Hoří, má Teslo. Devět otázek a odpovědí o elektromobilech v plamenech

Martin Přibyl Martin Přibyl
27. 11. 2019 6:02
Případy hořících elektromobilů jsou vděčným tématem nejen poslední doby. Poté, co vzplanuly Tesly v čínských garážích, začala jedna po nárazu do stromu plápolat i v sousedním Rakousku. Je toto riziko vážné? A proč elektroauta, když v nich není benzin nebo nafta, vůbec hoří? Podívejte se do našeho přehledu.
Foto: Dekra

5. Co pro zabránění požáru dělají automobilky?

Automobilky používají řadu opatření, jak požárům zabránit. I těm nejděsivějším, jako je vzplanutí auta po dopravní nehodě. Německá Dekra proto nedávno vzala tři exempláře předchozí generace Nissanu Leaf a jeden Renault Zoe a ve vysoké rychlosti nechala vozy narazit na kůl, což mělo simulovat právě náraz do stromu (viz obrázek). Řídicí elektronika včas vysokonapěťovou baterii odpojila a k požáru v důsledku jejího poškození nedošlo. V případě Tesly Model 3 baterii chrání vysoce pevná konstrukce vozidla. 

Každé havarované auto však musí v servisu do tzv. karantény, kde je sledován stav baterie a kontrolováno, jestli se v důsledku havárie nezahřívá a nehrozí riziko vzniku požáru. Ten může v autě pomalu "doutnat". Něco podobného se stalo po crash testu Chevroletu Volt (Opelu Ampera) v roce 2011. Automobilka musela na základě této zkušenosti auto upravit. 

Zabránit přehřívání nebo přebíjení baterie pak mají senzory, které mohou vadný článek v případě potřeby odpojit. Jeden přehřátý článek by mohl postupně zahřívat i ty ostatní kolem sebe a způsobit velkou škodu.

 

Právě se děje

před 8 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy