Moskvič, svědek rozkladu. Sovětský ministr zavrhl originál a nařídil kopírovat Západ

Moskvič, svědek rozkladu. Sovětský ministr zavrhl originál a nařídil kopírovat Západ
První Zajcevův prototyp C1 z roku 1974 využíval mechaniku dosavadních Moskvičů se zadním pohonem.
Typ C3 o dva roky později přinesl o něco kultivovanější vzhled, ale ruka opravdového designéra stále chyběla.
Nejvíc to bylo vidět na humpolácky zavalité zadní části. Všimněte si, že nejde o skutečný liftback s výklopnou stěnou, otevírá se jen nízký vstup do kufru.
Tento ústupek si na Zajcevovi vydupal jistý náměstek, aby prý v ruské zimě při nakládání zavazadel netáhlo do vytopené kabiny.
Foto: AZLK
Martin Frei Martin Frei
6. 12. 2020 6:26
Neschopné vedení, rigidní plánování, zákaz konkurence, ale i masové spoléhání na špionáž a zanedbání vlastního vývoje vedly sovětský průmysl v 60. a 70. letech do stále větší zaostalosti. Když se strana rozhodla motorizovat masy, musela koupit licenci od Fiatu. O patnáct let později už pohlaváři sáhli po západním autě přesto, že ruští konstruktéři měli hotový projekt. Tak vznikl Moskvič Aleko.

Když se na západě Evropy a v Americe začátkem 20. století formoval automobilový průmysl, bylo Rusko zaostalou zemědělskou zemí. Nedostatek zkušeností i investic přetrvával celé dekády. Dodávky automobilů z USA musely zachraňovat sovětskou armádu ještě po napadení Hitlerem v létě 1941. Také první Moskviče byly licenční a odvozené Fordy, po válce pak Opely vyráběné na lince přivezené z Německa v rámci válečné kořisti.

Ani pozdější modely nezapřely podobnost se západními výrobky. Konkrétně motor Moskviče 408 a 412 se podle automechaniků zjevně inspiroval u BMW. Díky postupnému rozvoji průmyslu v 60. letech nicméně v Rusku vyrostla generace schopných techniků, kteří mohli - a také velmi chtěli - zkušenosti z převzatých vzorů zúročit na vlastních projektech.

To byl také případ konstruktéra Igora Zajceva. Do čela týmu moskevské automobilky se dostal v době, kdy už vyráběla zdařilý, i v našich končinách známý typ 412 z roku 1967. Zajcev nechtěl, aby značka usnula na vavřínech, a v letech 1974 až 1976 vytvořil několik prototypů s modernější karoserií typu liftback. Nejdotaženějším z nich se chtěl blýsknout před ministerskými úředníky, kteří rozhodovali o penězích na vývoj.

Prototyp Moskvič C1 z roku 1974
Prototyp Moskvič C1 z roku 1974 | Foto: AZLK

K jeho smůle se rok předtím stal ministrem automobilového průmyslu Viktor Poljakov, který získal ostruhy na rozjezdu Lady. Převedení plně vyvinutého západního vozu do sovětských podmínek považoval za jedinou cestu k úspěchu a nad prototypem Moskviče mávl rukou s řízností hodnou celé Brežněvovy vlády: "Kde jste to viděli, copak takhle se dělají auta?"

Nutno uznat, že Zajcevův návrh moc krásy neprobral, a ministr zodpovědný za úspěšný export na Západ zřejmě správně vytušil, že tudy cesta nepovede. Mimo jiné i kvůli zastaralému zadnímu pohonu. Jenže místo toho, aby konstruktérům připravil konkrétní zadání nebo nedejbože domluvil spolupráci s některým italským designérem, nechal přivézt francouzskou Simku 1307 a nařídil jim, aby postavili auto podle ní.

