Za deset let budou auta o třetinu úspornější. Díky inovacím

Radek Pecák Radek Pecák
13. 9. 2014 8:41
Šéf inovačního centra z Roztok u Prahy: Nové domy či byty v Česku by už za několik let měly mít jen spotřebiče nebo topení ovládané dálkově přes mobilní telefon.
Motor nového VW Passat (ilustrační foto)
Motor nového VW Passat (ilustrační foto) | Foto: Volkswagen

Roztoky u Prahy – Během příštích zhruba deseti let klesne spotřeba klasických spalovacích motorů přibližně o třetinu oproti současnému stavu. A nové domy či byty v Česku by už za několik let měly mít jen spotřebiče nebo topení ovládané dálkově přes mobilní telefon.

Takové změny očekává Engelbert Hetzmannseder, nový ředitel inovačního centra americké společnosti Eaton v Roztokách u Prahy. Jde o její jediné inovační centrum v Evropě z celkem pěti na světě.

Engelbert Hetzmannseder
Engelbert Hetzmannseder | Foto: Aktuálně.cz

Zhruba polovina výzkumných projektů, které řeší zdejší specialisté na automobilový průmysl, najde nakonec uplatnění ve firmách působících na území České republiky nebo s nimi propojených. Nyní například v Roztokách pracují na dalším odlehčení, zpřesnění a zmenšení turbodmychadel. Kromě toho vyvíjejí systém vypínání válců rovněž pro dieselové motory – obojí pro koncern Volkswagen.

Lidé z továren jen tak nezmizí

„Při vývoji zcela nového typu pohonné jednotky pro automobily chceme předem docílit úsporu 10 až 15 procent v porovnání se stávajícím typem. Během deseti let se stihnou vyvinout dvě až tři nové generace motorů, takže se ty úspory sčítají,“ říká Hetzmannseder.

Současné vědecké poznatky podle něho předpovídají motorům, které jako palivo využívají naftu či benzin, ještě minimálně dvacetiletou budoucnost. Teprve pak by na výrobních linkách automobilek mohly převládnout elektromobily.

V inovačním centru Eaton věnují velkou pozornost vývoji přeplňování motorů.
V inovačním centru Eaton věnují velkou pozornost vývoji přeplňování motorů. | Foto: Eaton

„U nich je stále problém s velkým množstvím energie potřebné pro výrobu baterií. Také řídicí elektronika ještě není zcela vyřešena,“ podotýká šéf inovačního centra. Navíc i běžné motory se stále vyvíjejí.

Hetzmannseder neočekává, že by se v průmyslové výrobě, tedy ani v automobilovém průmyslu, v brzké době odehrála nějaká velká revoluce ve smyslu masivní automatizace a robotizace. „V USA jsme dělali projekty, díky nimž se během zhruba pěti let podařilo snížit počet pracovníků průmyslového závodu ze zhruba padesáti na pouhou desetinu. Stálo to však hodně peněz, takže si nemyslím, že by se něco podobného brzy odehrávalo ve východní Evropě nebo třeba v Číně v souvislosti se stupněm automatizace, která je nám nyní dostupná,“ říká. Navíc i poté by bylo potřeba v takových továrnách zaměstnávat kromě lidí ve velínu ještě řadu dalších specializovaných a zaučených pracovníků, kteří budou mít na starosti seřizování, nastavování a údržbu výrobních zařízení.

V laboratořích se naráz řeší desítky různých projektů.
V laboratořích se naráz řeší desítky různých projektů. | Foto: Eaton

Naopak velmi reálné podle něho je, že se i v České republice již za několik let téměř nebudou stavět jiné domy či byty než ty, u nichž jsou například topení či spotřebiče ovládány dálkově přes mobilní telefon. „Tato elektronika velice zlevnila a dálkově řízené pohony se dají pořídit v řádu desítek eur, což je činí snadno dostupnými,“ uvádí Hetzmannseder.

Hledají se desítky specialistů

Inovační centrum Eaton v Roztokách se na přelomu roku přestěhuje z pronajatých prostor do vlastní budovy. Během následujících zhruba pěti let chce Hetzmannseder zvýšit počet zaměstnanců na tři sta.

„Zatím se nám celkem daří získávat nové lidi. Letos jsme docílili stavu 67 lidí, když plán byl 72. Je samozřejmě obtížné shánět specialisty v technických oborech,“ vysvětluje. Zhruba 80 procent zdejších zaměstnanců jsou Češi a Slováci, zbytek tvoří Rumuni, Italové, Španělé, Ukrajinci, Rusové, je mezi nimi i jeden Ind. V současnosti Eaton hledá zejména softwarové inženýry, ale i fyziky či strojní inženýry.

Americký koncern Eaton má nyní zhruba 103 tisíc zaměstnanců a dodává výrobky do více než 175 zemí světa. V České republice má vedle inovačního centra ještě dvě továrny. V Suchdole nad Lužnicí vyrábí domovní jističe, proudové chrániče a další spínací přístroje. V Chomutově produkuje komponenty pro automobilový průmysl.

Článek vyšel v úterý 9. září v sesterském deníku Insider.

 

Právě se děje

Další zprávy