Řídili jsme naprostý světový unikát. Létající „auto“ neboli vírník, který může jezdit po silnici

Eva Srpová Eva Srpová
26. 4. 2017 6:47
Jde o první stroj tohoto typu na světě, který dokáže létat a zároveň může jezdit v silničním provozu. Vymyslel a zkonstruoval ho Čech a zatím existuje jediný provozuschopný exemplář. Proletěli jsme se v něm i projeli po silnicích.
Vírníky kombinují vlastnosti letadla a vrtulníku. Prototyp GyroMotion má jako první takový stroj homologaci i pro silniční provoz. | Video: Eva Srpová

Má to světla, blinkry, zpětná zrcátka, a dokonce i klakson. Ale není to auto. Máte tip? Teď se však hádanka opět zamotává. Protože "to" také jezdí po silnici. A přitom létá vzduchem. Takže co je to?

Létající auto! I když tento termín také není správný, protože to ani jako auto nevypadá. Je to totiž vírník, stroj, který kombinuje vlastnosti malého letadla a helikoptéry. Sice se nevznese a nedosedne na zem kolmo jako helikoptéra (i když teoreticky by přímé snesení šlo, jen by to stroj velmi ničilo), nicméně na vzlet i přistání mu stačí jen velmi malá dráha s délkou zhruba okolo 50 až 100 metrů.

S vírníkem jsme jezdili i po silnici. Řízení se ovládá nohama a je citlivé. Výhled ven je perfektní, navíc vás nikdo v provozu nepřehlédne.
S vírníkem jsme jezdili i po silnici. Řízení se ovládá nohama a je citlivé. Výhled ven je perfektní, navíc vás nikdo v provozu nepřehlédne. | Foto: Eva Srpová

S vírníkem se ve vzduchu perfektně manévruje, umí v něm také téměř zastavit, proto se hodí i jako pozorovací stroj. A hlavně statečně odolává nepřízni počasí, takže když prší, sněží nebo fouká a pilot ultralightu by měl strach letět, vírník neztrácí stabilitu. A to teď nemluvím do větru, protože v dešti a větru jsme opravdu létali. A také jeli po silnici.

Stačí pár minut a po přistání lze vyrazit hned na silnice.
Stačí pár minut a po přistání lze vyrazit hned na silnice. | Foto: Eva Srpová

Velkým fanouškem vírníků byl například i Antonín Baťa. Hříčkou osudu je jedním z novodobých propagátorů vírníků zase Zlíňák. Pavel Březina je navíc autor světově prvního prototypu autovírníku GyroMotion. "Proces byl opačný, nesnažili jsme se z auta udělat letadlo, ale naopak ze stroje, který létá, udělat provizorní auto," vysvětluje Pavel Březina, proč nemá úplně rád, když se říká, že vynalezl létající auto, protože to typické auto opravdu není, i když jako auto jezdí.

Proces vzniku GyroMotionu trval několik let. Březina téměř dvacet let prodává a také vyvíjí paramotory, tedy motory pro parašutisty i další příslušenství pro tento sport. Mnohokrát se stal mistrem republiky v parašutismu, také mistrem Evropy a vicemistrem světa, léta patřil do týmu české reprezentace.

K vírníkům se ale dostal až později. "Jednou jsem se odhodlal a proletěl se ve stoji svých kamarádů z Německa, když jsem byl zrovna ve Švédsku opravovat paramotor. Nadchlo mě, jak jsou ovladatelné a jak snadno se s nimi dostanete, kam potřebujete. A tak jsem prohlásil, že až vyvinou stroj, do kterého se mi vejde naložit paramotor, abych se jako parašutista snadno dostal tam, odkud budu létat, koupím si ho. A protože oni ho nakonec opravdu vyrobili, musel jsem dodržet slib," směje se.

Rotorové listy neroztáčí motor jako u vrtulníku, ale proudící vzduch. Vrtule za zády posádky roztáčená motorem zajišťuje dopředný pohyb.
Rotorové listy neroztáčí motor jako u vrtulníku, ale proudící vzduch. Vrtule za zády posádky roztáčená motorem zajišťuje dopředný pohyb. | Foto: Eva Srpová

Vírníky od německé firmy pak začal prodávat v Česku. A protože Pavel Březina je především inovátor, dostal chuť je vylepšovat. V současnosti tedy kupuje některé díly z Německa jako "skládačku", avšak stroje pod vlastní značkou Nirvana Systems staví a vylepšuje pomocí svých dílů na přerovském letišti. Vírníků existuje několik typů a stojí zhruba od jednoho do čtyř milionů.

"Vírník má samozřejmě i svá specifika, například neletí rychleji než 180 km/h, takže pilotům větších letadel by se zdál pomalý. Já ale vírníkem létám neustále, pro mě je to ohromná úspora času a dá se létat i ve špatném počasí. Odtud byl už jen krok k tomu, vymyslet, jak to udělat, aby se s vírníkem dalo od letiště legálně dojet kousek po silnici tam, kam člověk potřebuje. Intenzivně jsme se vývojem a především přípravou na homologaci začali věnovat asi před třemi lety. Měl jsem vynikající poradce, takže jsme přesně věděli, co je potřeba," shrnuje Březina.

Parkování - bude potřeba vybrat místo, kde nebude vadit, že s rotorovými listy vírník měří 8,5 metru. My jsme si vhodný plac vybírali ze vzduchu za letu.
Parkování - bude potřeba vybrat místo, kde nebude vadit, že s rotorovými listy vírník měří 8,5 metru. My jsme si vhodný plac vybírali ze vzduchu za letu. | Foto: Eva Srpová

V homologační zkušebně o projektu věděli a přípravu konzultovali, avšak na běžné kontrole STK byli u vytržení. Stroj však splňuje všechny podmínky, a dokonce jsme viděli i vyražený VIN kód a samozřejmě "malý techničák".

Pavlu Březinovi se tak podařilo něco, co zatím žádnému jinému konstruktérovi na světě. Vírník, který může jezdit v provozu, má celoevropskou homologaci. Zatím je v provozu jediný kus, už se ale staví dva nové.

"Určitě máme v plánu různá vylepšení. Například první vírník pohání na silnici elektromotor, který je integrovaný do předního kola. Vzhledem k těžišti stroje to ale není nejvhodnější, další prototyp ho má už v jednom ze zadních kol."

Autovírník vzbudil obrovské pozdvižení, když se s ním Pavel Březina vydal v polovině března na první velkou cestu rovnou do Prahy. Přistál na kbelském letišti a dojel na Václavské náměstí po silnici. Kontrolovala ho překvapená policie, ale všechny doklady byly v pořádku. Tolik pozornosti by si v centru Prahy neužíval ani průjezd Černého růžového tanku. Vidět popojíždět na silnici letadélko s registrační značkou je totiž nevídaná událost. Takovou občas Pavel Březina připraví také majitelům pump, když s vírníkem přijede tankovat (nádrž mu vystačí asi na pět hodin letu).

Cena autovírníku zatím není známá, je postaven zatím jen jeden prototyp. Může změnit pohled na dopravu, poslední kilometry od přistání lze dojet po silnici.
Cena autovírníku zatím není známá, je postaven zatím jen jeden prototyp. Může změnit pohled na dopravu, poslední kilometry od přistání lze dojet po silnici. | Foto: Eva Srpová

I já jsem se na přerovském letišti projížděla sem a tam, abych si vyzkoušela jeho ovládání. A stávám se tak historicky první ženou, která řídila autovírník. Pak jsme se vznesli do oblak nad krásami Olomouckého kraje, přistáli na obecním letišti nedaleko Hostýna a odtud vyrazili na kávu po silnici.

Výhled z vírníku na krajinu kolem Hostýnských vrchů je překrásný, i když neletíte závratnou rychlostí (max 180 km/h).
Výhled z vírníku na krajinu kolem Hostýnských vrchů je překrásný, i když neletíte závratnou rychlostí (max 180 km/h). | Foto: Eva Srpová

GyroMotion se pohybuje téměř neslyšně stejně jako konvenční elektromobily. Má maximální rychlost 40 km/h a více byste s ním stejně raději v provozu jezdit nechtěli, řízení se ovládá nohama, ale opačně než v káře, tedy tlakem levou nohou se zatáčí doleva a pravou doprava. K ovládání plynu a brzdy slouží páka po levé straně řidiče-pilota. Výhled je perfektní, protože nad hlavou vás chrání už jen plexisklo a především máte jistotu, že vás na silnici jen tak někdo nepřehlédne.

Jen s jedním s Pavlem Březinou nesouhlasím - vyzdvihováním úspory času. Na místě sice budete několikanásobně rychleji vzduchem než po zemi, rychlost po silnici je také v pořádku, ale… kdekoli se objevíte a zastavíte, přiběhnou davy zvědavých a nadšených lidí, kteří se s vámi budou chtít dát do řeči a fotit se s vámi i s autovírníkem. A než takový zástup svědomitě uspokojíte, bude to trvat hodiny… I když, taková činnost je samozřejmě potěšující. Na našem výletu vybíhaly za konstruktérem "létajícího auta" i novopečené nevěsty.

Kamkoli s autovírníkem přijedete, vzbudíte pozornost. Možná budou vybíhat z kostelů i nevěsty.
Kamkoli s autovírníkem přijedete, vzbudíte pozornost. Možná budou vybíhat z kostelů i nevěsty. | Foto: Eva Srpová
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 hodinami

Keňané volili prezidenta, poslance a senátory, komise může sčítat hlasy až týden

Keňané v úterý volili nového prezidenta, členy obou komor parlamentu a zástupce místních správ. I když se volební místnosti oficiálně uzavřely již v 16:00 SELČ, hlasování bylo podle BBC prodlouženo v místech, která se otevřela později. Hlavním tématem předvolební kampaně bylo řešení ekonomických problémů země. Na sečtení hlasů má volební komise maximálně sedm dní.

K letošním volbám se zaregistrovalo 22 milionů voličů. Keňská volební komise uvedla, že očekává volební účast kolem 60 procent. V posledních volbách v roce 2017 se k urnám dostavilo téměř 80 procent voličů.

O prezidentský post se ucházeli čtyři kandidáti. Vítěz nahradí dosavadní hlavu státu Uhurua Kenyattu, který po ukončení dvou mandátů nemá právo znovu kandidovat.

Keňské volby v minulosti provázely spory, obviňování z podvodů a také násilí. Jak píše agentura Reuters, Keňanům dělají největší starosti rychle rostoucí ceny potravin a hluboce zakořeněná korupce, takže mezi nimi panuje malá důvěra v to, že nová vláda něco změní.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Varnsdorfská textilka Velveta míří do insolvence, má dluhy přes 300 milionů

Tradiční výrobce oděvních textilií, společnost Velveta z Varnsdorfu na Děčínsku, nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům, které přesahují 300 milionů korun. Byla proto nucena podat na sebe insolvenční návrh, informovaly dnes na webu Hospodářské noviny (HN).

Historie firmy sahá do roku 1777, kdy Josef Franz Anton Fröhlich zřídil ve Varnsdorfu tkalcovskou dílnu. Společnost se specializovala například na výrobu manšestru, dyftýnu nebo sametu. Sortiment doplňovaly oblekové tkaniny či tkaniny pro bytový dekorační textil a lůžkoviny.

"Ekonomická situace dlužníka se opět zhoršila s neočekávaným a razantním nárůstem cen elektřiny a plynu, který započal na konci roku 2021. Zvýšením cen energií se skokově zvýšily náklady na výrobu a na vlastní provoz obchodního závodu dlužníka," uvádí insolvenční návrh podaný ke Krajskému soudu Ústí nad Labem 8. srpna. Společnost s novými klienty vyjednala nové ceny, u dříve sjednaných zakázek se jí však nepodařilo zahrnout vyšší náklady, a proto nebyla schopna udržet svůj provoz v chodu.

Nadále však existují firmy Velveta Varnsdorf a Velveta Textilie, napsaly HN. První se podle obchodního rejstříku zabývá rozvodem tepla a elektřiny či barvením a chemickou úpravou textilií, druhá společnost se věnuje koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy