Za čtyři roky už bude možné spát za volantem, slibuje BMW. Pracuje na vývoji aut bez řidiče

Jan Markovič Jan Markovič
8. 6. 2017 15:57
První auto se samočinným řízením vyšší úrovně by mělo vyjet na silnice v roce 2021. Zatím bude schopné fungovat automaticky hlavně v centrech měst nebo na dálnici. Stále ale bude nutné, aby byl na palubě přítomný řidič. Ten se už nebude muset většinu času aktivně zapojovat do řízení, takže si teoreticky může i na moment zdřímnout. Do roku 2030 chce BMW mít auto jezdící zcela bez zásahu řidiče.
Důležitost projektu auta bez řidiče podtrhuje i fakt, že se autonomní elektromobil BMW iNext bude vyrábět v hlavní továrně automobilky v německém Dingolfingu.
Důležitost projektu auta bez řidiče podtrhuje i fakt, že se autonomní elektromobil BMW iNext bude vyrábět v hlavní továrně automobilky v německém Dingolfingu. | Foto: BMW

BMW usilovně pracuje na vývoji auta bez řidiče. V této technologii vidí svou možnou budoucnost, což dokazuje i fakt, že na projektu spolupracuje s technologickou společností Intel. Do práce se zapojila i další firma - Mobileye. Ta je známá výrobou senzorů. První auto, které bude jezdit za určitých podmínek zcela samo, se má objevit v roce 2021. Půjde o vlajkovou loď značky. Zatím nese pracovní název iNext.

Mnichovská automobilka předpovídá, že v jejím novém autonomním voze si už bude moci řidič za jízdy i na chvíli pospat. Autonomní vozidla se rozdělují podle nutnosti zásahů řidiče do jízdy do celkem pěti vývojových stupňů. Podle BMW bude jeho první autonomní vůz schopen jezdit na úrovních tři a čtyři. Zejména na silnicích se souvislým tokem dopravy s odděleným protisměrným proudem. Jednodušeji řečeno jde o dálnice a rychlostní silnice. Pak se přidají i města.

Aktuálně už je řada aut vybavena systémy pro jízdu na úrovni dvě. To znamená, že je k dispozici adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v pruzích a auto se tak samo udržuje na dálnici ve správném směru a s dostatečným odstupem za jinými vozy. Řidič ale musí mít stále ruce na volantu a být připraven zasáhnout.

Úroveň tři už znamená, že systémy dovolí řidiči na chvíli spustit oči ze silnice i z volantu a věnovat se jiné činnosti. Třeba poslat textovou zprávu. Musí být ale stále připraven zasáhnout v případě, že se vůz dostane do krizové situace. Úroveň čtyři má obdobný základ - řidič má ale delší čas na to, aby se nevěnoval řízení. Může klidně usnout. Pokud po delší době nezareaguje, auto zvládne samo bezpečně zastavit.

Úroveň pět je pak cíl. Jde o vozy, které už k pohybu nepotřebují řidiče, ale fungují zcela autonomně. Takové by chtělo BMW mít do roku 2030. I proto spolu s vývojem autonomních vozů pracuje v dalších oblastech, jako jsou společné standardy, s jinými automobilkami. Láká navíc i další společnosti, aby se k vývoji aut bez řidiče připojily.

Důležitost projektu auta bez řidiče podtrhuje i fakt, že se autonomní elektromobil BMW iNext bude vyrábět v hlavní továrně automobilky v německém Dingolfingu, kde firma staví velké sedany řady 5 a 7, tedy své nejprestižnější modely. Elektromobily se zatím vyrábí v jiné fabrice v Lipsku.

Podívejte se, jak BMW pracuje na autonomním řízení:

Video: BMW
 

Právě se děje

Další zprávy