Nabourali jste? Na prohlídku auta pojišťovnou nemusíte čekat, nahradí ji videohovor

Martin Přibyl Martin Přibyl
27. 4. 2020 11:27
Generali Česká pojišťovna jako první firma svého druhu v Česku nahradila klasické fyzické prohlídky aut poškozených při havárii na dálku pomocí videopřenosu. Zákazník se s likvidátorem spojí pomocí speciálního videohovoru. Kamerou v mobilu zabírá poškozená místa, pracovník pojišťovny následně obratem vypracuje záznam o škodách.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Shutterstock

Celý proces by měl být velice jednoduchý, stačí k němu vlastně jen chytrý mobilní telefon s připojením k internetu, zapotřebí není ani nějaká speciální aplikace. Technici pojišťovny nejprve použití vysvětlí a během videohovoru majitele vozidla prohlídkou vozu vedou a vytváří fotodokumentaci škody.

Po ukončení prohlídky se vypracuje záznam, který zákazník obdrží e-mailem hned po skončení videohovoru. Řešení dokáže nahradit klasickou osobní prohlídku a odpadá tím nutnost osobního setkání.

Firma přiznává, že celé řešení přináší na trh kvůli koronaviru, používat ho chce ale i po odeznění pandemie. Kromě aut se tímto způsobem budou likvidovat i škody na majetku. "Naším cílem je přinášet klientům taková opatření, která jim usnadní řešení pojistné události a také ji významně zrychlí. Videoprohlídky jsou toho jasným důkazem, nasadit do provozu jsme je navíc dokázali během necelých dvou týdnů," vysvětluje provozní ředitel Generali České pojišťovny Jiří Doubravský.

Videoprohlídky nelze nasadit zcela plošně, jejich použití musí posoudit likvidátor při nahlášení škody. Předně se nepoužívá tehdy, když prohlídku provádí sám smluvní servis pojišťovny, což ve vybraných případech může. Využít ji tedy mohou například lidé, kteří opravu auta řeší tzv. rozpočtem. Škodu si tedy na základě odhadu technika nechají vyčíslit a opravu si zajistí po vlastní ose.

Podle mluvčího Generali České pojišťovny počet "rozpočtářů" historicky klesá, jedná se ale o řešení, které má stále svůj okruh zájemců. "Pro řešení pojistné události u aut formou rozpočtu si rozhodují především ti klienti, kteří mají starší vozidla, a samozřejmě ti, kteří jsou schopni si opravu auta zařídit primárně po vlastní ose, je to pro ně například pohodlnější a rychlejší. U některých produktů je to pak jediná možnost řešení škody. Konkrétně u havarijního pojištění pro starší vozidla," uvedl na dotaz Aktuálně.cz.

Příčinou popularity oprav havarovaných aut ve smluvních servisech pojišťovny je podle Marka i to, že v případě, že s tím zákazník při sjednání smlouvy souhlasí dopředu, dostává slevu na pojistném.

Videoprohlídky jsou také určeny pro jednodušší škody, ať už rozsahem, nebo způsobem poškození. Redakce Aktuálně.cz ví například o případu luxusního BMW, které po nárazu na obrubník vypadalo jen tak, že má poškozené zavěšení kola, ve skutečnosti ale náraz odnesl i drahý světlomet, u něhož se poškodila jemná mechanika.

"V takovém případě by zcela jistě bylo nutné vozidlo prohlédnout osobně naším mobilním technikem. Už jen proto, aby nedocházelo k nutnosti prohlídku například opakovat. Kolegové z likvidace by v tomto případě videoprohlídku klientovi nenabídli," říká Marek. Likvidátoři podle něj škody na autech řeší denně a dokážou tak odhadnout rozsah poškození.

Ti, kteří si s moderní technikou nerozumí, nemusejí zoufat, osobní prohlídky z pojišťovnické praxe nezmizí. "Videoprohlídky jsou novinkou, pro začátek bude určena menšímu počtu uživatelů, kteří s ní budou souhlasit, budou ji chtít využít a nebude jim to činit technické ani jiné potíže," říká Marek.

Počet kontrol pomocí videohovorů se ale postupně bude navyšovat, kromě zamezení osobního kontaktu je to řešení rychlejší a pro mobilní techniky efektivnější. Současné fotoaparáty v mobilních telefonech jsou podle Marka na takové úrovni, že dokumentace škody pomocí videohovoru odpovídá té provedené na místě.

Na spolupráci se smluvními servisy na každý pád příchod kontrol přes videohovor nic nemění. "Spolupráce se smluvními servisy v době karanténních opatření probíhá bez výraznějších změn proti předchozí době. Vše funguje tak, jak má, a likvidace pojistných událostí probíhá plynule," říká Marek. Jen dochází k minimalizaci osobního kontaktu.

Generali Česká pojišťovna není jedinou, která s videohovory počítá. Již dříve je při likvidaci škod z pojištění domů a domácností zavedla pojišťovna Uniqa. Na auta tuto možnost rozšíří ve chvíli, kdy se osvědčí u zmíněné první skupiny škod.

 

Právě se děje

Další zprávy