3 jich je 4416, v Modelu S téměř 8000.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 17 minutami

Provoz na dálnici D1 přerušila na 169. kilometru nehoda kamionu, tvoří se dlouhé kolony

Provoz na 169. kilometru dálnice D1 u Domašova na Brněnsku je kvůli nehodě kamionu z pondělního večera stále přerušený. Kamiony ve směru na Brno stojí od 161. kilometru. Průjezdný není ani směr na Prahu, kde byla po ránu kolona zhruba 12 kilometrů dlouhá. Policisté provoz odklání mezi exity 168 a 178. Na objízdných trasách, které vedou po silnici II/602, se nyní v ranní špičce tvoří kolony a řidiči se musí připravit na zdržení, řekl policejní mluvčí Pavel Šváb. Policie rovněž kolem 8:00 na svém twitteru uvedla, že se uklízí vysypaný náklad a následně bude nutné opravit poničené dopravní značení a betonová dělící svodidla.

Bulharský kamion se převrátil v pondělí okolo 19:15 v zúženém úseku. Zcela tak zablokoval oba směry D1. Při nehodě nikdo neutrpěl vážnější zranění, řekl mluvčí jihomoravských policistů Bohumil Malášek.

V kamionu byly krabice s pivem, které bylo potřeba přeložit do jiného vozu. "V průběhu noci se podařilo vyprostit havarovaný kamion. Nyní probíhá úklid vozovky. Objízdná trasa je přetížená, v ranní špičce je na ní velké riziko tvorby kolon," sdělila policie dnes ráno na twitteru.

Zdroj: ČTK
Další zprávy