Úvodem dodejme, že zrovna Hyundai to s diesely nevzdává a konkrétně Santa Fe se nemusí bát ani zkušené evropské konkurence. Zelené trendy ale nikdo nezastaví, a tak nabídku současné generace rozšířily hned tři hybridní verze. Zatímco klasický hybrid bez sňůry dostanete s pohonem předních i všech kol, plug-in hybrid má čtyřkolku vždycky.
S délkou 4,8 metru Santa Fe o deset čísel přerůstá Škodu Kodiaq, čemuž odpovídá prostor v kabině. Cestující vpředu ho mají ve všech směrech vyložený nadbytek, před koleny a nad hlavou má velkorysé rezervy i druhá řada.
Mírný kompromis představuje zvýšená podlaha ukrývající baterie, pasažéři mají o to skrčenější nohy. Dvojnásob to platí o sklopných sedátkách ve třetí řadě. Ta jsou ale myšlena hlavně na vyzvednutí sousedových dětí z volejbalu, nikoli na cesty přes půl Evropy.
Zařízení interiéru plně odpovídá ceně přes milion korun. Dvoubarevné čalounění testovaného vozu dává vyniknout jemné práci s detaily a architektura zdárně spojuje většinu moderních trendů současnosti. Vodorovně členěnou palubní desku, dotykovou obrazovku umožňující zobrazení více funkcí najednou i velká mechanická tlačítka pro rychlý přístup k dílčím položkám menu.
Těmto dojmům má blízko i kultivovaná a tichá jízda. I na standardních 19palcových kolech vůz dobře tlumí nerovnosti a na dálnici je směrově stabilní. Angažovanému motoristovi by mohlo scházet jen citlivější řízení, kterým ovšem disponuje jen málokteré SUV. Svou povahou i rozměry je ostatně Santa Fe daleko blíž dálkovému cestování než vymetání točitých okresek. Po čtyřech stovkách kilometrů z něj vystoupíte svěží a odpočatí.
Paradox plug-in hybridního pohonu spočívá v tom, že je nejúčinnější právě při kratších vzdálenostech, na které stačí elektřina ze sítě. Výrobce udává dojezd po městě až 69 kilometrů, my jsme v kopcovité Praze s lehkou nohou dosáhli rovných šedesáti. To je velmi dobrý výsledek, i když auto s ohledem na zimu a topení zároveň spálilo 1,2 litru benzinu.
Obzvlášť zajímavě vychází srovnání s nedávno testovaným Fordem Kuga, který navzdory větší baterii, nižší hmotnosti a pohonu jen předních kol ujel na elektřinu méně. Vysvětlením je šestistupňová převodovka, kterou má Santa Fe k dispozici i pro elektromotor, takže účinnost pohonu není tolik závislá na rychlosti jízdy.
Po vybití baterie naskočí benzinový motor 1,6 turbo a po ujetí 100 kilometrů počítač ukáže spotřebu 4,1 l benzinu, u vozů této kategorie celkem obvyklou.
S připočtením 13,5 kilowatthodiny ze sítě se takový provoz ukazuje jako ekologičtější, ne však nutně levnější než u dieselu. Záleží na vašem domácím tarifu. Nabíjení doma či v práci je každopádně důležitou podmínkou, protože s 3,5kilowattovým měničem se auto nabíjí bezmála čtyři hodiny.
Hyundai Santa Fe PHEV
Motor: benzinový 4válec, 1598 cm3 + elektro
Výkon: 132 kW při 5000 ot./min + 67 kW
Točivý moment: 265 Nm při 1500 ot./min + 304 Nm
Baterie: Li-Ion, 13,8 kWh
Nejvyšší rychlost: 187 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,8 s
Kombinovaná spotřeba: 1,6 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 625 / 547 l
Cena: od 1 249 900 Kč
Bez nabíjení vychází spotřeba ve smíšeném provozu kolem 7,5 litru, což je na takový kus železa hodnota příznivá, nikoli však zázračná. V široké nabídce Hyundaie tak lze zauvažovat nad klasickým hybridem bez šňůry, který je i s pohonem všech kol levnější o 150 tisíc korun. A také nad dieselem, kde rozdíl dosahuje kulatých 200 tisíc.
Pokud ovšem domácí nabíjení využijete, pak vás Hyundai potěší tím, že pokročilou techniku nespojuje s exkluzivní výbavou. PHEV tak dostanete už ve výbavě Smart od 1 249 900 Kč, což je zatím ojedinělá nabídka. Většina SUV totiž s plug-in hybridy končí u kratších a výhradně pětimístných verzí. Sedm míst s kabelem nabídne jen Ford Explorer za dva miliony a o dalších tři sta tisíc dražší Volvo XC 90.