Jablonec nad Nisou - Desítky řidičů v Libereckém kraji zasedly dnes za volaty svých autobusů v reflexní vestě. Politikům tím vzkazují: Máme dost soutěží na nízkou cenu, nelíbí se nám poměry ve veřejné dopravě.
V oranžových a žlutých vestách vyjela dnes na silnice většina řidičů autobusů společnosti BusLine v Jablonci. Tamní odboráři na konci září vyhlásili stávkovou pohotovost a vyzvali k boji proti dumpingovým cenám ve veřejné dopravě a nízkým mzdám řidičů. Pokud se o problému nezačne do měsíce jednat, jsou připraveni jít do stávky.
Zároveň dnes odboráři přinesli na ministerstvo dopravy materiály k výběrovému řízení na autobusovou dopravu v Královéhradeckém kraji s výzvou, aby v tendrech byly více zohledňovány i jiné parametry, a ne jen nejnižší cena. "Ve všech těch fasciklech není nic o šoférech," uvedl předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka. Podle něj dnešní protest obléknutím oranžové vesty podpořilo na 4000 šoférů z celé země.
Odbory se protestem podle Kuchynky snaží prosadit vytvoření pracovní skupiny ve spolupráci s kraji a vládou, která by vypracovala jednotnou metodiku, podle které by pak kraje vypisovaly soutěže na veřejnou autobusovou dopravu. V tendrech by pak mělo být jednou ze zásadních podmínek dodržování minimální mzdy pro řidiče.
Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75 násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu. Třeba řidiči autobusů v Jablonci berou podle Kuchynky nyní 72 korun na hodinu, měsíčně sice vydělají kolem 22 000 až 23 000 korun hrubého, ale jen za cenu desítek hodin přesčasů.
Podle průzkumu ČTK jsou mzdy řidičů ve většině dopravních podniků v Česku pod průměrnou mzdou. Odboráři žádají také revizi zakázek, kde byla jediným kritériem nejnižší cena a vyzývají k dialogu na úrovni odborového svazu, krajských úřadů a vedení firem.
I nyní mohou kraje vybírat podle jiných kritérií než podle ceny, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. O úpravě metodiky výběrových řízení bude ministerstvo se zástupci odborářů dále jednat. Zároveň ale uvedl, že to není ministerstvo dopravy, kdo nastavuje konkrétní výběrová řízení na provoz jednotlivých autobusových linek, ale kraje.
Kromě ministerstva dopravy hodlají odboráři oslovit i ministerstvo pro místní rozvoj, které má na starosti veřejné soutěže, doplnil Kuchynka. Trnem v oku je řidičům zejména tendr na veřejnou autobusovou dopravu, který v září vyhlásil Královéhradecký kraj.
Zadávací dokumentace na zakázku za 5,5 miliardy korun je podle Kuchynky rozsáhlé dílo, kde jsou přesné specifikace. "Nikde se ale nehovoří o tom, kolik má mít řidič minimální mzdu. Tam došlo k tomu, že nám zastropovali mzdu na nějakých 120 korunách, což mi přijde skandální. Stropovat někomu, že si smí vydělat jenom tolik, ale nemyslet na to, že nesmí jít domů o žebrácké holi, to mi přijde od radních z Královéhradeckého kraje jako velmi arogantní," dodal.