Příběh Václava Klementa: Dějiny Škody Auto se začaly psát na den přesně před 125 lety

Velvarský rodák se vyučil knihkupcem, ale brzy začal prodávat i jízdní kola a cyklopříslušenství.
Arogantní, nacionalismem podbarvené odmítnutí garanční opravy bicyklu Klementa rozzuřilo. Začal vyrábět české bicykly Slavia.
„Nejskvostnější kolo dámské, přepychové výbavy“
Takto vypadala továrna v roce 1899.
Před 120 lety předváděl Klement pražským novinářům první motocykl L&K.
Foto: Archiv Škoda Auto
Zdeněk Vacek
30. 9. 2020 6:02
Na den přesně před 125 lety založil Václav Laurin a syn chudého velvarského cestáře a postilióna Václav Klement společný podnik na výrobu kol Slavia. Dnes je z něj Škoda Auto, významná evropská automobilka a jeden z největších podniků v Česku. Připomeňte si příběh jednoho z otců zakladatelů.

Je pátek 16. října 1868, když na velvarském náměstí, v domku číslo 43, přichází na svět Václav Klement. Jeho otec se probíjí všelijak, třeba jako cestář nebo postilión, tedy kočí poštovního dostavníku. O matku Vašík přijde v jedenácti. Macechu napadne, že by kluk mohl kováři rozvážet zboží vozem s kravským potahem.

Naštěstí si talentovaného Václava všimne učitel Ctibor a doporučí jej do učení na knihkupce. Klement spává na tvrdé sklopné pryčně na chodbě, kde v zimě nepříjemně profukuje, ale díky knihám i lidem kolem nich se dostává do kontaktu s vlastenci a místní lepší společností.

Po vyučení přechází Klement do Prahy a v osmnácti do Mladé Boleslavi. Na splátky odkoupí místní knihkupectví, přivydělává si prodejem kol a cyklodílů. V obchodě mu vydatně pomáhá manželka Antonie, ostatně Toniččino věno padne na umoření dluhu za obchod.

Arogantní odmítnutí garanční opravy bicyklu Klementa rozzuřilo. Začal vyrábět české bicykly Slavia.
Arogantní odmítnutí garanční opravy bicyklu Klementa rozzuřilo. Začal vyrábět české bicykly Slavia. | Foto: Archiv Škoda Auto

Klement momentálně jezdí na kole Germania drážďanské firmy Saidel & Naumann. V červenci 1894 porouchaný bicykl pošle vlakem na garanční opravu do zastoupení v Ústí nad Labem - spolu s česky psaným průvodním dopisem, podepsaným V úctě Václav Klement, a garančním listem č. 20 594.

Lakonická odpověď zní: "Chcete-li od nás odpověď, požadujeme sdělení v jazyce nám srozumitelném." Český vlastenec Klement vidí rudě: "Českým penězům rozumějí, české řeči nikoli?" Nehodlá se doprošovat, začne vyrábět kola sám!

V téže době má ve stejném městě podobný nápad o tři roky starší Václav Laurin, introvertní mechanik s báječnou technickou intuicí. Proč si na malém městě konkurovat, když se s impulzivním vizionářem Klementem tak dobře doplňují?

Plácnou si 30. září 1895. Začínají skromně, v Benátské ulici č. p. 149/III si pronajmou dílnu o 120 m2. Mají dva dělníky a učně, obráběcí stroje pohánějí nožně. Od oprav brzy přejdou k výrobě kol Slavia.

Splácení garantuje kněz
Ceníky Klement zdarma rozesílá všem zájemcům, kteří dodají ofrankovanou obálku. Novinkou roku 1897 je prodej na splátky. Na regulérnost dohlíží komise, složená z místních respektovaných osobností, převážně státních zaměstnanců. Nechybí však ani kněz. Pokud se cyklista-čekatel rozhodne od smlouvy odstoupit, je mu naspořená částka vrácena v plné výši.

Václav Klement se houževnatě věnuje upomínání dlužníků, které většinou - z úsporných a zároveň propagačních důvodů - osobně objíždí na bicyklu vlastní výroby. Pracuje prý od pěti hodin ráno do jedenácti večer. Shání zákazníky, ale sepisuje i první pracovní řád o jedenácti bodech.

Takto vypadala továrna v roce 1899.
Takto vypadala továrna v roce 1899. | Foto: Archiv Škoda Auto

Příchod na pracoviště se již eviduje kontrolním číslem, které musí být nejpozději tři minuty po začátku pracovní doby zavěšeno na háčku ve skříňce u vrátnice. Pracovní řád nezapomíná ani na nemocenské a úrazové pojištění zaměstnanců, zároveň však od nich vyžaduje loajalitu k firmě, například zakazuje bez předchozího svolení majitelů "sbírati různé podpisy, konati sbírky, kolportovati tiskoviny a p." Paní Klementová zatím vede veškerou administrativu.

121 let motorů
Na podzim 1898 se Klement vydává do Francie zjistit nejnovější trendy. Snad v Buloňském lesíku spatří jednu z "pramotorek", motocykletu bratrů Michela a Eugena Wernerových. Benzinový motor umístěný nad poháněným a zároveň řízeným předním kolem má řidič stále na očích, což se hodí i při častém hašení požárů.

Zapalování benzinu totiž obstarává trubička rozžhavená otevřeným plamenem. Klementem do Čech přivezená motocykleta je k zlosti, Laurin si při zkušební jízdě vyrazí přední zuby. Z gruntu ji překonstruuje, motor se ocitne na dodnes uznávaném místě v dolní části rámu.

Nabídka jízdních kol Slavia se rychle rozšiřuje, před 121 lety nabídku příslušenství doplňuje pomocný benzinový motorek a 18. listopadu 1899 se na bubenské dráze v Praze představuje první mladoboleslavská motorka Slavia typ A o výkonu 1 ¼ k (0,9 kW), nabízená za 460 zlatých.

Na jaře 1900 se Klement za obchodem vydává do největšího města na světě, Londýna. Tamní proslulý velkoobchodník Henry Hewetson sídlí na adrese 59 Mark Lane. Neohlášený Klement si na něj počká před vchodem, anglický gentleman cizinci neznalému angličtiny dá férovou šanci předvést nabízené zboží. Zavolá jednoho ze svých zaměstnanců, prý zkušeného cyklistu.

Mistři světa 1905! Klement (uprostřed) pózuje v Dourdanu se závodníkem Vondřichem, vezoucím si nářadí a díly na zádech.
Mistři světa 1905! Klement (uprostřed) pózuje v Dourdanu se závodníkem Vondřichem, vezoucím si nářadí a díly na zádech. | Foto: Archiv Škoda Auto

Pokud jej Klement dokáže v pěti minutách naučit obsluhovat motocykl, bude to důkaz praktické použitelnosti výrobku. Klement prý furiantsky opáčí, že mu budou stačit tři minuty. Uspěje.

Henry Hawetson svůj slib dodrží, objedná neslýchaných 150 motorek neznámé značky. Budoucnost firmy tím ale ještě není zajištěna, chybí provozní kapitál na nákup materiálu. České banky odmítnou, Klement s Hewetsonovou objednávkou uspěje až u německého ústavu. 

Pan továrník, reinvestující zisk do rozšiřování podniku, sází na nejúčinnější propagaci na závodních tratích. Sám vítězí třeba v květnu v dolnorakouském závodě do vrchu Exelberg. Zakázek přibývá, jenže s ní i tlak zaměstnanců. Roku 1903 vypukne první stávka, během níž dělnictvo manifestačně opustí výrobní provozy a odebere se do nedalekého hostince "U Vodků". Václav Klement se s nimi nad pivem domluví.

Za největší životní úspěch později označí vítězství "svého" jezdce Václava Vondřicha v neoficiálním mistrovství světa v Dourdanu. Pan šéf dělá onoho léta 1905 ve Francii manažera, i když jej revmatické bolesti na čas zkroutí do vozíku pro invalidy. Na vrcholu slávy firmu přesměruje od motorek k autům. Výsledkem je dvouválec Voiturette typu A, představený v roce 1905 a brzy nabízený za velmi vstřícných 3600 korun.

Přes své vlastenecké cítění získává Václav Klement špičkové odborníky bez ohledu na národnost. Výsledkem je působivá série sportovních úspěchů, rozmach exportu i do zámoří a triumf na domácím trhu: v roce 1908 nese 90 % všech aut nižší třídy prodaných v monarchii značku L&K! Firma ale proniká i do vyšších segmentů.

Těžkou ránu podniku zasadil ničivý požár, který urychlil hledání strategického partnera.
Těžkou ránu podniku zasadil ničivý požár, který urychlil hledání strategického partnera. | Foto: Archiv Škoda Auto

Tou dobou už je továrna akciovou společností, bez přílivu kapitálu by totiž expanzi nezvládla. Pod Klementovým vedením se jí daří i díky serioznímu přístupu k zaměstnancům. Nová pracovní smlouva z prosince 1913 například odstupňuje minimální hodinovou mzdu dělníků podle doby od jejich vyučení: po roce 31 haléřů, po dvou 35 h, po třech 38 h. Jsou-li u firmy déle než dva roky a nejméně pět let vyučeni, mohou být podle svých schopností a "uvážení šéfa oddělení" ohodnoceni ještě vyšší částkou.

Bývalý knihkupec mistrně využívá konexí akcionářů z řad přední aristokracie. Za první světové války je třeba odvrátit nebezpečí ochromení továrny odvodem asi dvou třetin zaměstnanců mladšího a středního věku do armády. Klement jich po jednáních ve Vídni většinu vyreklamuje zpět, odvrátí i převzetí podniku státem "pro vlastizradu" - poté, kdy většina zaměstnanců ruské filiálky přejde do československých legií.

Manažer Klement se snaží zaměstnancům situaci ulehčit "drahotními přídavky" (zvýšením mzdy částečně kompenzujícím inflaci), centralizovaným nákupem potravin a jejich rozprodáváním i pod nákupní cenou. Zřizuje tovární prodejnu - konzum. V laboratořích automobilky, zařízených spíše na analýzu složení ložiskové kompozice a podobných materiálů, teď ověřují třeba i tučnost mléka, aby je dodavatelé nešidili mlékem ředěným vodou.

Pod křídla Škodovky
Válka je minulostí, monarchie se rozpadla a Češi se Slováky i dalšími národnostmi budují demokratickou první republiku. Jenže export se skoro zastavuje, domácí trh je válkou zbídačen, republika bojuje o vlastní hranice.

3. květen 1919: Automobilku navštěvuje prezident Masaryk. Zcela vpravo vykukuje paní Klementová.
3. květen 1919: Automobilku navštěvuje prezident Masaryk. Zcela vpravo vykukuje paní Klementová. | Foto: Archiv Škoda Auto

Zaměstnanci si vynucují zkrácení pracovní doby, zvyšování platů bez ohledu na produktivitu a váznoucí odbyt, klesá kázeň. Obrovským problémem je nedostatek materiálu i jeho vysoké ceny. Přesto se firma v zájmu zachování zaměstnanosti již v listopadu 1918 rozhodne vyrábět na sklad.

Ještěže pracují již tři podnikové vodní elektrárny, šetřící nedostatkové uhlí. Václav Klement bije na poplach, varuje také před drtivou americkou konkurencí. Laurinka zatím ztrácí pozice, domácí jedničkou se stává Praga, divize mocného koncernu ČKD.

Laurin & Klement postihne další rána, jedné červnové noci roku 1924 vypuká v továrně ničivý požár. Zničí mimo jiné patrovou budovu vybavenou třemi sty obráběcími stroji. Výroba automobilů se díky zavedení vícesměnného provozu nezastavuje, navíc se v krátké době daří uskutečnit akvizice nových technologií, převážně amerického původu.

Vzniklé škody prohlubují úvěrové zatížení automobilky. Záchranou se stane vstup silného strategického partnera. Stává se jím plzeňský strojírenský a zbrojařský gigant Škoda, vlastněný francouzským kapitálem. Ministerstvo vnitra fúzi schvaluje 12. září 1925. Šestapadesátiletý Václav Klement dostává víceméně čestný titul generálního rady.

Zásadní modernizaci továrny a jejímu návratu na pozici domácí jedničky ve výrobě i exportu napomůže uspořádáním a vedením studijní cesty vybraných odborníků do USA. Od července do listopadu 1927 si osvojují aspekty velkosériové výroby s částečnou automatizací, učí se standardizaci modelových řad, zajímají se o logistiku, prodej, servisní služby atd. Podaří se také vytipovat optimální dodavatele technologií pro Škodovku.

Letos v Ženevě automobilka představila jednostopý elektrický koncept jménem Klement.
Letos v Ženevě automobilka představila jednostopý elektrický koncept jménem Klement. | Foto: Archiv Škoda Auto

Václav Klement umírá 13. srpna 1938, tedy v době, kdy jeho původní podnik prožívá dynamický růst počtem prodaných vozů a sportovními úspěchy i na poli moderní konstrukce. Průkopník motorismu vyjádřil svůj vztah k Mladé Boleslavi třeba financováním výstavby místního sirotčince pro čtyřicet dětí, v závěti ustavil nadaci, která zajišťovala provoz ústavu i do budoucna.

Dále odkázal větší finanční částky Studentskému domovu v Mladé Boleslavi i místním chudým studentům a řadě dobročinných organizací. Pohřben je na mladoboleslavském hřbitově, v těsné blízkosti místa odpočinku Václav Laurina.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 26 minutami

KLDR zváží účast na summitu s Jižní Koreou, připustila sestra Kim Čong-una

Sestra a blízká poradkyně severokorejského vůdce Kim Čong-una uvedla, že KLDR zváží účast na summitu s Jižní Koreou, pokud bude ve vzájemných vztazích panovat úcta. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na severokorejskou státní tiskovou agenturu KCNA.

Prohlášení přichází den poté, co Severní Korea vyzvala Spojené státy a Jižní Koreu, aby upustily od své údajně nepřátelské politiky a dvojích standardů. Teprve poté bude podle Pchjongjangu možné zahájit rozhovory o formálním ukončení korejské války z let 1950 až 1953. Tento konflikt skončil příměřím, ale nikoli mírovou smlouvou.

"Věřím, že pouze při zachování poctivosti a vzájemného respektu se může odehrávat hladká komunikace mezi Severem a Jihem (…) a vyřešit záležitosti typu vrcholných schůzek mezi Severem a Jihem," uvedla v prohlášení Kim Čong-unova sestra Kim Jo-čong.

Jihokorejský prezident Mun Če-in ve svém projevu na zasedání Valného shromáždění OSN v New Yorku v úterý zopakoval výzvu, aby obě Koreje formálně ukončily válečný stav.

Zdroj: ČTK
před 56 minutami

Itálie má oficiálně další mafiánskou organizaci, římský klan Casamonica. Její boss dostal u soudu 30 let vězení

Itálie má oficiálně další mafiánskou organizaci, kterou je římský klan Casamonica. Soud jej tento týden postavil na roveň známějším uskupením jako jsou sicilská Cosa Nostra, neapolská Camorra či původně kalábrijská 'Ndrangheta. Dlouhými tresty vězení potrestal soudce čtyři desítky členů římské mafie, jeden z bossů má strávit za mřížemi 30 let.

"Je to velice důležitý verdikt zejména proto, že ničí iluzi o tom, že v Římě žádná mafie není," řekl agentuře AFP Nando Dalla Chiesa, který o organizovaném zločinu přednáší na milánské univerzitě. "Město nedokázalo přijmout fakt, že v něm operují nejen některé elementy zločineckých skupin Camorra a 'Ndrangheta, ale že má i svou vlastní, domácí mafii," dodal.

Proces se členy mafie Casamonica trval dva roky a obžalovaní mají podle rozsudku kvůli obchodování s drogami, vydírání a držení zbraní strávit ve vězení celkem 400 let. Boss Domenico Casamonica dostal trest 30 let odnětí svobody, rozsudek ale není pravomocný.

První členové rodiny Casamonica, kteří patří k romské menšině, se do Říma přistěhovali v první polovině 20. století a policie je dlouho sledovala zejména kvůli lichvářským půjčkám. Klan na sebe upozornil v roce 2015, kdy se v Římě konal pompézní pohřeb jeho bosse Vittoria Casamoniky. Rakev tehdy ulicemi vezl kočár tažený koňmi, z helikoptéry se na něj sypaly okvětní lístky růží a truchlícím hrála hudba z filmu Kmotr. Policie i vedení města pak musely čelit kritice, že konání okázalé akce nedokázaly zabránit.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Při útoku v Somálsku zemřelo nejméně osm lidí, je mezi nimi premiérova poradkyně pro ženská práva

Nejméně osm lidí v sobotu zemřelo při sebevražedném útoku nedaleko prezidentského paláce v somálské metropoli Mogadišo, informovaly tiskové agentury s odvoláním na policii. Další jsou zraněni. K zodpovědnosti za explozi se přihlásilo radikální islamistické hnutí Šabáb, které je napojeno na teroristickou síť Al-Káida. Automobil napěchovaný výbušninami najel do osobních a nákladních vozů u kontrolního stanoviště, odkud vede cesta ke vstupu do prezidentského paláce, popsala agentura AP.

Přes toto kontrolní stanoviště jezdí prezident a premiér při cestách na letiště nebo z něj, podotkla AP. Mluvčí hnutí Šabáb později uvedl, že sebevražedný útočník cílil na konvoj aut, jenž mířil do paláce. Svědek agentuře Reuters popsal, že viděl sedm zničených automobilů a tři rikši. Celá křižovatka byla podle něj potřísněna krví.

Vládní mluvčí Mohamed Ibrahim Moalimuu oznámil, že mezi oběťmi je poradkyně premiéra pro záležitosti žen a lidských práv Hibaq Abukarová. "Byla jedním z pilířů premiérovy kanceláře v otázkách týkajících se žen," sdělil na Facebooku. Podle Reuters není jasné, zda Abukarová byla v době výbuchu v konvoji, nebo se ocitla poblíž exploze.

Podle policejního mluvčího Abdifataha Adama Hassana dalších devět lidí utrpělo zranění. Počet obětí by však mohl být vyšší, jelikož některé mrtvé a zraněné odnesli jejich příbuzní, uvedl Hassan. "Za výbuchem stojí Šabáb. Zabili osm lidí, včetně vojáka, matky a dvou dětí. Šabáb masakruje civilisty," dodal Hassan.

Radikální hnutí Šabáb, jenž chce svrhnout vládu a prosadit v Somálsku svůj přísný výklad islámského práva, provádí podobné útoky často.

Zdroj: ČTK
Další zprávy