Jak získat odškodnění za zranění při autonehodě? Řada lidí si o něj ani nezažádá

Jan Matoušek Jan Matoušek
22. 4. 2020 11:23
Až 40 procent lidí, kteří se stanou účastníky dopravní nehody, ale nezaviní ji, neví, jakým způsobem řešit odškodnění. Vyplývá to alespoň z průzkumu agentury STEM/MARK. Účastníci nehody navíc mnohdy ani neví, jak mají odškodnění vymáhat.
Jak postupovat při získání odškodnění u nezaviněné dopravní nehody?
Jak postupovat při získání odškodnění u nezaviněné dopravní nehody? | Foto: Shutterstock

"Veškeré náklady na škody a újmu na zdraví hradí poškozeným z autonehody viník nehody ze svého povinného ručení," říká mluvčí České asociace pojišťoven (ČAP) a České kanceláře pojistitelů (ČKP) Veronika Nová. "Pokud byl viník nepojištěný, úhradu újmy kryje Česká kancelář pojistitelů z Garančního fondu," dodává.

Jenomže to, že se škoda hradí z povinného ručení viníka, řada lidí neví, jak vyplývá ze zmíněného průzkumu, který si nechala udělat společnost Vindicia. Ta pomáhá poškozeným získat právě adekvátní odškodnění.

"Setkáváme se s tím, že se lidé domnívají, že budou odškodnění vymáhat přímo od viníka nehody. Průzkum to potvrzuje, takto se spletla více než polovina respondentů," říká Tomáš Beck ze společnosti Vindicia.

"Z povinného ručení se hradí škoda na majetku, újma na zdraví, případné trvalé následky, duševní újma poškozeného nebo i jeho blízkého člověka a další," vypočítává mluvčí ČAP.

Nárok na odškodnění z povinného ručení viníka má rovněž spolujezdec, pokud u něj dojde při nehodě ke zdravotní újmě. "Je jedno, zda nehodu zavinil řidič vozidla, ve kterém seděl spolujezdec, nebo řidič jiného vozidla," říká Veronika Nová. Nicméně pokud člověk dobrovolně sedne do auta k řidiči, který je například pod vlivem alkoholu, případně nepoužil pásy, minimálně o část odškodnění přijde.

Jak už bylo zmíněno v úvodu, až 40 procent respondentů (průzkumu se zúčastnilo loni v listopadu tisíc lidí ve věku 18 až 59 let) neví, jakým způsobem mají odškodnění u nezaviněné dopravní nehody řešit.

"Po nehodě je potřeba vyhodnotit, zda účastníci jen sepíší formulář ‚Záznam o dopravní nehodě‘. To v případech, kdy je škoda na majetku do 100 tisíc korun, nehoda je bez zranění a účastníci se domluví," říká Nová. "Pokud je škoda vyšší, je u nehody zranění nebo se účastníci nemohou dohodnout, musí zavolat policii, která sepíše protokol," dodává mluvčí ČAP.

Po vyhodnocení toho, jestli je nebo není potřeba účast policie (pro připomenutí - ve chvíli, kdy je některý z účastníků nehody zraněný, policie se volat musí), se oba řidiči obrací na pojišťovnu, přičemž, jak už bylo řečeno, pojišťovna viníka hradí škodu z povinného ručení.

"Některé pojišťovny případně nabízí možnost rozšířené asistenční služby, kdy pak poškozený vyřeší pojistné plnění se svou vlastní pojišťovnou, a ta pak částku získává prostřednictvím regresu od pojišťovny viníka z jeho povinného ručení," dodává Veronika Nová.

Vindicia dále upozorňuje, že až tři čtvrtiny lidí zapomínají další části odškodnění. Tam patří například cestovné, opatrovnictví, léčebné náklady a hlavně ztížení společenského uplatnění.

Výška odškodnění za zranění, která se tedy vyplácí z povinného ručení, se různí. Vychází přitom z toho, na kolik bodů posudkový lékař či soudní znalec vyhodnotí závažnost zranění. Platí přitom úměra, že čím více bodů, tím vyšší odškodnění poškozený dostane. Výše hodnoty bodu se vypočítává z Metodiky Nejvyššího soudu k odškodňování nemajetkových újem.

Stanovena je na jedno procento průměrné měsíční hrubé mzdy za rok, který předcházel roku nehody. Jinými slovy, pokud bude výška hodnoty bodu počítána letos, bude mít hodnotu 341,25 koruny. To proto, že průměrná hrubá mzda byla za rok 2019 podle Českého statistického úřadu 34 125 korun.

V průměru přitom podle společnosti Vindicia může poškozený, v případě, že se rozhodne o odškodnění zažádat, získat kolem 800 tisíc korun.

 

Právě se děje

před 39 minutami

Šanghaj zavřela kvůli tajfunu In-fa obě mezinárodní letiště

V Šanghaji dnes kvůli tajfunu In-fa uzavřeli obě mezinárodní letiště a úřady zakázaly pořádat jakékoli venkovní akce. Východní Čína se připravuje na silnou bouři, která se blíží od Japonska a Tchaj-wanu a má podle meteorologů zasáhnout hlavně provincii Če-ťiang, která leží jižně od Šanghaje. V Če-ťiangu by při ní mohlo napršet 250 až 350 milimetrů vody. "Lidé by neměli chodit ven," sdělila čínská meteorologická služba.

In-fa už se prohnala nad Tchaj-wanem a přinesla velké množství srážek, předtím na Okinawě se při ní zranilo šest lidí. Doprovází ji vítr o rychlosti 155 kilometrů za hodinu, v nárazech i 191 kilometrů za hodinu. Na šanghajských letištích dnes byly zrušeny stovky letů a další se zřejmě budou rušit i v pondělí, oznámila televize. V Šanghaji jsou uzavřeny parky a také čtvrť u nábřeží, která je oblíbenou turistickou destinací.

Televize rovněž oznámila, že je přerušeno železniční spojení s městem Ning-po ležícím jižně od Šanghaje. V provincii Če-ťiang zůstanou zavřené školy, tržiště a obchody. Kvůli bouři přesunuli do Šanghaje velkou kontejnerovou loď z přístavu jižně od něj a uzavřeli plavební komory v Nan-tchungu, který je severně od města.

Zatímco se východ Číny připravuje na In-fa, centrální část země se vzpamatovává z mohutných záplav, které ji postihly tento týden. Vyžádaly si životy 58 lidí. Ve středočínském městě Čeng-čou spadlo rekordní množství srážek, byl zaplaven tunel metra a v něm zemřelo 12 lidí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy