Hoří, má Teslo. Devět otázek a odpovědí o elektromobilech v plamenech

Martin Přibyl Martin Přibyl
27. 11. 2019 6:02
Případy hořících elektromobilů jsou vděčným tématem nejen poslední doby. Poté, co vzplanuly Tesly v čínských garážích, začala jedna po nárazu do stromu plápolat i v sousedním Rakousku. Je toto riziko vážné? A proč elektroauta, když v nich není benzin nebo nafta, vůbec hoří? Podívejte se do našeho přehledu.
Foto: Dekra

5. Co pro zabránění požáru dělají automobilky?

Automobilky používají řadu opatření, jak požárům zabránit. I těm nejděsivějším, jako je vzplanutí auta po dopravní nehodě. Německá Dekra proto nedávno vzala tři exempláře předchozí generace Nissanu Leaf a jeden Renault Zoe a ve vysoké rychlosti nechala vozy narazit na kůl, což mělo simulovat právě náraz do stromu (viz obrázek). Řídicí elektronika včas vysokonapěťovou baterii odpojila a k požáru v důsledku jejího poškození nedošlo. V případě Tesly Model 3 baterii chrání vysoce pevná konstrukce vozidla. 

Každé havarované auto však musí v servisu do tzv. karantény, kde je sledován stav baterie a kontrolováno, jestli se v důsledku havárie nezahřívá a nehrozí riziko vzniku požáru. Ten může v autě pomalu "doutnat". Něco podobného se stalo po crash testu Chevroletu Volt (Opelu Ampera) v roce 2011. Automobilka musela na základě této zkušenosti auto upravit. 

Zabránit přehřívání nebo přebíjení baterie pak mají senzory, které mohou vadný článek v případě potřeby odpojit. Jeden přehřátý článek by mohl postupně zahřívat i ty ostatní kolem sebe a způsobit velkou škodu.

 

Právě se děje

Další zprávy