Brno - Kdyby se v Česku vyhlašovala silnice, o kterou se vede nejvíce soudních sporů, byla to silnice R43, která má protnout Brno.
"Hitlerova dálnice" - nazývaná podle toho, že ji plánovali stavět už nacisté - sice ještě nestojí a není definitivně rozhodnuto o její trase, to ale nevadí ostrým sporům mezi příznivci a odpůrci trasy přes Brno.
Boj se vede o informace. Právě kvůli nim padlo několik žalob.
Posudek o ušetřených miliardách
Nejvyšší správní soud tak nyní vrátil nižším instancím další informační spor.
V něm žena chtěla po Jihomoravské kraji získat posudek, podle kterého je trasa přes Brno o osm miliard levnější než druhá zvažovaná trasa přes takzvanou Boskovickou brázdu.
Kraj to odmítl s tím, že dokumentace ještě není hotová. Krajský soud v Brně ženě vyhověl a rozhodnutí kraje zrušil.
Nejvyšší správní soud ale nyní rozhodl, že se krajští soudci musí celým případem znovu zabývat a znovu posoudit rozhodnutí krajských politiků, kteří informace neposkytli.
Nejvyšší správní soud se aktivistů (bojujících proti trase přes Brno) už letos zastal v dalším sporu o poskytnutí informací v souvislosti s R43.
Šlo o smlouvy s odbornou firmou o vyhledávací studii ohledně trasy přes Boskovickou brázdu, zápisy z jednání ohledně této studie.
Rychlostní silnice R43 má podle plánu kraje protnout jedno z největších brněnských sídlišť Bystrc a vést v těsné blízkosti Brněnské přehrady. Proti tomu protestují desetitisíce lidí, spory rozdělují i politiky.
Kamiony z Brna
„V žádném případě nejsme pro to, aby se Brno zatěžovalo kamiony a aby se skrz město vedla taková doprava. Jsme pro obchvat Brna," uvedl například v online rozhovoru na serveru České noviny ministr školství ze Zelené Ondřej Liška
Brno si nyní nechává zpracovávat územní plán, který bude počítat s oběma variantami, jak přes město, tak kolem Brna.
Celkové náklady na výstavbu této silnice od Brna do Moravské Třebové se odhadují na 52 miliard korun.
Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic by rychlostní silnice R43 měla být dokončena v roce 2013.