Tak byla na přímý příkaz strany a vlády generace schopných lidí v nejlepším věku degradována na obkreslovače a "půjčmidráty". Vývoj zcela nového vozu přitom byl vzácnou příležitostí zvýšit laťku a rozvinout vlastní síly v mnoha oborech. Sovětské vedení na to vědomě rezignovalo. Igor Zajcev později v rozhovoru vzpomínal, že trvalo skoro dva měsíce, než zbytek týmu k práci na ponižujícím úkolu přemluvil.

Další kuriozitu přineslo rozhodnutí převzít do nového auta starý motor. Za zchudlého socialismu žádná zvláštnost, stejně tomu bylo později ve vládním usnesení pro Škodu Favorit. Jenže ouha: k převzetí moderního schématu Simky bylo potřeba motor i s převodovkou uložit napříč před přední nápravu. A letitý agregát Moskviče 412 byl tak velký, že se mezi blatníky karoserie nevešel.

Francouzská Simca 1307 s prodlouženou přídí, přezdívaná Maximka.
Francouzská Simca 1307 s prodlouženou přídí, přezdívaná Maximka. | Foto: AZLK

Takže Simca sem, Simca tam, pohon bylo nutno poskládat podle vzoru Audi 80: motor podélně před nápravou, převodovka za ní. Což se zase nemohlo vejít do karoserie nebohého francouzského originálu. Zajcevovi lidé z ní uřízli předek a nahradili ho delším. Takto vzniklému prototypu nikdo neřekl jinak než Maximka.

Tato zásadní změna spolu s dalšími úpravami rozměrů i designu nakonec umožnila vývoz do západních zemí včetně Francie, aniž by kolem původnosti vozu vznikly nějaké spory.

Než ovšem plánované hospodářství dokázalo spustit sériovou výrobu, psal se rok 1986. A v té době už šlo o velké, nicméně zastaralé auto, které nemělo moc šancí ani u nás, natož na Západě. Patnáctistovka ze starých Moskvičů byla na rozměrnou karoserii slabá, řízení bez posilovače se pralo s těžkou přídí a jízdní vlastnosti byly dost nejisté.

V Československu se vůz objevil těsně před revolucí za cenu 88 000 Kčs. Proti Favoritu tedy zájemce připlatil jen tři tisíce korun a získal o hodně víc místa. Otevření hranic a příval západních ojetin už Aleku nedal šanci, na auta své doby zoufale nestačilo.

Dobová recenze Světa motorů kritizovala nedoladěný přední pohon s výrazným přenosem hnacích sil do řízení, ale i ostudnou kvalitu zpracování. Interiér působil účelově a nedomyšleně, dveře testovaného vozu při otevření dřely o sloupek a odíraly z něj lak.

Nenáročný ruský trh měl pro domácí výrobek větší pochopení. Poslední z Moskvičů se vyráběl až do roku 2002, za putinovského národního probuzení ještě stihl přijmout nové jméno Svjatogor. O čtyři roky později automobilka zkrachovala, moskevský závod dnes vyrábí Renaulty a Dacie.

 

Právě se děje

před 7 minutami

Na Facebook se kvůli únikům dat chystá hromadná žaloba

Irská organizace Digital Rights Ireland (DRI) připravuje žalobu na americkou internetovou společnost Facebook kvůli rozsáhlému úniku osobních údajů uživatelů. Vyzývá dotčené uživatele z Evropské unie, aby se k této žalobě připojili. Informují o tom server BBC a list The Irish Times. Podle DRI by jednotliví uživatelé, kteří se k žalobě připojí, mohli v případě úspěchu získat odškodné v rozsahu od 300 do 12 000 eur (zhruba 7800 až 311 000 Kč).

DRI tvrdí, že Facebook selhal při ochraně dat a neinformoval o úniku dotčené uživatele. Únik byl zjištěn již v roce 2019, nedávno se však uniklé údaje staly dostupnými na internetu, píše BBC. Portál Business Insider začátkem měsíce informoval, že na internetu se objevila soukromá data 533 milionů uživatelů ze 106 zemí, a to například jména, telefonní čísla, e-mailové adresy či data narození. Firmu Facebook již kvůli této kauze začala vyšetřovat irská Komise pro ochranu dat (DPC).

Šéf DRI Antoin Ó Lachtnain označil rozsah tohoto úniku za šokující. Varoval, že terčem podobných žalob by se v budoucnosti mohly stát i další velké internetové podniky. "Bude to první hromadná žaloba svého druhu, ale jsme si jisti, že nebude poslední," uvedl. "Existují tu zákony na ochranu spotřebitelů a jejich osobních údajů a nastal čas, aby tito technologičtí obři pochopili, že ochranu osobních údajů je zapotřebí brát vážně," dodal.

Facebook minulý týden uvedl, že pachatelé data získali před zářím 2019 využitím bezpečnostní slabiny v nástroji pro synchronizaci kontaktů. Podle antivirové firmy Avast jsou mezi uniklými uživatelskými daty také údaje o více než milionu Čechů. "Pokud by byla žaloba úspěšná, mohlo by to vytvořit precedent a otevřít dveře dalším hromadným žalobám," uvedl expert na digitální soukromí z organizace ProPrivacy. "Povinnost odškodnit jednotlivé uživatele by se pak pro velké technologické podniky mohla stát důraznou pobídkou k tvrdší práci na ochraně soukromí," dodal.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 50 minutami

Rusko vyhostí v odvetě za krok Washingtonu deset amerických diplomatů

Rusko vyhostí deset amerických diplomatů a zváží další odvetné kroky vůči Washingtonu, oznámil v pátek ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov. Americkému velvyslanci zároveň doporučil, "aby se vrátil domů ke konzultacím". Moskva podle šéfa ruské diplomacie vyhostí i tři diplomaty z Polska v odpovědi na podobný krok Varšavy a ještě během pátku zveřejní sankční seznam, na kterém se ocitnou američtí činitelé. Informovaly o tom zahraniční tiskové agentury.

"Dostali jsme seznam deseti diplomatů s žádostí, aby opustili Spojené státy. Na toto opatření odpovíme recipročně a požádáme deset amerických diplomatů v Rusku, aby opustili naši zemi," citovala agentura AFP Lavrova.

Spojené státy ve čtvrtek přijaly sérii kroků, jejichž cílem je potrestat Rusko za údajné vměšování do loňských prezidentských voleb v USA, za kybernetické útoky proti americkým vládním agenturám, agresivní vystupování vůči Ukrajině a další škodlivé jednání. Kromě vyhoštění deseti ruských diplomatů Washington oznámil i uvalení sankcí na skoro čtyři desítky jednotlivců a firem.

Moskva podle Lavrova zveřejní seznam osmi amerických činitelů, proti kterým hodlá zavést odvetné sankce. Bude se jednat o jedince, "kteří reprezentují vládnoucí struktury washingtonské administrativy," dodal ruský ministr zahraničí.

Kromě Spojených států odvetná akce zasáhne i Polsko, které ve čtvrtek USA vyjádřilo solidaritu a vyhostilo tři ruské diplomaty, kteří podle Varšavy poškozovali její zájmy.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Basketbalistky USK i potřetí pokořily Hradec Králové a mají rekordní 15. titul

Basketbalistky ZVVZ USK Praha získaly rekordní 15. titul v samostatné české lize a překonaly Žabiny Brno. Svěřenkyně trenérky Natálie Hejkové ve třetím finálovém utkání vyhrály doma nad Hradcem Králové 105:66 a ovládly sérii 3:0 na zápasy. V soutěži triumfovaly pojedenácté v řadě, Žabinám se to povedlo třináctkrát za sebou. V součtu s federální ligou se USK vyrovnal s 23 triumfy dalšímu pražskému celku Spartě.

USK drží v domácí soutěži neporazitelnost už 213 utkání a přemožitelky nepoznaly osmou celou sezonu v řadě. Naposledy prohrály ve 3. utkání finále v roce 2013 s Žabinami (tehdy IMOS Brno). Hradecký Sokol vyrovnal stříbrem své největší úspěchy z let 2015 a 2017.

Zdroj: ČTK
Další zprávy