Výměna čelního skla může stát přes třicet tisíc. Jak dobře jste pojištění?

Martin Frei Martin Frei
26. 2. 2020 6:02
Je to motoristická obdoba souboje Davida s Goliášem. Správně vymrštěný drobný kamínek vyřídí docela drahou část vozidla. Jak drahou? Záleží na provedení, na ceně se podepisují stále hojnější komfortní a bezpečnostní funkce. Připojištění čelního skla je na našich věčně neuklizených silnicích dobrá investice. Ale jen při sjednání správného limitu.
Foto: Shutterstock

Sklo jako sklo, řeknete si možná. Ale zdání klame. Zatímco nejobyčejnější okna na Fabie a Rapidy stojí do čtyř tisíc a jejich výměna se vejde do šesti, na nejlépe vybavený Citroën C4 Picasso vyjde samotné okno na 33 000 Kč.

Kde se takové rozdíly vezmou? O prvních pár set korun cena stoupne kvůli přípravě na senzory deště a světla i chytré kamery bezpečnostních systémů, jež moderní auta skrývají za zpětným zrcátkem. S dalšími dvěma třemi tisíci navíc počítejte u projekčních displejů, které potřebují na okně speciální polarizační vrstvu. O tři nebo čtyři tisíce zdraží okno elektrické vyhřívání - třeba u Volkswagenu Touran z osmi tisíc na jedenáct.

Podstatně cena stoupá u pokovených termoizolačních provedení, která šetří výkon vaší klimatizace. Na vrcholu pak stojí vrstvená laminovaná skla pro snížení hluku. Pokud tím vším vybavíte třeba Ford Focus, už vás nové okno vyjde na 21 000 Kč bez montáže.

Foto: Citroen

Zmiňovaný Citroën C4 Picasso prémiové auto určitě není. Jeho designéři ale dostali volnou ruku s avantgardním zahnutým oknem protaženým hluboko do střechy, jehož cena nemůže být nízká už technologicky. U jinak nenáročného vozu mířícího na mladé rodiny je to docela zrada. Nejlevnější sklo stojí osmnáct tisíc, protihlukové atermické se senzorem deště třiatřicet.

Než tedy vyrazíte do pojišťovny, určitě si informaci o ceně okna na svůj vůz ověřte ve značkovém servisu podle čísla karoserie. Už proto, abyste neplatili zbytečně moc. Třeba u Kooperativy začíná připojištění čelního skla na 1059 Kč ročně s limitem plnění 6000 Kč, zatímco limitu 30 000 Kč odpovídá sazba 3840 Kč.

Pryč jsou doby, kdy se dalo rozbité okno vyřídit s majitelem auta, od nějž kámen vylétl. Opravu pak zaplatila jeho pojišťovna z povinného ručení. Příležitosti bohužel často zneužívaly různé partičky škůdců se spřátelenými servisy, a tak se pojišťovny před čtyřmi lety dohodly a tuto ze zákona nárokovatelnou službu zařízly. Ke škodě všech slušných lidí.

U většiny pojišťoven by se dala výměna čelního skla teoreticky uplatnit i z havarijního pojištění. Podléhala by však spoluúčasti, která dosahuje nejčastěji pěti nebo deseti tisíc korun, takže by ve většině případů moc neušetřila. Některé pojišťovny pak mají samostatnou opravu čelního okna z havarijního pojištění zcela vyloučenou.

Samotná výměna okna trvá zhruba dvě hodiny, i s dalším materiálem tak oprava vyjde asi na 2000 Kč. O hodinu delší a 800 Kč dražší bývá akce u vozů se samočinným nouzovým brzděním a udržováním v jízdním pruhu, a to kvůli kalibraci kamer a laserů za zpětným zrcátkem.

Foto: Shutterstock

Vůbec nejlepší samozřejmě je, když se okno vyměňovat nemusí a nechá se opravit. Drobné praskliny dnes lze silikonovými tmely zaplnit tak dobře, že se dále neroztáhnou. Je ale nutné to udělat rychle, aby defekt nezačal pracovat. A pozor - předpisy to dovolují jen na straně spolujezdce. V zorném poli řidiče žádná viditelná oprava být nesmí a buďte si jistí, že škodolibí technici STK ji vždycky najdou.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Těžká nehoda nákladního vlaku u německého Freiburgu uzavřela trať do Basileje

Poblíž Freiburgu na jihozápadě Německa dnes havaroval nákladní vlak. Při nehodě zahynul strojvůdce a několik lidí bylo lehce zraněno. Trať mezi Freiburgem a švýcarskou Basilejí byla uzavřena, informovala dnes večer společnost Deutsche Bahn. Lokomotiva a několik vagonů vykolejilo v obci Auggen. Trať má zůstat uzavřena několik hodin a v úseku byla zřízena náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčí policie ve Freiburgu vlak převážel několik nákladních vozů. Jejich řidiči jeli v osobním vagonu za lokomotivou. Šlo o deset osob a jejich zranění jsou lehká, uvedla mluvčí.

Příčina nehody je zatím nejasná. Podle serveru deníku Badische Zeitung došlo ke střetu vlaku s několikatunovým betonovým dílem. Vlak částečně vykolejil a byl vážně poničen.

Havárie by mohla souviset s nedalekými stavebními pracemi. Betonový blok, s nímž se lokomotiva srazila, pochází podle serveru z mostu, který je nyní rozebírán.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

V Británii skončilo hlasování o novém předákovi labouristů, výsledek strana oznámí v sobotu

V Británii dnes skončilo několikatýdenní hlasování o novém předákovi labouristů. Členové a příznivci opoziční strany vybírali ze tří uchazečů o funkci, kterou dosud zastával Jeremy Corbyn. Favoritem klání je stínový ministr pro brexit Keir Starmer, který se v boji střetl se dvěma ženami: Rebeccou Longovou-Baileyovou a Lisou Nandyovou. Výsledek hlasování labouristé oznámí v sobotu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 3 hodinami

Ropa prudce zdražuje, podle Trumpa Rijád a Moskva sníží těžbu

Ceny ropy se prudce zvyšují - severomořská ropa Brent i americká lehká ropa WTI vykázaly svůj nejprudší jednodenní nárůst v historii. Ropa reaguje na prohlášení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Rusko a Saúdská Arábie brzy oznámí, že se dohodly na snížení těžby o deset až 15 milionů barelů denně. Moskva ale takový vývoj nepotvrdila.

Americká lehká ropa WTI přidávala krátce před koncem obchodování 25 procent na 25,38 dolaru za barel, což byl její nejvyšší jednodenní nárůst. Severomořská ropa Brent ve stejnou dobu zdražovala o 21,3 procenta na 30,02 dolaru za barel. Je to také rekordní jednodenní nárůst, ale cena stále zůstává o více než polovinu nižší než v závěru loňského roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy