Silnice smrti jsou hlavně na severovýchodě Čech, vyplývá z nové rizikové mapy

Radek Pecák Radek Pecák
10. 10. 2016 13:18
Na čtyřech procentech silnic, které jsou ve správě Ředitelství silnic a dálnic, hrozí podle aktuální statistiky zpracované podle metodiky Evropského programu hodnocení bezpečnosti silnic EuroRap. Mapa se zpracovává vždy za tři po sobě jdoucí roky, aby se eliminovaly náhodné vlivy. Ta aktuální je tedy za roky 2013 až 2015.
V Česku je stále vyšší počet usmrcených lidí v přepočtu na milion obyvatel, než je průměr v Evropské unii. (Ilustrační foto)
V Česku je stále vyšší počet usmrcených lidí v přepočtu na milion obyvatel, než je průměr v Evropské unii. (Ilustrační foto) | Foto: Radek Pecák

Dvacetikilometrový úsek silnice první třídy číslo jedenáct, která začíná na hranicích Královéhradeckého kraje a končí ve směru na Šumperk u křižovatky se silnicí druhé třídy číslo 311, je podle aktuální statistiky evropského programu EuroRap v ČR místem, kde hrozí nejvyšší riziko smrtelné dopravní nehody, případně nehody s vážnými následky na zdraví.

Podle nové rizikové mapy České republiky, která se sestavuje na základě statistiky dopravních nehod od policie, ale započítává třeba i stupeň intenzity dopravy na tom kterém úseku, je v Česku aktuálně zhruba čtyři procenta silnic 1. třídy a dálnic, které spadají do kategorie Vysoké riziko vážných nehod. Středně vysoké riziko pak platí pro dalších šestnáct procent úseků.

Nejvíce problematických silnic se nachází v Pardubickém, Zlínském a Ústeckém kraji. Naopak žádná silnice s nejvyšším rizikem není v Jihočeském, Plzeňském, Královéhradeckém, Jihomoravském kraji a na Vysočině. Nejvíce silnic, na nichž je nejmenší riziko fatálních nehod, se v současnosti nachází v Olomouckém kraji. Do kategorie nízké riziko zde spadá 40 procent silnic.

Mapa hlavních silnic ČR podle nehodovosti
Mapa hlavních silnic ČR podle nehodovosti | Foto: EuroRAP

V Česku je stále vyšší počet usmrcených lidí v přepočtu na milion obyvatel, než je průměr v Evropské unii. Podle poslední statistiky z roku 2014 o 27 procent, přičemž stav se počátku tisíciletí soustavně zhoršuje.

Podle zkušeností odborníků z projektové organizace AF-Cityplan, v současnosti v Česku zůstává kolem silnic stále obrovské množství nebezpečných prvků jak přímo na silnicích, tak i v jejich bezprostřední blízkosti. "Jde například o kolmé stěny betonových propustků v příkopech, stromy vrůstající přímo do tělesa vozovky nebo i billboardy, Přitom náprava by často nestála více než několik desetitisíců korun," uvádí dopravní specialista AF Cityplan Pavel Suntych.

 

Právě se děje

Další zprávy