Socialistická auta, která příliš krásy nepobrala. Nepovedly se vozy pro masy i elity

Ačkoliv je Trabant 601 symbolem socialistických silnic, designově se příliš nepovedl.
Řada Škoda 742, která je asi nejznámější jako 120, ačkoliv její součástí je celá řada verzí, byla posledním osobním modelem značky s koncepcí vše vzadu. Design, na rozdíl například od 1000 MB, byl překonaný nejen konkurencí ze západní Evropy, ale i z východního bloku. Obzvlášť to vynikne po jinak zdařilé technické modernizaci z roku 1983.
Tatra 613 ve své pozdější verzi s přídomkem 3 a 4 přišla v 80. letech o elegantní chromované nárazníky a detaily, které jí propůjčilo studio Vignale. Místo nich nastoupily plastové díly, které jinak elegantní vzhled limuzíny značně degradovaly.
Neslušelo to ani vrcholné verze 613 S, která měla delší rozvor a luxusnější výbavu. Také ale dostala plastové nárazníky a hranatá světla místo kulatých.
Dacii 1300 jsme před časem zařadili mezi ta nejhezčí auta východního bloku, ačkoliv podíl na tom měl i fakt, že šlo vlastně o Renault 12. Když se však Rumuni pustili do vlastní modernizace, nedopadlo to nejlépe. Ještě jako model 1300 dostal vůz dvojici kruhových světlometů a první plastové detaily...
Foto: Archiv automobilky
Jan Matoušek Jan Matoušek
7. 4. 2019 7:09
Auta z bývalého východního bloku v posledních letech rozdělují snad více než kdy dřív. Jedni v nich vidí zajímavý sběratelský artikl, druzí jim za žádnou cenu nemohou přijít na jméno. A stejně polarizovaní jsou automobiloví příznivci i pokud jde o jejich design. Existují auta, která lze bez problémů označit za povedená i při srovnání s italskou či francouzskou konkurencí. A pak jsou modely, které se příliš nepovedly. Právě na ty je zaměřená následující galerie, kde najdete osobní vozy, jejichž začátek výroby se datuje před rok 1990.
 

Právě se děje

Další zprávy