řidič

Brnem kličkovalo nabourané auto. Jeho řidič měl 4,27 promile alkoholu

Jedenačtyřicetiletý cizinec řídil v sobotu po poledni v Brně auto, přestože měl 4,27 promile alkoholu. Policisté ho zadrželi díky jinému řidiči, který si všiml kličkujícího nabouraného vozu, otočil se a vydal se za ním. U železničního přejezdu v Tuřanech auto zablokoval, vytáhl klíčky ze zapalování a jeho spolujezdkyně zavolala policii, uvedli jihomoravští policisté v tiskové zprávě.

Policisté zjistili, že muž měl zákaz řízení, skončil proto v cele předběžného zadržení. Bude se zpovídat z přečinu maření úředního výkonu.

Řidič při své opilecké jízdě způsobil škodu pouze na svém vozidle a na dopravním značení. Jihomoravští policisté v sobotu shodou okolností zadrželi i další dva řidiče v Brně a na Vyškovsku, kteří nadýchali zhruba 2,5 promile.

Za hranici, při které hrozí upadnutí do bezvědomí a smrt, je považována hodnota čtyř promile. Někteří lidé jsou schopni snášet alkohol výrazně lépe. Příkladem je traktorista Milan Čurda, kterého před lety zadrželi policisté za volantem fekálního vozu, když nadýchal osm promile alkoholu. V roce 2018 lékaři ošetřovali houbaře z Ostravska se zlomeným kotníkem, který měl v krvi dokonce 8,83 promile alkoholu. Za světového "rekordmana" je považován Polák, který po oslavě s kamarády nadýchal 12,3 promile.

Zdroj: ČTK

Soud uložil řidiči autobusu, který usmrtil dítě, podmíněný trest 12 měsíců

Kladenský soud v úterý uložil řidiči autobusu, který ve Slaném usmrtil dítě, podmíněný trest 12 měsíců s odkladem na 24 měsíců a zákaz řízení na tři roky. Rozsudek není pravomocný. Devětapadesátiletý obžalovaný dopustil usmrcení z nedbalosti tím, že neprávně reagoval na vzniklou situaci, uvedl soudce Štěpán Jirounek. Tragická nehoda, při které zahynul žák první třídy, se stala loni v červnu na slánském autobusovém nádraží. Při nehodě utrpěli zranění další tři lidé.

Žalobkyně navrhovala řidiči dvouletý trest s podmínkou na 40 měsíců, peněžitý trest a zákaz činnosti, řidičův obhájce žádal zproštění obžaloby.

"V podstatě se jednalo o shodu několika okolnosti, která vyvrcholila tragickým najetím do hloučku dětí," uvedl soudce. V rozsudku připomněl, že řidič měl na nohou nevhodnou obuv, pantofle, nepřizpůsobil jízdu podmínkám a nesprávnou manipulací s pedálem aktivoval systém, který způsobil nepřiměřené zrychlení autobusu. Následně strhl řízení, čímž autobus nasměroval do hloučku dětí, které seděly na obrubníku. "Vaše reakce, jako reakce profesionálního řidiče, nebyla správná," řekl soudce obžalovanému.

Technickou závadu podle Jirounka nelze zcela vyloučit a bylo by třeba podrobnější ohledání po nehodě. Je ale méně pravděpodobná a podstatný byl způsob řešení situace, dodal. Uvedl, že místo opakovaného sešlápnutí údajně zaseknutého plynového pedálu měl řidič brzdit.

Zdroj: ČTK

Nejvíce nehod kvůli přehnané rychlosti zaviní řidiči do 24 let, loni víc než třetinu

Nejvíce nehod kvůli přehnané rychlosti způsobují mladí řidiči do 24 let, jen loni se na těchto nehodách podíleli z více než třetiny. Stoupá u nich i podíl na celkových škodách. Ukazují to data Portálu nehod. Rychlá jízda nebo nepřiměřená rychlost jsou dlouhodobě nejčastější příčinou vážných dopravních nehod, způsobují přes 40 procent smrtelných incidentů na silnicích.

"Právě ti nejmladší a nejméně zkušení jezdí rychleji a poměr nehod zaviněných z důvodu nepřiměřené rychlosti je u nich zdaleka nejvyšší," řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.

Poměr nehod způsobených přehnanou rychlostí se podle statistik snižuje s tím, jak postupně roste věk řidičů. Zatímco u řidičů do 24 let je podíl na nehodách zapříčiněných rychlou jízdou 33,4 procenta, u řidičů ve věku 25-31 let je to 24,46 procenta a v další věkové skupině řidičů od 32 do 38 let je to pak 19,94 procenta.

Podle dat Portálu nehod mají mladší řidiči výrazný podíl také na celkové výši škod, které v roce 2020 vznikly z důvodu nepřiměřené rychlosti. Řidiči ve věkové skupině 25-31 let takto způsobili celkové škody za více než miliardu korun, nejmladší věková skupina do 24 let k tomu pak přidala 816 milionů Kč.  Rizikovost mladších řidičů potvrzují i údaje pojišťoven.

Zdroj: ČTK
Pokračovat