Závodění s elektrickými formulemi nám pomáhá s vývojem běžného elektromobilu, říkají v Jaguaru

Eva Srpová Eva Srpová
21. 6. 2017 16:50
Šampionát elektrických formulí sice není zdaleka tak známý jako konvenční F1, s každou sezonou ale získává na větší popularitě. Navíc do něj vstupují nové, na automobilovém trhu zavedené značky. Letos je nováčkem na startovním poli například značka Jaguar, která spojila síly s firmou Panasonic. Podobně je na tom spojenectví Audi s firmou ABT. Přitom příští sezonu už zřejmě Audi a pravděpodobně i Jaguar budou závodit samostatně, přidá se také automobilka BMW a možná i Mercedes-Benz. Mluví se dokonce i o možném vstupu Ferrari do Formule E. Automobilky přiznávají, že elektromobily jsou budoucností, závodění jim pomáhá také při vývoji běžných aut s elektrickým pohonem.
Tým Panasonic Jaguar Racing závodí v letošní sezoně poprvé a teprve sbírá zkušenosti a data. Ta by měla firmě pomoci ve vývoji elektromobilů.
Tým Panasonic Jaguar Racing závodí v letošní sezoně poprvé a teprve sbírá zkušenosti a data. Ta by měla firmě pomoci ve vývoji elektromobilů. | Foto: Eva Srpová

Šampionát formule E odstartoval v roce 2014, od té doby získává sice pomalými, ale jistými kroky na větší popularitě. Velké automobilky zatím vyčkávaly a do účasti v sérii se zpočátku horlivě nehrnuly.

Situace se však pomalu mění. Renault je zavedeným a v šampionátu navíc velmi úspěšným týmem už od počátku, od první sezony se angažuje také Audi ve spojenectví s firmou ABT, nováčkem aktuálně třetí sezony je Panasonic Jaguar Racing.

BMW je s šampionátem rovněž spjato, role pace caru se ujalo BMW i8, avšak svůj vlastní tým by měla mnichovská automobilka zmobilizovat až v příští sezoně, kdy se zřejmě přidá také Mercedes-Benz. Dokonce se hovoří i o tom, že by se v dohledné budoucnosti mohla na startovní čáře objevit i elektrická formule značky Ferrari. 

Jedním z hlavních konstruktérů elektrické závodní formule týmu Jaguar je tato éterická dívka jménem Charanya Ravi.
Jedním z hlavních konstruktérů elektrické závodní formule týmu Jaguar je tato éterická dívka jménem Charanya Ravi. | Foto: Eva Srpová

"Elektromobilita má zkrátka budoucnost," přiznává James Barclay, šéf týmu Panasonic Jaguar Racing, se kterým jsme mluvili během závodu v Berlíně konaném letos v červnu v prostorách bývalého letiště Tempelhof.

"Je to naprosto nevyhnutelné, všechny automobilky nyní vyvíjejí auta na elektrický pohon. A i když závodění má samozřejmě zdánlivě pramálo společného s běžnou jízdou s elektromobilem v provozu, své zkušenosti ze závodění pak samozřejmě využíváme při vývoji," dodává Barclay.

Jednotlivé závody formule E se konají na městských okruzích, aby přilákaly hodně diváků, kteří nemusejí za závody tak daleko cestovat a řešit parkování.
Jednotlivé závody formule E se konají na městských okruzích, aby přilákaly hodně diváků, kteří nemusejí za závody tak daleko cestovat a řešit parkování. | Foto: Eva Srpová

Dvacet závodních strojů má shodné šasi a baterie a také 18" pneumatiky Michelin, které se během závodu nemění. "Co je za bateriemi, už je na každém týmu, svoje know-how si střeží," vysvětluje Barclay spolu s Charanyou Ravi, na pohled éterickou dívkou, která však boří předsudky, je totiž jednou z důležitých šéfinženýrek v závodním týmu Panasonic Jaguar Racing, kam přešla ze závodního týmu Williams.

I-Pace je prvním SUV značky Jaguar na elektrický pohon.
I-Pace je prvním SUV značky Jaguar na elektrický pohon. | Foto: Eva Srpová

Stroje tedy mají unikátní převodovky i elektromotor. Testování, závodění a nabyté zkušenosti technikům pomáhají vylepšovat baterie, jejich účinnost, výdrž a efektivitu i u běžných aut. Rovněž Jaguar se totiž vydal na cestu elektrifikace, představil svůj první elektromobil, model I-Pace, který bude konkurovat Tesle Model X. Má dva elektromotory a dva kufry, podobně jako Tesla. 

Testovacího jezdce Ho Pin Tunga závodění s elektrickými formulemi učí specifickému jízdnímu stylu. "Musíte se naučit správně brzdit. To je na elektrických formulích to nejzásadnější. Účinné brzdění jde ruku v ruce s rekuperací, s následnou akcelerací," dodává. I proto se občas říká, že favorit šampionátu, Sebastien Buemi z týmu Renault e.Dams, je zkrátka "nejlepší na brzdách".

