Dýchnutí zatím nebude pro nastartování auta povinné, detekce ospalosti však ano

Adam Váchal Adam Váchal
Aktualizováno 28. 3. 2019 9:50
Evropská unie během tohoto týdne výrazně změnila směr, jakým se bude v příštích letech ubírat automobilový průmysl. Kromě nových pravidel, podle kterých budou muset výrobci aut výrazně snížit emise u svých vozů, se zákonodárci dohodli na povinnosti montovat do vozů moderní bezpečnostní prvky, které jsou dosud zpravidla součástí nadstandardní výbavy.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Shutterstock

Všechny automobily mají být vybaveny asistentem, který bude řidiče varovat v případě, že překročí povolenou rychlost. Ve voze budou také nově systémy, které ohlídají, zda se auto drží ve svém jízdním pruhu, či jestli řidič neusíná. V takovém případě jej mohou například pomocí výstražného zvuku probrat.

Aby se situace na evropských silnicích zlepšila, mají být nejnovější automobily mimo jiné vybaveny i programem nouzového brzdění. Díky tomu dokáže vůz v krizových chvílích sám zastavit. V každém autě bude po roce 2022 nainstalovaná černá skříňka, která zaznamená údaje o případné havárii.

"První fáze bezpečnostních opatření začne být do nových modelů instalována nejdříve za tři roky, v případě vyspělých technologií ještě později," říká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). Podle posledních dostupných údajů v roce 2017 zemřelo na silnicích Evropské unie 25 300 lidí. Toto číslo se v posledních čtyřech letech nedaří snižovat.

Ze seznamu bezpečnostních prvků, na kterých se již dříve shodli vyjednavači Evropského parlamentu a Rady ministrů, nakonec odpadly některé kontroverzní návrhy.

"Shodli jsme se na tom, že takzvaného asistenta rychlosti bude moci řidič kdykoliv vypnout, v textu nejsou ani povinné alkoholové zámky," dodává Sehnalová. Pravidla musí ještě formálně potvrdit ministři dopravy jednotlivých států unie a Evropský parlament. Ten ve středu hlasoval mimo jiné o snižování emisí oxidu uhličitého z osobních aut.

Evropa prudce zvýší emisní limity

Europoslanci se dohodli také na tom, že do roku 2030 budou muset automobilky u svých vozů oproti současnému stavu snížit objem škodlivin vypouštěných do vzduchu na méně než polovinu. Se snižováním CO₂ ze svých aut budou muset výrobci začít již od konce příštího roku.

Pokud se automobilkám nepodaří průměrné škodliviny na jedno auto srazit, budou muset platit vysoké pokuty. Z těchto peněz hodlá Evropský unie podporovat rozvoj alternativních paliv či třeba dobíjecích stanic na elektromobily. Pokud budou výrobci chtít emisní limity splnit, budou muset začít ve velkém vyrábět vozy právě na elektřinu.

Zatímco povinné bezpečnostní prvky podle výrobců v budoucnu příliš ceny nových vozů neovlivní, tlak na snižování emisí ano.

"Je třeba se připravit na to, že individuální automobilová doprava kvůli snižování emisí podraží," prohlásil minulý týden v souvislosti s evropskou regulací předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.

Foto: Evropský parlament

Evropská asociace výrobců automobilů varovala, že řada automobilek nezvládne plnit ani první kolo zpřísnění. V rámci něj budou muset výrobci od konce příštího roku srazit emise o pětinu oproti dnešku. Problém je také v tom, že například Češi zatím o koupi elektromobilů nemají zájem.

Změny se dotknou i výrobců kamionů a autobusů

■ Do roku 2030 budou muset emise snížit o 30 procent také výrobci kamionů a autobusů. Dohodl se na tom v únoru Evropský parlament s Radou EU. Evropská unie dosud žádné limity na emise u nákladních vozů nemá.

■ Za mírnější limity lobbovalo Evropské sdružení výrobců automobilů. Výrobci nákladních aut podle něj mají mnohem menší možnosti omezit produkci CO₂ oproti automobilkám, které vyrábějí osobní vozy. Navrhovalo proto patnáctiprocentní regulaci.

■ EU plánuje nastavit také nová pravidla pro samotné řidiče kamionů a jejich zaměstnavatele. Europoslanci měli rozhodnout, jakou mzdu mají dopravci vyplácet řidičům, kteří jezdí po území jiných členských států. Hlasování však nakonec odložili na duben.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 44 minutami

Osmý zápas, osmá výhra. Jekatěrinburg s Kovářem dál vítězí

Hokejisté Jekatěrinburgu vyhráli v KHL i osmý zápas a posedmé u toho byl český brankář Jakub Kovář. Jediný neporažený tým v soutěži zvítězil 5:4 v prodloužení nad Kunlunem a stále se pyšní stoprocentním bodovým ziskem. Před Šimonem Hrubcem dostal v brance čínského týmu přednost Jeremy Smith.

Kovářův Avtomobilist přitom uspěl už počtvrté až po nerozhodném výsledku v základní hrací době. Domácí tentokrát dvakrát stáhli jednogólovou ztrátu a po dvou třetinách sami vedli 4:3. Na vyrovnávacím gólu čínského týmu se podílel asistencí obránce Andrej Šustr.

Zápas rozhodl po 42 sekundách prodloužení druhým gólem v zápase německý útočník Brooks Macek, který se posunul do čela klubové produktivity s 11 body za šest branek a pět asistencí.

KHL:

Jekatěrinburg - Kunlun Red Star 5:4 v prodl. (za hosty Šustr 0+1), Magnitogorsk - Spartak Moskva 4:3, Ufa - Omsk 2:5, CSKA Moskva - Vladivostok 4:0, Dynamo Moskva - Petrohrad 0:2, HK Soči - Nižnij Novgorod 5:4, Kazaň - Nižněkamsk 4:1.

před 1 hodinou

Rada bezpečnosti zamítla obě rezoluce, které vyzývaly k příměří v syrské provincii Idlíb

Rada bezpečnosti OSN zamítla obě rezoluce, které vyzývaly k příměří v syrské provincii Idlíb. Státy se neshodly ohledně výjimky pro útoky na teroristy.

před 1 hodinou

Bulharský fotbalový útočník Berbatov ukončil v 38 letech kariéru

Fotbalový útočník Dimitar Berbatov ukončil v 38 letech kariéru. Někdejší hráč Manchesteru United to oznámil na twitteru. Naposledy působil v minulém roce v indickém klubu Kerala Blasters.

"Aktivní fotbal mi bude chybět, ale po téměř dvaceti letech v profesionálním fotbale nastal čas," napsal Berbatov.

Rodák z Blagojevgradu začal profesionální dráhu v CSKA Sofia, odkud zamířil do Bayeru Leverkusen. Poté vystřídal Tottenham, Manchester United, s nímž získal dva ligové tituly, Fulham, Monako a před angažmá v Indii působil v PAOK Soluň.

V bulharské reprezentaci nastřílel v 78 zápasech 48 gólů a dělí se v pořadí kanonýrů o první místo s Christem Bonevem.

před 1 hodinou

Správa železnic čelí exekuci kvůli sporům o desítky tisíc korun

Správa železniční dopravní cesty čelí exekuci kvůli dvěma sporům o desítky tisíc korun. Uvedl to server Euro.cz. Jedna firma a jeden živnostník, které zastupuje stejný advokát, se v řízení dožadují dohromady asi 54 000 korun. Zatím nebyl vydán žádný exekuční příkaz. Státní organizace se k situaci zatím nechce vyjadřovat.

Další zprávy