Jak vás omezí povinný "omezovač" rychlosti? Evropské bezpečnostní asistenty pod lupou

Martin Přibyl Martin Přibyl
1. 4. 2019 6:01
Evropská unie není spokojena s tím, kolik lidí umírá každý rok na silnicích starého kontinentu. Pro rok 2022 by tedy ráda zavedla nové a povinné asistenční systémy a částečně i změnila proces homologace pro osobní auta. Řada nových předpisů a asistenčních systémů by měla do roku 2038 zachránit na 25 000 životů. Co to bude znamenat pro vás jako řidiče? Zaměříme se na jednotlivé systémy a vysvětlíme jejich funkci.

Při sestavování článku jsme vycházeli z původního návrhu Evropské komise a změn, které vznikly na popud vybraných europoslanců, kteří se nařízením zabývali. Jakmile bude známo konečné znění, přineseme rovněž finální informace o podobě asistenčních systémů.

Foto: Citroën

Inteligentní asistent rychlosti

Jak jsou v současnosti podobné systémy v autech běžné? Rozpoznávání značek, které je svou funkcí navrhovanému systému nejbližší, nabízí standardně i malý Citroën C3 za 229 900 Kč. Je však pravda, že je v tomto ohledu spíše výjimkou, například pro Fabii ho Škoda ani nenabízí v rámci příplatkové výbavy, u Superbu je k dispozici jen ve spojení s navigací (což však dává větší smysl, viz dále).

Rozpoznávání dopravních značek a s ním spojený inteligentní omezovač (umí sám přebrat rychlost přečtenou na značce a řidiči ji umožní překročit jen při prošlápnutí plynu na podlahu), což byl systém, který původně do velké míry požadovalo nařízení EK, také nejsou výjimkou: v základní výbavě ho nabízí třeba Honda Civic nebo nová Toyota Corolla. Systém ovšem musí zapnout sám šofér, není puštěn neustále a lze ho vypnout.

Co se týče spolehlivosti čtení značek, z našich zkušeností jen málokterý systém dnes vydává za rychlostní omezení osmdesátku, kterou přečetl na návěsu kamionu. Systém pochopitelně lépe funguje ve spojení s GPS navigací, kde dokáže určit konec omezení daný průjezdem křižovatkou. 

Jak vás bude otravovat? S ohledem na poslední změny v předpisu si troufáme si říci, že nikterak výrazně. Otázkou jen zůstává, jestli pro něj používání označení "omezovač" není matoucí. Rychlost totiž ve své podstatě nijak omezovat nebude.

 

Právě se děje

Další zprávy