Cesty za miliardy ruší soud, Hitlerova dálnice neprošla

Tomáš Fránek
21. 6. 2012 13:24
Soud ruší plány Jihomoravského kraje na stavbu důležitých dálnic
Varianta R55 a zásah do volné krajiny
Varianta R55 a zásah do volné krajiny | Foto: JMK

Brno - Stavba důležitých dálnic na jihu Moravy za miliardy korun, které mají například spojit Česko s Rakouskem nebo odvést část dopravy z okolí Brna na sever, dostala vážnou ránu.

Nejvyšší správní soud totiž zrušil Zásady územního rozvoje - tedy základní plán Jihomoravského kraje počítající se stavbou dálnic a rychlostních silnic na jihu regionu. Kraj podle soudu neposoudil kumulativní vliv jednotlivých staveb na životní prostředí a veřejné zdraví.

Jde zatím o největší zásah soudu do územního plánování. Za nezákonný soud označil postup politiků při výběru trasy silnice R43, která má odvést z Brna část tranzitní dopravy na sever.

Kraj totiž zvolil variantu takzvané Hitlerovy dálnice (tedy cesty, kterou plánovalo postavit nacistické Německo) místo trasy R43, která vyšla z posuzování jako nejvýhodnější.

"Výběr variant koridorů nelze dle názoru soudu opírat o rozhodnutí politického tělesa (zastupitelstva kraje). Stavební zákon předpokládá, že výběr variant se provádí výlučně na základě odborných kritérií," uvedli soudci.

Obce i lidé proti

Kraj také důkladně neposoudil vliv, který na lidi v několika obcích u Brna bude mít šest pruhů rozšířené dálnice D1, rychlostní silnice R43 a takzvané jihozápadní tangenty (propojky), které mají ulehčit přetížené dálnici D1 a vést auta na Vídeň.

Zástupcům čtrnácti obcí i lidem, kteří plán kraje zažalovali, se nelíbily plány na stavbu silničních koridorů, například rychlostních komunikací R43, R52 a dálničních tangent kolem Brna.

Jejich vybudování v navržených koridorech by výrazně ovlivnilo zejména život v jižní části brněnské aglomerace, už nyní silně zasažené hlukem a imisemi.

Mezi nespokojenými obcemi jsou také sídla na sever od Brna. Podle plánů v jejich těsné blízkosti povede nová silnice R43 mezi Brnem a Svitavskem.

Silnice R52 zase patří mezi nejkontroverznější rychlostní trasy v Česku. Stát i kraj prosazují trasu přes Mikulov, zatímco část expertů a nevládních sdružení by chtěla trasu do Rakouska vést po dálnici D2 a obchvatem u Břeclavi.

Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu dokonce uvedli, že jde o stavbu, která by neměla vůbec vzniknout.

Proč tudy?

Stavba je podle kontrolorů vedena v nejhorší možné variantě, když mimo jiné vede v blízkosti Chráněné krajinné oblasti Pálava a ohrožuje Lednicko-valtický areál. Námitky proti dálnici do Vídně tak soud neuznal. Podle soudu ale právě trasa přes Břeclav má vážná rizika pro chráněné lokality v okolí Břeclavi, a proto nebyla posuzována.

Advokát kraje všechny výtky odmítal, úředníci podle něj postupovali podle zákona, srovnali všechny dostupné varianty a uvažovali také o kumulativním vlivu staveb. Postup kraje při svědeckých výpovědích podpořily pracovnice krajské hygienické stanice a ministerstva životního prostředí.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Tunisko má nového prezidenta, stal se jím univerzitní profesor Kaís Saíd

Tuniská volební komise potvrdila, že nedělní prezidentské volby v zemi vyhrál univerzitní profesor bez politické příslušnosti Kaís Saíd. Získal 72,71 procenta hlasů. Saídův protivník, mediální magnát Nabíl Karúí nedlouho před oznámením výsledků druhého kola voleb uznal svou porážku. Volební účast byla 55 procent, citovala agentura Reuters z prohlášení volební komise.

Karúí, který byl donedávna ve vazbě, a ani Saíd dosud nikdy nezastávali politický úřad, v prvním kole voleb 15. září ale předstihli řadu kandidujících vlivných politiků.

Vítěz prezidentského souboje převezme severoafrickou zemi usilující o vítězství v boji s korupcí, nezaměstnaností a sporadickým extremistickým násilím. Tunisané se také snaží stabilizovat demokracii, kterou budují od povstání za arabského jara v roce 2011. Oba kandidáti se již před hlasováním shodli na tom, že budou rovněž usilovat o mír v sousední válkou rozvrácené Libyi.

Zdroj: ČTK
Další zprávy