Praha – Na několika stech kilometrů silnic první třídy by od roku 2016 mohli řidiči legálně jezdit rychlostí až 110 kilometrů za hodinu místo dosavadních devadesáti. Nově se z nich mají stát takzvané rychlostní silnice.
Současně si "papírově" polepší většina dosavadních rychlostních silnic - stanou se z nich klasické dálnice. Dálniční síť České republiky se díky tomu rozšíří zhruba o 300 kilometrů, maximální rychlost 130 kilometrů za hodinu se nezmění.
Počítá s tím návrh novely zákona o pozemních komunikacích, který dokončilo ministerstvo dopravy a jejž posílá do připomínkového řízení.
Návrh je prakticky shodný s materiálem, který schválila už loni v dubnu tehdejší vláda vedená Petrem Nečasem. Kvůli pádu vlády a předčasnému rozpuštění Sněmovny ale tehdy poslanci nestačili novelu schválit. První plán na nové pojetí rychlostních silnic a dálnic se přitom objevil už v roce 2008.
Až 110 kilometrů za hodinu?
Navrhované úseky silnic první třídy pro přeřazení mezi silnice pro motorová vozidla (s rychlostí do 110 km/h):
I/7 Chomutov - Křimov
I/11 Ostrava - Šenov
I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1)
I/13 Karlovy Vary - Ostrov
I/13 Most - Bílina
I/13 Bílina - Teplice
I/14 Liberec - Kunratice
I/20 Nová Hospoda (R4) - Písek
I/20 Plzeň, přivaděč k D5
I/23 Brno, Pražská radiála
I/26 Plzeň, přivaděče k D5
I/27 Plzeň - Sukova - Dobřany
I/34 České Budějovice - Lišov
I/35 Liberec - Bílý Kostel
I/35 Olomouc - Křelov
I/37 Hradec Králové - Pardubice
I/38 Jihlava, přivaděč k D1
I/43 Brno, Svitavská radiála
I/44 Postřelmov, obchvat
I/48 Nový Jičín - Příbor
I/48 Český Těšín, obchvat
I/50 Brno, Olomoucká radiála
I/56 Prodloužená Místecká
I/57 Semetín - Jablůnka
"Nové projednání vládou je nutné i kvůli tomu, že návrh nyní obsahuje i část týkající se možnosti urychlení výstavby nových komunikací," vysvětlil online deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Jednodušší značení
Kdo nyní jede například z Prahy do Liberce nebo směrem na Karlovy Vary, vnímá tamní čtyřpruhové komunikace jako klasické dálnice. Ale například zahraniční investor, který si jen prohlíží méně podrobnou mapu České republiky, je vnímá jako obyčejné silnice. Formálně jde totiž "jen" o rychlostní silnice, nikoliv dálnice, což právě některé zahraniční mapy rozlišují.
V České republice existují dvě různě značené komunikace "dálničního typu". Obě mají nejméně dva pruhy v každém směru, jsou shodně zpoplatněné, platí na nich stejná maximální dovolená rychlost, nové stavby jsou v zásadě i stejně kvalitní. Zejména starší silnice pro motorová vozidla se od dálnic liší "ostřejšími" zatáčkami, kratším nebo zcela chybějícím připojovacím pruhem u vjezdů a užšími odstavnými pruhy.
Odlišné označení zbytečně mate nejen zahraniční investory či turisty, ale také tuzemské řidiče. Za převedení rychlostních silnic (jen těch, které splňují příslušné parametry) pod dálnice se už před lety přimlouvala i státní agentura CzechInvest, která do Česka láká zahraniční investory.
Nové pojetí rychlostních silnic
Ani po zmíněném sjednocení ale kategorie rychlostních silnic nezanikne. Podobně jako v zahraničí se tak totiž nově mají označit některé moderní čtyřpruhové silnice, které dosud nejsou vedeny jako rychlostní. Typicky jde o komunikace poblíž Písku, Liberce či Zábřehu na Moravě nebo třeba přivaděče k dálnici u Plzně nebo Jihlavy.
