Za první republiky jsme byli automobilovou velmocí. Prohlédněte si zapomenutá auta z Československa

Eva Srpová Eva Srpová
Aktualizováno 22. 5. 2018 9:39
Ve dvacátých a třicátých letech minulého století se v Československu stavěla auta mnoha značek různé konstrukce. Do současnosti ale přežilo jen pár a malí výrobci skončili, na jejich jména se dávno zapomnělo. Vychází jedinečná kniha, která podrobně mapuje československou automobilovou produkci během první republiky. V knize jsou otištěny fotografie ze soukromých archivů, které se publikují vůbec poprvé.

Tatru, Pragu, Laurinky nebo Aerovky zná každý nadšenec do aut československé výroby. Ale na našem území se ve 20. a 30. letech minulého století pustilo do výroby automobilů mnoho nadšenců.

"Ne počtem vyrobených automobilů, ale pestrostí produkce a rozmanitostí různých konstrukčních řešení se tehdejší Československo mohlo právem označit za automobilovou velmoc," říká automobilový novinář a spisovatel Jan Tuček.

Právě on je autorem výjimečné knihy Auta první republiky, která právě vyšla v nakladatelství Grada.

Publikace je pozoruhodná především tím, že se v ní představuje ucelený přehled toho, co se na našem území v té době vyrábělo za auta a navíc jsou v ní publikovány fotografie, které se na veřejnost dostávají často vůbec poprvé.

"Na této knize pracuji s přestávkami už deset let, říká Jan Tuček. "Přesvědčit některé lidi, aby mi poskytli dobové fotografie unikátních aut, z nichž se už často nedochovalo nic jiného než ty fotky, nebylo jednoduché," dodává.

Jan Tuček je nejčinnějším spisovatelem, který se u nás věnuje automobilové tematice. Kniha Auta První republiky je jeho sedmnáctou publikací. První vydal přesně před 40 lety, v roce 1977 vyšla kniha Autosalón s podtitulem Přehled automobilové produkce.

Mezi jeho nejznámější knihy patří například Škoda 1000 MB, Auta východního bloku nebo Škoda - zapomenuté vozy.

Foto: Archiv Jana Tučka

Disk

Bezpochyby jedním z nejvýznamnějších moravských automobilových konstruktérů z 20. let byl Břetislav Novotný. 

Navrhl lidový vůz Novo, z nějž pak vycházel při realizaci projektu automobilu označovaném ve stadiu vývoje Omega. V té době už nový vůz vznikal pod křídly brněnské Zbrojovky.

Protože označení Omega už bylo v Československu zaregistrováno, v roce 1924 ho přejmenovali na Disk. Do jeho otevřené verze (na fotografii) se mohli usadit tři pasažéři.

Automobil se ale vyznačoval vysokou poruchovostí a továrna se rozhodla projekt ještě v témže roce ukončit.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 43 minutami

KLDR odpálila podle Soulu balistickou raketu krátkého doletu

KLDR odpálila do moře balistickou raketu krátkého doletu, informovala agentura AP s odvoláním na jihokorejskou vládu. Střela spadla zřejmě do vod mimo japonskou výlučnou ekonomickou zónu, uvedla agentura Kjódó. Severokorejský velvyslanec při OSN zhruba v téže době na Valném shromáždění OSN v New Yorku vyzval Spojené státy, aby upustily od "nepřátelské politiky" vůči Severní Koreji.

Vypuštění rakety nepředstavuje okamžitou hrozbu pro americký personál, území ani pro spojence USA, sdělila v reakci armáda Spojených států, která má v Jižní Koreji na 28 000 vojáků. Odpálení střely však podle ní "zdůraznilo destabilizující dopady nedovoleného" severokorejského zbrojního programu.

Testy balistických raket zakazují KLDR rezoluce Rady bezpečnosti OSN. Soul nejprve informoval o blíže neurčené střele, kterou KLDR odpálila do moře východně od svých břehů. Japonsko už tehdy uvedlo, že by mohlo jít o balistickou raketu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy