Pohnuté osudy socialistických automobilek. Uspělo jich jen pár

Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 12. 2018 8:25
Postupná změna režimů v zemích bývalého východního bloku přinesla nejen politickou výměnu komunistické strany, ale i zásadní změny v ekonomické sféře. To se dotklo také automobilového průmyslu, protože bývalé socialistické automobilky najednou nedokázaly produkovat konkurenceschopné modely. Dříve či později přišla na řadu jejich transformace. O současném úspěchu Škody či Dacie asi není potřeba dlouze vyprávět, na výsluní se postupně vrací i Lada a Tatra. Jenže co další značky? Na osudy některých z nich jsme se podívali v následující galerii.
Foto: Výrobci

Moskvič

Moskvič, respektive mateřský výrobce AZLK a před ním MZMA, byl zhruba polovinu minulého století jednou z největších ruských automobilek. Vždyť už po druhé světové válce si udělal jméno produkcí řady 400 na základech Opelu Kadett. Na konci 80. let se do výroby dostal poměrně moderní typ 2141 Aleko. Ani ten však nedokázal ustát konec Sovětského svazu. Moskvič, nyní už jako samostatná značka, upadl do finančních problémů. Pomoci mu měla nová modelová řada 2142 z konce 90. let, sestávající z limuzín Knjaz Vladimir a Ivan Kalita, respektive odvozených kupé Duet a Duet-II (na snímku).

Ani jedno auto se kvůli špatné kvalitě prodejně nechytlo, podobně dopadl i pokus o modernizaci Aleka s označením Svjatogor. V roce 2002 byl podán návrh na bankrot, který byl oficiálně vyhlášen v roce 2006. Definitivní konec přišel v roce 2010.

Část výrobního závodu získala společnost AvtoFramos založená Moskvou a Renaultem, která tam v roce 2005 odstartovala produkci sedanu Logan z rozložených sad. Francouzi společný podnik nakonec ovládli kompletně a udělali z něj svou pobočku. Právě Renault před pár lety uvažoval o obnovení jména Moskvič, k čemuž ale nakonec nedošlo.

 

Právě se děje

Další zprávy