Má mít Česko své aerolinie i za cenu vyplacení Číňanů? Pro a proti zestátnění ČSA

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
Aktualizováno 26. 4. 2020 14:16
Podle ministryně financí Aleny Schillerové (ANO) by měl stát zvážit zestátnění Českých aerolinií (ČSA), které se kvůli pandemii potýkají s velkými ztrátami. Jako jednu z variant záchrany podniku to vidí i prezident Miloš Zeman nebo premiér Andrej Babiš (ANO). Experti, které oslovilo Aktuálně.cz, se ale k odkupu ČSA státem stavějí spíše skepticky. Projděte si jejich argumenty pro a proti návrhu.
Foto: Travel Service

Proti: Strategická firma? Nikoliv

Podle řady odborníků hlavně není zřejmé, proč by zrovna ČSA měly být tou vyvolenou společností, které stát podá pomocnou ruku. "Problémy bude mít velká část firem a není jasné, podle jakého klíče by měla být vybrána k záchraně právě skupina Smartwings. Nejde o firmu, bez které Česká republika nemůže existovat, na trhu je snadno nahraditelná," uvedl Sůra

Podle Kovandy můžeme být svědky situace, kdy vláda bude zachraňovat dopravce, který by v běžné tržní soutěži nepřežil. 

Také novinář Jaroslav Spurný z týdeníku Respekt se nechal slyšet, že by prodej letecké společnosti znamenal v podstatě pouze to, že by stát získal tradiční značku, nic víc. "Současná velikost někdejších národních aerolinií je však v žádném případě neřadí mezi strategické podniky, které by musel bezpodmínečně zachraňovat," podotkl v časopise Respekt Spurný, podle kterého jsou dnes ČSA téměř bezvýznamnou firmou. Schillerová přitom hovoří o záchraně tradičního a strategického podniku.

Ekonom Komerční banky František Táborský.obecně nepovažuje letecké společnosti za strategické firmy, které by vyžadovaly takovou pozornost. Podle něj by navíc vstup státu do soukromé firmy mohl vést k tomu, že by se ozvalo více firem, které se považují za strategické. Anebo by sám stát dal impulz k zestátnění dalších společností. 

 

Právě se děje

Další zprávy