Výhledově až 110 km/h
Výhledová síť čtyřpruhových silnic první třídy s možným označením jako silnice pro motorová vozidla
S4 Praha - Nová Hospoda (I/20)
S7 Praha - Slaný - Chomutov - Křimov
S11 Opava - Ostrava (D1)
S11 Ostrava (I/59) - Šenov - Havířov - Třinec - Jablunkov
S12 Praha - Úvaly
S13 Karlovy Vary - Chomutov - Ústí n. L. - Liberec
S14 Liberec - Jablonec n. N. (část)
S20 Plzeň, přivaděč k D5
S20 Nová Hospoda (S4) - Písek
S20 České Budějovice, Písecká radiála
S21 Františkovy Lázně, obchvat
S23 Brno, Pražská radiála
S26 Plzeň, přivaděče k D5
S27 Plzeň, přivaděč k D5
S34 České Budějovice - Lišov
S35 Německo - Liberec - Turnov - Jičín - Hradec Králové
S37 Hradec Králové - Pardubice
S38 Jihlava, přivaděč k D1
S42 Brno, Velký městský okruh
S43 Brno - Svitavy/Moravská Třebová
S44 Mohelnice - Šumperk
S46 Vyškov - Olomouc (- Šternberk)
S48 Bělotín (D1) - Nový Jičín - Frýdek-Místek - Český Těšín - Polsko
S50 Brno, Olomoucká radiála
S55 Otrokovice - Uherské Hradiště - Hodonín - Břeclav - Rakousko
S56 Ostrava (D1) - Frýdek-Místek
S57 Palačov (S48) - Valašské Meziříčí - Vsetín
V kategorii rychlostních silnic, u nichž bude oproti dosavadnímu pojetí snížena rychlost ze 130 na 110 kilometrů za hodinu, mají dále zůstat i ty "horší" z dosavadních rychlostních silnic, například mezi Vyškovem a Olomoucí. Ministerstvo připomíná, že starší rychlostní silnice byly za socialismu stavěny obvykle pro maximální rychlost 100 kilometrů za hodinu, po plošném zvýšení na 130 kilometrů se staly rizikovějšími.
Z "obyčejných" silnic první třídy se má pod nově pojaté rychlostní silnice zařadit zhruba 25 úseků, čímž by se nejvyšší dovolená rychlost zvýšila z dnešních devadesáti na 110 kilometrů za hodinu. Jde o směrově oddělené úseky komunikací se čtyřmi pruhy a s mimoúrovňovými křižovatkami.
V další fázi by se rychlost mohla zvýšit i na komunikacích jen se třemi či dvěma pruhy, které nemají křižovatky a odbočky.
Ušetří se na stavbě
Nezbytné náklady na přeznačení vybraných rychlostních silnic na dálnice odhaduje Ředitelství silnic a dálnic na 3,5 milionu korun. Ministerstvo ale počítá, že celá akce se státu vyplatí.
Rychlostní silnice v novém pojetí totiž nebudou tak velkoryse pojaté jako dosud. Mají kopírovat terén, zaberou méně prostoru, a tím se výrazně sníží jejich investiční náročnost. Plánované dálnice pak bude možné stavět v polovičním profilu nebo se třemi pruhy s možným rozšířením na plný profil v případě nárůstu intenzity dopravy.
Pravidla se liší
Používání značky rychlostní silnice není v Evropě jednotně upraveno. Obvykle jsou ale čtyřpruhové komunikace dálničního typu vedeny jako dálnice, přestože některé komunikace vypadají hůře než současné české rychlostní silnice.
Například v Itálii je hlavní severojižní dálnice místy užší než české rychlostní silnice, chybí na ní odstavné pruhy a podobně. V řadě zemí včetně Německa je na těchto komunikacích trvale omezena rychlost na 110 či 100 kilometrů za hodinu - přesto jde papírově stále o dálnice.
Jako silnice pro motorová vozidla jsou v Německu značeny jen kvalitnější silnice první třídy. Většinou jde o obchvaty měst a obcí či "napřímení" starých komunikací. Jsou sice širší a rovnější než běžné silnice, mívají mimoúrovňové křižovatky, ale v zásadě mají jen jeden pruh pro každý směr a maximální dovolená rychlost je 100 kilometrů za hodinu.