Ho Pin Tung je testovacím jezdcem týmu Panasonic Jaguar Racing. V posledních čtyřech letech startoval na 24hLe Mans a také má za sebou závodění v IndyCaru.
Ho Pin Tung je testovacím jezdcem týmu Panasonic Jaguar Racing. V posledních čtyřech letech startoval na 24hLe Mans a také má za sebou závodění v IndyCaru. | Foto: Eva Srpová

"Závodění s elektrickými formulemi, a to upřímně přiznávám, je také podstatně levnější než F1," říká PR manažer značky Jaguar Land Rover Dieter Platzer. "Zároveň jsme se účasti v motosportu nechtěli vzdát i s ohledem na naše kořeny," říká.

Jaguar skutečně má za sebou velmi bohatou závodní historii. Ta začala v roce 1948 s modelem XK120, které se ve své době těšilo titulu nejrychlejšího sériového auta na světě.

Na počátku padesátých let se model C-Type, na němž pracoval letecký inženýr Malcom Sayer, a později také výjimečný D-Type nesmazatelně zapsaly do historie závodění na Le Mans. A pro model XJR-9 byl nejúspěšnější rok 1988, kdy vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Daytoně a také závod v Le Mans.

Jaguar se chvíli pod vedením Fordu angažoval i v šampionátu F1. Nastoupil v sezoně v roce 2000, ale odešel v roce 2004 bez významných úspěchů na kontě. V současnosti se tedy plně věnuje závodění v sérii formule E. 

Závody formule E se konají na městských okruzích, smyslem je, aby přilákaly co nejvíce diváků, kteří se nemusí k tribunám daleko trmácet. Odpadají tím také problémy s parkováním. Účastní se deset týmů, každý má dva jezdce. Během závodu se nemění pneumatiky, je možné vyměnit celý vůz za druhý plně nabitý monopost. V sezoně 2016/2017 už se konalo osm závodů z plánovaných dvanácti. Posledním bude závod v Montrealu 30. července 2017. 

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Těžká nehoda nákladního vlaku u německého Freiburgu uzavřela trať do Basileje

Poblíž Freiburgu na jihozápadě Německa dnes havaroval nákladní vlak. Při nehodě zahynul strojvůdce a několik lidí bylo lehce zraněno. Trať mezi Freiburgem a švýcarskou Basilejí byla uzavřena, informovala dnes večer společnost Deutsche Bahn. Lokomotiva a několik vagonů vykolejilo v obci Auggen. Trať má zůstat uzavřena několik hodin a v úseku byla zřízena náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčí policie ve Freiburgu vlak převážel několik nákladních vozů. Jejich řidiči jeli v osobním vagonu za lokomotivou. Šlo o deset osob a jejich zranění jsou lehká, uvedla mluvčí.

Příčina nehody je zatím nejasná. Podle serveru deníku Badische Zeitung došlo ke střetu vlaku s několikatunovým betonovým dílem. Vlak částečně vykolejil a byl vážně poničen.

Havárie by mohla souviset s nedalekými stavebními pracemi. Betonový blok, s nímž se lokomotiva srazila, pochází podle serveru z mostu, který je nyní rozebírán.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

V Británii skončilo hlasování o novém předákovi labouristů, výsledek strana oznámí v sobotu

V Británii dnes skončilo několikatýdenní hlasování o novém předákovi labouristů. Členové a příznivci opoziční strany vybírali ze tří uchazečů o funkci, kterou dosud zastával Jeremy Corbyn. Favoritem klání je stínový ministr pro brexit Keir Starmer, který se v boji střetl se dvěma ženami: Rebeccou Longovou-Baileyovou a Lisou Nandyovou. Výsledek hlasování labouristé oznámí v sobotu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 6 hodinami

Ropa prudce zdražuje, podle Trumpa Rijád a Moskva sníží těžbu

Ceny ropy se prudce zvyšují - severomořská ropa Brent i americká lehká ropa WTI vykázaly svůj nejprudší jednodenní nárůst v historii. Ropa reaguje na prohlášení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Rusko a Saúdská Arábie brzy oznámí, že se dohodly na snížení těžby o deset až 15 milionů barelů denně. Moskva ale takový vývoj nepotvrdila.

Americká lehká ropa WTI přidávala krátce před koncem obchodování 25 procent na 25,38 dolaru za barel, což byl její nejvyšší jednodenní nárůst. Severomořská ropa Brent ve stejnou dobu zdražovala o 21,3 procenta na 30,02 dolaru za barel. Je to také rekordní jednodenní nárůst, ale cena stále zůstává o více než polovinu nižší než v závěru loňského roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy