Má mít Česko své aerolinie i za cenu vyplacení Číňanů? Pro a proti zestátnění ČSA

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
Aktualizováno 26. 4. 2020 14:16
Podle ministryně financí Aleny Schillerové (ANO) by měl stát zvážit zestátnění Českých aerolinií (ČSA), které se kvůli pandemii potýkají s velkými ztrátami. Jako jednu z variant záchrany podniku to vidí i prezident Miloš Zeman nebo premiér Andrej Babiš (ANO). Experti, které oslovilo Aktuálně.cz, se ale k odkupu ČSA státem stavějí spíše skepticky. Projděte si jejich argumenty pro a proti návrhu.
Foto: Jakub Plíhal

Proti: Pokles poptávky

Podle Bartoně dává převzetí firmy státem smysl jen tehdy, vězí-li problém v nabídce, tedy v managementu. Virus podle něj pro ČSA nevytvořil problém s nabídkou (managementem), ale s poptávkou, kterou žádné "znárodnění" vyřešit nemůže. Bartoň navíc dodává, že nikdo neví, jak bude vypadat cestovní ruch přinejmenším v následujících dvou letech.

Také Sůra zdůraznil, že není jasné, jak dlouho může být letecký provoz ochromený, a zda má tedy smysl pomáhat právě české letecké společnosti. "Státní pomoc může stačit na pár měsíců, ale dojde skutečně k oživení poptávky v letectví a vrátí se byznys opět do zisku? Je velkou otázkou, zda lidé nezjistí, že cestovali dosud až moc. Navíc opatření proti šíření pandemie mohou trvat déle a lidé prostě létat nebudou moci," uvedl Sůra.

Ten ale současně připomněl, že za současný propad poptávky si nemůže sama firma, nýbrž za ni nese odpovědnost stát a jeho opatření v rámci boje proti nákaze. To by tak naopak podle Sůry mohlo být argumentem, proč by vláda měla ČSA pomoct.

 

Právě se děje

Další zprávy