Hoří, má Teslo. Devět otázek a odpovědí o elektromobilech v plamenech

Martin Přibyl Martin Přibyl
27. 11. 2019 6:02
Případy hořících elektromobilů jsou vděčným tématem nejen poslední doby. Poté, co vzplanuly Tesly v čínských garážích, začala jedna po nárazu do stromu plápolat i v sousedním Rakousku. Je toto riziko vážné? A proč elektroauta, když v nich není benzin nebo nafta, vůbec hoří? Podívejte se do našeho přehledu.
Foto: Shutterstock

2. Proč může baterie chytnout?

"Materiály kladných elektrod jsou látky s vysokým podílem chemicky vázaného kyslíku, a tudíž podporují hoření. Materiály záporných elektrod jsou samy o sobě hořlavé a nezřídka na vzduchu samozápalné. K tomu přistupuje elektrolyt tvořený roztokem lithné soli v organické, obvykle hořlavé kapalině," psal již v roce 2010 server Computerworld s odvoláním na VUT v Brně.

Způsobů, jak kombinaci těchto materiálů zapálit, je mnoho. Příčinou požáru baterie může být nejčastěji zkrat. K tomu může dojít mimo akumulátor, ale i uvnitř baterie při deformaci separátoru. Například při havárii se baterie prorazí, obě elektrody se dotknou a zkrat začne baterii zahřívat nebo zapálí elektrolyt.

Požár ale může způsobit i nadměrné nabíjení (stalo se v červnu u Tesly v Nizozemsku), nadměrné vybíjení nebo nadměrné teplo. Baterie může v takovém případě chytnout nebo vybouchnout, když se uvnitř nahromadí plyny vznikající v důsledku zvýšené teploty. Ty mají běžně uniknout speciálním ventilem, pokud ale nebude fungovat…

Ostatně teplota pro samotné vznícení bateriového článku nemusí být vysoká. Server Cleantechnica cituje experta Jacka Rickarda, v případě Tesly Model 3 má stačit pouhých 150 stupňů Fahrenheita, tedy 66 stupňů Celsia. Tesla proto musí články ve svém nejdostupnějším voze důkladně chladit.

 

Právě se děje

Další zprávy