Hoří, má Teslo. Devět otázek a odpovědí o elektromobilech v plamenech

Martin Přibyl Martin Přibyl
27. 11. 2019 6:02
Případy hořících elektromobilů jsou vděčným tématem nejen poslední doby. Poté, co vzplanuly Tesly v čínských garážích, začala jedna po nárazu do stromu plápolat i v sousedním Rakousku. Je toto riziko vážné? A proč elektroauta, když v nich není benzin nebo nafta, vůbec hoří? Podívejte se do našeho přehledu.
Foto: Shutterstock

2. Proč může baterie chytnout?

"Materiály kladných elektrod jsou látky s vysokým podílem chemicky vázaného kyslíku, a tudíž podporují hoření. Materiály záporných elektrod jsou samy o sobě hořlavé a nezřídka na vzduchu samozápalné. K tomu přistupuje elektrolyt tvořený roztokem lithné soli v organické, obvykle hořlavé kapalině," psal již v roce 2010 server Computerworld s odvoláním na VUT v Brně.

Způsobů, jak kombinaci těchto materiálů zapálit, je mnoho. Příčinou požáru baterie může být nejčastěji zkrat. K tomu může dojít mimo akumulátor, ale i uvnitř baterie při deformaci separátoru. Například při havárii se baterie prorazí, obě elektrody se dotknou a zkrat začne baterii zahřívat nebo zapálí elektrolyt.

Požár ale může způsobit i nadměrné nabíjení (stalo se v červnu u Tesly v Nizozemsku), nadměrné vybíjení nebo nadměrné teplo. Baterie může v takovém případě chytnout nebo vybouchnout, když se uvnitř nahromadí plyny vznikající v důsledku zvýšené teploty. Ty mají běžně uniknout speciálním ventilem, pokud ale nebude fungovat…

Ostatně teplota pro samotné vznícení bateriového článku nemusí být vysoká. Server Cleantechnica cituje experta Jacka Rickarda, v případě Tesly Model 3 má stačit pouhých 150 stupňů Fahrenheita, tedy 66 stupňů Celsia. Tesla proto musí články ve svém nejdostupnějším voze důkladně chladit.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy