Za první republiky jsme byli automobilovou velmocí. Prohlédněte si zapomenutá auta z Československa

Eva Srpová Eva Srpová
Aktualizováno 22. 5. 2018 9:39
Ve dvacátých a třicátých letech minulého století se v Československu stavěla auta mnoha značek různé konstrukce. Do současnosti ale přežilo jen pár a malí výrobci skončili, na jejich jména se dávno zapomnělo. Vychází jedinečná kniha, která podrobně mapuje československou automobilovou produkci během první republiky. V knize jsou otištěny fotografie ze soukromých archivů, které se publikují vůbec poprvé.

Tatru, Pragu, Laurinky nebo Aerovky zná každý nadšenec do aut československé výroby. Ale na našem území se ve 20. a 30. letech minulého století pustilo do výroby automobilů mnoho nadšenců.

"Ne počtem vyrobených automobilů, ale pestrostí produkce a rozmanitostí různých konstrukčních řešení se tehdejší Československo mohlo právem označit za automobilovou velmoc," říká automobilový novinář a spisovatel Jan Tuček.

Právě on je autorem výjimečné knihy Auta první republiky, která právě vyšla v nakladatelství Grada.

Publikace je pozoruhodná především tím, že se v ní představuje ucelený přehled toho, co se na našem území v té době vyrábělo za auta a navíc jsou v ní publikovány fotografie, které se na veřejnost dostávají často vůbec poprvé.

"Na této knize pracuji s přestávkami už deset let, říká Jan Tuček. "Přesvědčit některé lidi, aby mi poskytli dobové fotografie unikátních aut, z nichž se už často nedochovalo nic jiného než ty fotky, nebylo jednoduché," dodává.

Jan Tuček je nejčinnějším spisovatelem, který se u nás věnuje automobilové tematice. Kniha Auta První republiky je jeho sedmnáctou publikací. První vydal přesně před 40 lety, v roce 1977 vyšla kniha Autosalón s podtitulem Přehled automobilové produkce.

Mezi jeho nejznámější knihy patří například Škoda 1000 MB, Auta východního bloku nebo Škoda - zapomenuté vozy.

Foto: Archiv Jana Tučka

Disk

Bezpochyby jedním z nejvýznamnějších moravských automobilových konstruktérů z 20. let byl Břetislav Novotný. 

Navrhl lidový vůz Novo, z nějž pak vycházel při realizaci projektu automobilu označovaném ve stadiu vývoje Omega. V té době už nový vůz vznikal pod křídly brněnské Zbrojovky.

Protože označení Omega už bylo v Československu zaregistrováno, v roce 1924 ho přejmenovali na Disk. Do jeho otevřené verze (na fotografii) se mohli usadit tři pasažéři.

Automobil se ale vyznačoval vysokou poruchovostí a továrna se rozhodla projekt ještě v témže roce ukončit.

 

Právě se děje

před 3 minutami

Klub pražských zastupitelů Spojených sil odvolal z funkce předsedy Pospíšila

Zastupitelé koaličních Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) v pátek odvolali z funkce předsedy zastupitelského klubu europoslance a šéfa pražské TOP 09 Jiřího Pospíšila. Důvodem je jeho časové zaneprázdnění. Ve funkci ho nahradil předseda magistrátního výboru pro dopravu Pavel Richter (TOP 09). Potvrdilo to několik zastupitelů Spojených sil. Pospíšil byl spolu s Hanou Kordovou Marvanovou (STAN) lídrem kandidátky Spojených sil ve volbách v roce 2018. Pospíšil rozhodnutí respektuje a nadále se bude věnovat pražské politice a výkonu mandátu zastupitele.

Pro odvolání Pospíšila hlasovalo sedm ze 13 zastupitelů Spojených sil. O možném odvolání mluvilo už několik týdnů a důvodem byla mimo jiné právě Pospíšilova vytíženost jako poslance v Evropském parlamentu, tak ve vedení pražské TOP 09. Klub na magistrátu ani zastupitelstvo Pospíšil neopouští.

"Respektuji rozhodnutí. Mám čisté svědomí a odcházím nezhrzen. V žádném případě neodcházím z pražské politiky a nadále se plně budu věnovat výkonu mandátu zastupitele," řekl Pospíšil. Důvody odvolání považuje za zástupné a za mocenský boj v klubu. "Dál to ale nechci rozvádět. Stál jsem spolu s Hanou Marvanovou u zrodu Spojených sil, což je úspěšný politický projekt, a dál budu naplňovat politický program," dodal. V metropoli má silnou podporu pražské TOP 09, proto neodstoupil v uplynulých týdnech sám, ale čekal na odvolání, řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy