reklama
 
 

Podle Volva lze zvýšit bezpečnost na silnicích, automobilky se stanou Velkým bratrem

Aktualizováno 21. 3. 2019 20:31
Automobilka Volvo včera představila novou technologii, která má zvýšit bezpečnost na silnicích. Jedná se o systém, jenž podle chování řidiče pozná, jestli je opilý nebo jestli se vůbec plně věnuje řízení. V případě potřeby pak auto sám zastaví.

Švédská automobilka před necelými třemi týdny oznámila, že příští rok omezí plošně u všech svých aut maximální rychlost na 180 kilometrů za hodinu. S tím, že by ráda rovněž využila inteligentní omezovač rychlosti k tomu, aby šoféři nemohli jezdit příliš rychle například okolo škol nebo nemocnic.

Volvo při té příležitosti také slíbilo, že v dohledné době představí řešení, které by podle něj mělo omezit množství nehod vyplývajících z řízení pod vlivem alkoholu, drog nebo únavy. Švédové by také chtěli, aby jejich auta zamezila i haváriím, za něž nese odpovědnost řidič, který se dostatečně nevěnoval řízení.

Šoféři pod vlivem alkoholu přitom jen v Česku způsobí ročně na 4500 nehod. V USA měli opilí a zfetovaní na svědomí 30 procent smrtelných havárií. "Naším cílem je snížit množství takových nehod, ne jen minimalizovat jejich následky," říká šéfvývojář Volva Henrik Green.

Nová generace velkých Volv, která se na trhu objeví počátkem 20. let tohoto století (první bude SUV XC90), bude proto vybavena speciálním systémem kombinujícím čidla a kamery uvnitř vozu. Auto by díky němu mělo samo rozpoznat, že se řidič chová "nestandardně", a případně zasáhnout.

Pokud tedy vůz zjistí, že řidič šněruje jízdní pruh, extrémně pomalu reaguje, dlouhou dobu se nedotkl volantu nebo má zavřené oči, nejprve omezí rychlost, následně informuje prostřednictvím systému Volvo On Call asistenční službu, a v tom nejhorším případě dokonce samo zpomalí a na krajnici se odstaví.

Něco podobného dnes vozy zvládají jen v případě, že řidič nereaguje na pokyny k převzetí řízení. Při detekci ospalosti se současná auta snaží šoféra převážně probudit hláškami na displeji a pípáním.

Systém také funguje jinak než alkoholový zámek, který se má instalovat do nových vozů v Evropě od roku 2021. U něj musí před nastartováním řidič povinně dýchnout do alkoholtesteru. 

Server Automotive News Europe cituje šéfa Volva Håkana Samuelssona. Ten novinářům řekl, že "vývoj nových technologií znamená, že automobilky mohou převzít roli Velkého bratra, aby zajistily bezpečnost na silnicích". K rozvoji podobných řešení dochází v souvislosti s vývojem autonomního řízení.

Švédové by chtěli otevřít diskusi o tom, jestli mají výrobci aut právo, nebo dokonce morální povinnost instalovat do vozů technologie, které změní řidičovo chování. Příkladem má být právě zmíněné zavedení rychlostních limitů nebo nově představený asistenční systém.

Volvo má dlouhodobý cíl, aby v roce 2020 v jeho vozech žádný člověk nezemřel a nedocházelo ani k závažným zraněním. 

Novinkou pro rok 2021 je rovněž speciální klíček zvaný Care Key. Ten například umožní rodičům omezit rychlost auta, když ho půjčí dětem. Něco podobného již nějakou dobu nabízí Ford. Volvo také otevírá svoji databázi zaznamenaných nehod i dalším automobilkám a společnostem, aby z ní mohly čerpat při vývoji svých aut. 

autor: Martin Přibyl | 21. 3. 2019 15:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama