Podle Volva lze zvýšit bezpečnost na silnicích, automobilky se stanou Velkým bratrem

Martin Přibyl Martin Přibyl
Aktualizováno 21. 3. 2019 20:31
Automobilka Volvo včera představila novou technologii, která má zvýšit bezpečnost na silnicích. Jedná se o systém, jenž podle chování řidiče pozná, jestli je opilý nebo jestli se vůbec plně věnuje řízení. V případě potřeby pak auto sám zastaví.
Volvo S60 (ilustrační foto).
Volvo S60 (ilustrační foto). | Foto: Volvo

Švédská automobilka před necelými třemi týdny oznámila, že příští rok omezí plošně u všech svých aut maximální rychlost na 180 kilometrů za hodinu. S tím, že by ráda rovněž využila inteligentní omezovač rychlosti k tomu, aby šoféři nemohli jezdit příliš rychle například okolo škol nebo nemocnic.

Volvo při té příležitosti také slíbilo, že v dohledné době představí řešení, které by podle něj mělo omezit množství nehod vyplývajících z řízení pod vlivem alkoholu, drog nebo únavy. Švédové by také chtěli, aby jejich auta zamezila i haváriím, za něž nese odpovědnost řidič, který se dostatečně nevěnoval řízení.

Šoféři pod vlivem alkoholu přitom jen v Česku způsobí ročně na 4500 nehod. V USA měli opilí a zfetovaní na svědomí 30 procent smrtelných havárií. "Naším cílem je snížit množství takových nehod, ne jen minimalizovat jejich následky," říká šéfvývojář Volva Henrik Green.

Nová generace velkých Volv, která se na trhu objeví počátkem 20. let tohoto století (první bude SUV XC90), bude proto vybavena speciálním systémem kombinujícím čidla a kamery uvnitř vozu. Auto by díky němu mělo samo rozpoznat, že se řidič chová "nestandardně", a případně zasáhnout.

Pokud tedy vůz zjistí, že řidič šněruje jízdní pruh, extrémně pomalu reaguje, dlouhou dobu se nedotkl volantu nebo má zavřené oči, nejprve omezí rychlost, následně informuje prostřednictvím systému Volvo On Call asistenční službu, a v tom nejhorším případě dokonce samo zpomalí a na krajnici se odstaví.

Něco podobného dnes vozy zvládají jen v případě, že řidič nereaguje na pokyny k převzetí řízení. Při detekci ospalosti se současná auta snaží šoféra převážně probudit hláškami na displeji a pípáním.

Systém také funguje jinak než alkoholový zámek, který se má instalovat do nových vozů v Evropě od roku 2021. U něj musí před nastartováním řidič povinně dýchnout do alkoholtesteru. 

Server Automotive News Europe cituje šéfa Volva Håkana Samuelssona. Ten novinářům řekl, že "vývoj nových technologií znamená, že automobilky mohou převzít roli Velkého bratra, aby zajistily bezpečnost na silnicích". K rozvoji podobných řešení dochází v souvislosti s vývojem autonomního řízení.

Švédové by chtěli otevřít diskusi o tom, jestli mají výrobci aut právo, nebo dokonce morální povinnost instalovat do vozů technologie, které změní řidičovo chování. Příkladem má být právě zmíněné zavedení rychlostních limitů nebo nově představený asistenční systém.

Volvo má dlouhodobý cíl, aby v roce 2020 v jeho vozech žádný člověk nezemřel a nedocházelo ani k závažným zraněním. 

Novinkou pro rok 2021 je rovněž speciální klíček zvaný Care Key. Ten například umožní rodičům omezit rychlost auta, když ho půjčí dětem. Něco podobného již nějakou dobu nabízí Ford. Volvo také otevírá svoji databázi zaznamenaných nehod i dalším automobilkám a společnostem, aby z ní mohly čerpat při vývoji svých aut. 

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Basketbalistky USK v Eurolize otočily zápas s Lyonem

Basketbalistky USK ve druhém kole Evropské ligy v Istanbulu vyhrály. Proti Lyonu otočily nepříznivý vývoj zápasu a zvítězily 80:79. Poslední utkání první části základní skupiny výběr trenérky Natálie Hejkové, který v úterý podlehl 70:77 domácímu Fenerbahce, odehraje v pátek proti Gdyni.

Hráčky USK měly pomalejší rozjezd, soupeřkám nestačily na doskoku a první čtvrtinu prohrály 18:25. Ve druhé sice Pražanky zlepšily hru a dokázaly držet s Lyonem krok a dvakrát snížily na rozdíl čtyř bodů. Francouzský celek ale pokaždé dokázal odskočit a první poločas vyhrál 44:34.

Největší zásluhu na tom měla francouzská reprezentantka Marine Johannesová, která proměnila čtyři ze šesti trojek a v úvodním dějství zaznamenala 20 bodů. USK držela Alyssa Thomasová a už v prvním poločase měla na kontě double double za 12 bodů a 13 doskoků.

Po přestávce Pražanky zlepšily obranu, rychle skóre otočily, a když třetí čtvrtinu vyhrály 24:11, vstupovaly do závěrečného dějství už za příznivého stavu 58:55. V poslední čtvrtině jim Teja Oblaková dvěma trojkami zajistila vedení 68:61 a vypadalo to na pohodlný závěr.

Jenže v posledních sekundách se po laciných chybách USK při rozehrávce dvěma trojkami blýskla Johannesová, s 38 body nejlepší střelkyně zápasu, a snížila na 79:80. Do konce už ale zbývalo příliš málo času na obrat a české šampionky po oddechovém čase další drama nepřipustily a důležitou výhru udržely.

Nejlepší střelkyní USK byla s 20 body Oblaková, Marija Režanová přidala 15 bodů, Thomasová přispěla 12 body, 18 doskoky a šesti asistencemi a double double si připsala i Brionna Jonesová za 14 bodů a 13 doskoků.

Poslední zápas v Istanbulu, kde se kvůli opatřením proti šíření koronaviru hraje v uzavřené "bublině", čeká USK v pátek. Pražanky nastoupí proti Gdyni, která prohrála oba dosavadní zápasy. Zbývající tři kola základní skupiny se budou hrát od 19. do 21. ledna a do čtvrtfinále postoupí první dva celky.

Evropská liga basketbalistek - 2. kolo:

Skupina B (Istanbul):

USK Praha - Lyon 80:79 (18:25, 34:44, 58:55)

Nejvíce bodů: Oblaková 20, Režanová 15, Jonesová 14 - Johannesová 38, Clarková 19. Fauly: 15:16. Trestné hody: 19/13 - 11/10. Trojky: 5:9. Doskoky: 49:41.

Zdroj: ČTK
Další zprávy