Úlet proti klasice. Hyundai Ioniq 5 v přímém srovnání se Škodou Enyaq

Úlet proti klasice. Hyundai Ioniq 5 v přímém srovnání se Škodou Enyaq
Na výstředních tvarech konceptu Hyundai má podíl věhlasný italský designér Giugiaro.
Kombinaci minulosti a budoucnosti dotvářejí detaily ve stylu Rubikovy kostky
Čtveřice hranatých brýlí denního svícení působí mile strašidelně.
Diodová technika umožňuje vytvářet podobné obrazce i vzadu.
Foto: Martin Přibyl
Martin Frei Martin Frei
20. 11. 2021 6:20
Elektromobily se z pozice solitérů posouvají mezi běžné artikly značek hlavního proudu. Přichází tak možnost je stavět proti sobě a porovnávat jejich dovednosti. Tento test je prvním takovým srovnáním na stránkách Aktuálně.cz. A kde jinde začít než mezi tradičními českými soupeři, Škodou a Hyundai. Enyaq a Ioniq 5 jsou si cenou a rozměry blízké, přesto se v mnohém liší.

Ani rok po premiéře jsme si úplně nezvykli na zvláštnosti Enyaqu proti ostatním SUV Škody. Na jeho zavalitější tělo s břichem níž u země, na slepou čelní masku, za níž není žádný chladič. Nejspíš bychom ho nadále považovali za exota, kdyby letos nepřijel Hyundai a nehodil do toho granát jménem Ioniq 5.

Takový úlet tu nebyl od první Tesly model S nebo experimentálního Volkswagenu XL1, což potvrzují i neklidné reakce publika. Lidé se sbíhají a za jízdy jsou málem ochotní nabourat, jen aby si vás stihli vyfotit. Ioniq 5 přitom není specialita pro zasvěcené, ale masový model střední třídy.

Nic proti uměřené eleganci Škody, ale Hyundai sbírá všechny body za originalitu a také působí méně zavalitě. Což je mimochodem optický klam daný dlouhatánským rozvorem a krátkou zádí. Výška obou vozů se ve skutečnosti liší jen o centimetr a půl.

Náskok Ioniqu ještě vzroste po nastoupení dovnitř. Kabinu má stejně futuristickou jako zevnějšek a svit širokých obrazovek budí dojem kosmické lodi. Palubní deska Enyaqu vypadá moderně, ale přeci jen konvenčněji, drobná kaplička před volantem skoro chudě. Škoda nás navíc ošidila o ovladače topení, kvůli němu musíme listovat nabídkou menu.

Boleslav vrací úder vnitřním prostorem. Navzdory téměř stejné výšce nabízí víc místa nad hlavou a lepší výhled na semafory. Také zadní sedák je uložený výš a poskytne víc pohodlí. Boleslavské tradici odpovídá také výrazně hlubší kufr, úměrný poněkud oplácané zádi Enyaqu. Hyundai má základní prostor výrazně mělčí, vyvažuje to však možností posouvat zadní sedadla i odkládacím boxem pod přední kapotou.

Za volantem je ovšem komfort zcela srovnatelný a my vyrážíme na stokilometrovou trasu k ověření spotřeby energie. Od nabíječky v Žebráku míříme 130 km/h nejprve po dálnici na Prahu. Překonáváme dva velké kopce, abychom v Rudné u Prahy dosáhli stejné nadmořské výšky.

Počítač Škody ukazuje 24,2 kWh/100 km, na využitelnou kapacitu 77 kWh bychom tedy ujeli 318 kilometrů. V Hyundai svítí spotřeba 22,7 kWh, při kapacitě 72,6 kWh to znamená dálniční dojezd 320 km.

Dalších čtyřicet kilometrů ubíhá po silničkách druhé a třetí třídy z Rudné směrem na Kladno a Roztoky u Prahy. Na zvlněném povrchu i v zatáčkách se projevují odlišně naladěné podvozky. Hyundai působí obratněji a utaženě, ale krátké nerovnosti ho připravují o pohodu a do kabiny pronikají rázy. Škodovka je měkčí a na první dojem rozevlátější, ale i pod tlakem zachovává klid a na hrbolech reaguje harmoničtěji.

V našem testu jí ovšem pomáhají pneumatiky 235/50 R20, jejichž vyšší bočnice pomáhají tlumit rázy lépe než u Hyundaie s obutím 255/45 R20. Rychlost se většinou pohybuje do osmdesátky, a tak klesá i spotřeba. Škoda ukazuje 15,3 kWh, což by na plnou baterii znamenalo dojezd 503 kilometrů. Hyundai kontruje hodnotami 14,2 kWh a 511 km.

Sjíždíme dolů k Vltavě a do odpolední Prahy vjíždíme ještě před špičkou, která by vše zpomalila. Přesto ujet třiatřicet kilometrů křížem krážem vnitřní Prahou trvá hodinu a čtvrt. Ve Stodůlkách odečítáme z displeje Škody 18,5 kWh, s nimiž by baterie stačila na 416 kilometrů, zatímco Hyundai se spotřebou 16,9 kWh by ujel 430 kilometrů.

Oba počítače zaznamenávají i průměr za celou trasu: Škoda 19,0 kWh, Hyundai 17,6 kW. Vzhledem k rozdílné kapacitě baterií z toho neplyne významný rozdíl v dojezdu, překvapivý je ale náskok Hyundaie v efektivitě. Nižší spotřeby dosahuje ve všech podmínkách, a to ještě navzdory širším pneumatikám. O padesát kilo nižší hmotnost to sama nevysvětlí, zejména při konstantním tempu na dálnici nehraje skoro žádnou roli.

Pokročilejší technika Hyundaie umožňuje také rychlejší nabíjení. U běžného stojanu s 50 kilowatty se obě auta dostanou z 10 na 80 procent za hodinu. Ultrarychlá nabíječka Ionity nakrmila Hyundai ve stejném rozsahu za 23 minut, což bylo dosud výhradou Tesly nebo o milion dražších vozů jako Audi e-tron. Škoda ovšem není s časem 35 minut o tolik pozadu.

Nakonec jsou si obě auta blízká i cenově. Hyundai Ioniq 5 s testovanou silnější baterií startuje na 1 249 900 Kč za výbavu Smart, které po funkční stránce nic důležitého nechybí - najdete v ní bezklíčové odemykání, navigaci, parkovací kameru i topení s tepelným čerpadlem. 

Škoda kontruje cenou 1 254 900 Kč za základní úroveň Loft. Většinu důležitých prvků najdeme i zde ve standardu, v jiných si však Boleslav nechává konkurenci zbytečně ujet. Za navigaci účtuje i ve vyšších výbavách 20 500 Kč a dalších 30 500 Kč za tepelné čerpadlo.

Nakonec i za pětiletou záruku do 100 000 kilometrů připlatíte sedmnáct tisíc korun, zatímco Hyundai ji má bez omezení vzdálenosti zdarma. Na trakční baterii platí u obou vozů záruka 8 let nebo 160 000 kilometrů.

V součtu má podle nás Hyundai silnější karty. K naprosto nezaměnitelnému a uhrančivému designu přidává modernější techniku, jejímž přínosem je nižší spotřeba. Škoda sází na praktičtější využití prostoru a umírněný vzhled. Místy však hřeší na zákaznickou loajalitu a vybírá peníze za samozřejmosti.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 39 minutami

Letošní podzim se v Klementinu zařadil mezi desetinu nejteplejších od roku 1775. Průměrná teplota od září do listopadu byla 11,6 stupně Celsia.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V Indii vypukly potyčky mezi vojáky a místními horníky, zemřelo 13 lidí

Vesničané na severovýchodě Indie zapálili několik vojenských vozidel poté, co tam vojáci nedopatřením zabili šest horníků, jež považovali za vzbouřence. Při následných potyčkách pak příslušníci ozbrojených sil usmrtili dalších sedm místních, napsala agentura AP s odkazem na vyjádření místních činitelů. Při střetech rovněž zemřel jeden voják. Incidenty vyšetřují místní úřady.

Podle důstojníka armády spustili vojáci palbu na vozidlo poblíž hranic s Barmou, když dostali zprávy o očekávaném pohybu vzbouřenců v oblasti. Podle jednoho z místních představitelů však byli v autě indičtí horníci.

Rozlícení vesničané následně zapálili dvě vojenská auta, vojáci na ně začali střílet a zabili dalších sedm lidí. Při potyčkách rovněž zemřel jeden voják.

Indický ministr vnitra Amit Šáh uvedl, že jej tento "nešťastný incident" velmi mrzí, a prohlásil, že záležitost vyšetří vláda státu Ásám, kde k němu došlo.

Indické vládní jednotky se na severovýchodě země potýkají s řadou povstaleckých skupin, které po útocích na indické vojáky často hledají úkryt právě v sousední Barmě.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Výbuch sopky Semeru v Indonésii připravil o život nejméně 13 lidí

Po výbuchu sopky Semeru na indonéském ostrově Jáva zemřelo nejméně 13 lidí a 98 jich utrpělo zranění, informoval podle světových agentur místní úřad pro zvládání přírodních katastrof BNPB. Původně hovořil o jedné oběti a nejméně čtyř desítkách raněných. Deset lidí, kteří byli po erupci uvězněni v okolí místních dolů, se záchranářům podařilo přesunout do bezpečí.

Semeru je nejvyšší horou na Jávě, měří přes 3600 metrů nad mořem. V sobotu začala sopka chrlit lávu a popel, sopečná mračna zahalila blízké vesnice a lidé začali z oblasti prchat, píše agentura Reuters. Erupce podle úřadů zničila řadu budov a poničila rovněž důležitý most spojující okres Lumajang a město Malang.

Mezi raněnými jsou podle BNPB dvě těhotné ženy. Z obětí se zatím podařilo identifikovat pouze dvě, uvedl úřad.

Sopka Semeru naposledy vybuchla v lednu, erupce se tehdy obešla bez obětí na životech. V Indonésii, kde žije přes 270 milionů obyvatel, je téměř 130 aktivních sopek. Tato oblast je součástí takzvaného ohnivého kruhu, což je pás kolem zlomových linií v Tichém oceánu s častým výskytem zemětřesení a sopečných erupcí.

Evropské středomořské seizmologické centrum (EMSC) informovalo, že oblast severně od ostrova Halmahera zasáhlo zemětřesení o síle šesti stupňů. Zatím nejsou zprávy o obětech či větších škodách. Halmahera leží asi 2000 kilometrů severovýchodně od Semeru.

Zdroj: ČTK
Další zprávy