Sedli jste do auta k opilému řidiči? Po havárii nemusíte získat plné odškodnění

Martin Přibyl Martin Přibyl
18. 2. 2020 12:13
Nedávný průzkum analytické společnosti STEM/MARK pro firmu Vindicia, která se zabývá odškodněním v souvislosti s dopravními nehodami, neukazuje české řidiče v dobrém světle. K závažným porušení pravidel silničního provozu se k nim přiznal každý pátý. Opomenutí přitom může mít nešťastné a i finanční následky v případě dopravní nehody.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Ke konzumaci alkoholu před řízením se v rámci dotazování přiznalo 15 procent respondentů z celkové tisícovky. To je více než dvakrát takový podíl, než jaký uvádí loňský průzkum v rámci projektu celoevropského projektu ESRA. V něm se k pití a řízení přiznalo jen sedm procent českých šoférů.

Nehody, které způsobí řidič "pod vlivem", v Česku tvořily v letech 2018 i 2019 jen o něco málo více než čtyři procenta případů šetřených policií. Vloni jich ze 107 572 nehod celkově bylo 4627, což znamená o jednu více než předloni. Počet havárií, při nichž měl viník pod kůží více než jeden a půl promile, se ale zvedl o 105 na 2923. Nehody v těžké opilosti tedy tvoří více než polovinu takových případů.

Kromě pokuty (až 20 000 korun) a zákazu řízení (až jeden rok), případně dokonce vězení (více než promile alkoholu v krvi) přitom mohou být důsledky i finanční. Na nehody způsobené s alkoholem v krvi se totiž nevztahuje jakékoli pojištění vozidel, jak havarijní, tak povinné ručení. "Pojišťovny vyplatí odškodnění zraněným či pozůstalým - a následně pak částku vymáhají po řidiči, protože alkohol je považován za velmi přitěžující okolnost," zdůrazňuje Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia.

Podobný vliv na výplatu odškodnění může mít i nezapnutý bezpečnostní pás. Jedná se přitom o prohřešek, kterého se tu a tam dopustí 43 procent dotázaných. Mladší řidiči do 29 let jsou přitom v tomto ohledu disciplinovanější než starší a zkušení.

Pojišťovny přitom lidem, kteří se nepřipoutali, nebo si vědomě sedli do auta, které řídí opilý člověk, krátí výplatu odškodnění, pokud jsou při nehodě zraněni. "Za úraz si podle nich člověk může do určité míry sám tím, že nerespektoval pravidla," vysvětluje Beck.

Kvůli opakovanému porušování pravidel mohou hříšníci navíc počítat s tím, že se krácení odškodnění stupňuje. Našel se třeba řidič, který měl během posledních dvou let dvě nehody, ani při jedné přitom nebyl připoután.

Zatímco v prvním případě pojišťovna odškodnění krátila o 30 procent, podruhé částku ponížila ještě více. Šofér tak celkem prý přišel o 720 000 korun. Za jízdu bez použití bezpečnostního pásu navíc hrozí pokuta až dva a půl tisíce a tři trestné body.

Ke krácení odškodnění mohou vést i další porušení pravidel, například překročení povolené rychlosti ze strany poškozeného nebo nepoužití ochranné přilby na kole.

Odškodnění za zranění nebo úmrtí při dopravní nehodě má krýt zákonné povinné ručení. Hradí ho tedy příslušná pojišťovna a má finančně pokrýt způsobenou újmu, ušlý zisk nebo třeba ztrátu společenského postavení a omezení dalšího života. "Z naší zkušenosti plyne, že lidé vůbec netuší, jaké mají nároky a z čeho se například skládá odškodnění," tvrdí Tomáš Beck z Vindicie.

Řada lidí podle něj navíc odškodnění zaměňuje s bolestným. Kromě bolestného přitom lidé mohou nárokovat například ošetřovné, cestovné za lékařem, ušlý plat, různé renty a kompenzaci sníženého společenského uplatnění. Podle zkušeností odborníků navíc lidé často nechtějí o výši vyplácené částky bojovat.

Přesto podle statistik pojišťoven výše odškodnění za nemajetkovou újmu roste. "Ještě v roce 2015 se průměrná částka, vyplácená za tento typ újmy (škody), pohybovala na úrovni 74 tisíc Kč, v roce 2019 už to bylo přes 122 tisíc korun," tvrdí mluvčí Kooperativy Milan Káňa. Změna přišla s novým občanským zákoníkem v roce 2014, který nově upravil výpočet odškodnění za nemajtkovou újmu a újmu na zdraví. 

Výše vypláceného odškodnění proto může být výrazně vyšší a podle pojišťoven pak řidiči nemusí stačit ani základní 35milionový limit povinného ručení. Jako varování může sloužit hromadná dopravní nehoda, kterou právě odškodňuje Kooperativa.

"Zahynuli při ní tři členové jedné rodiny včetně malého dítěte. Na jejich vozidlo, a několik dalších, se převrátila cisterna zahraničního kamionu. Ta se stala neovladatelná v důsledku jejího střetu s jiným osobním vozidlem, viníkem celé nehody, které při nebezpečném předjíždění přejelo do protisměru," popisuje situaci Káňa.

Z povinného ručení jednoho osobního vozidla je v takovém případě nutné řešit najednou deset pojistných událostí. Celková výše škody podle Káni v takovém případě hravě přeskočí zákonné limity.

Jak získat nejvyšší odškodnění ve čtyřech krocích

  1. Zajistěte svědky (včetně kontaktu na ně), jejich výpověď může být zásadní pro určení viníka nehody. V případě, že jste toho schopni, celou situaci nafoťte.
  2. Mějte všechny potřebné dokumenty, odškodnění zahrnuje i výplatu všech částek spojených s léčením. Schovávejte si všechny lékařské zprávy, policejní posudky, doklady o cestování za nemocným. Všechny hrají roli v určování výše odškodného.
  3. Ujasněte si, o co vás nehoda připravila. Zraněný má nárok i na ušlý výdělek, na i na kompenzaci za snížení společenského uplatnění, například pokud má trvalé následky, které ho připravily o milované koníčky.
  4. Nespoléhejte na jediný lékařský posudek. Pokud nejste s výší odškodnění spokojeni, vyplatí se nechat vypracovat další. Může pomoci.
 

Právě se děje

Další zprávy