Jak vás omezí povinný "omezovač" rychlosti? Evropské bezpečnostní asistenty pod lupou

Martin Přibyl Martin Přibyl
1. 4. 2019 6:01
Evropská unie není spokojena s tím, kolik lidí umírá každý rok na silnicích starého kontinentu. Pro rok 2022 by tedy ráda zavedla nové a povinné asistenční systémy a částečně i změnila proces homologace pro osobní auta. Řada nových předpisů a asistenčních systémů by měla do roku 2038 zachránit na 25 000 životů. Co to bude znamenat pro vás jako řidiče? Zaměříme se na jednotlivé systémy a vysvětlíme jejich funkci.

Při sestavování článku jsme vycházeli z původního návrhu Evropské komise a změn, které vznikly na popud vybraných europoslanců, kteří se nařízením zabývali. Jakmile bude známo konečné znění, přineseme rovněž finální informace o podobě asistenčních systémů.

Foto: Volvo

Monitorování pozornosti, ospalosti a rozptylování

Evropská unie by také chtěla, aby auta dokázala poznat, jestli neřídíte ospalí nebo jestli se plně věnujete řízení. V současnosti přitom auta běžně upozorní jen na ospalost, kterou dokážou vyčíst z toho, jak ovládáte volant. Pokud pak zaznamenají, že jste dlouhou dobu nesáhli do řízení, zvládnou sama po několika varováních zastavit u krajnice.

První systém je dnes vcelku běžnou standardní výbavou aut a většinou o něm ani nebudete vědět. Za několik let testování aut se autorovi těchto řádek nepodařilo vyvolat varování. Druhý pak vyzkoušel v kontrolovaném prostředí polygonu, kde fungoval. Například ve vozech Škoda se jmenuje Emergency Assist a pojí se s automatickou převodovkou, adaptivním tempomatem, který sám umí udržovat odstup, a systémem držení auta v jízdním pruhu.

 

Právě se děje

Další zprávy