Martin Přibyl
11. 2. 2020 6:06
Život s elektromobilem? To není jen marné hledání volné nabíječky a čekání u kávy, až se auto dobije. Pokud máte dům, pro každodenní dojíždění do práce může být život s elektromobilem pohodlnější než s klasickým, konvenčním autem. Prostě jen večer zapojíte nabíjecí kabel a ráno máte baterii plnou. Jak si ale dům na vlastnictví elektroauta připravit? A může být takové řešení pro všechny?
Jaký vybrat tarif?
Koupí elektromobilu se vám otevírají dveře k levné elektřině. Pro elektromobilisty z řad soukromníků je připravena sazba D27d, pro firmy C27d. Například v případě ČEZ vyjde jedna kilowatthodina ve vysokém tarifu sazby D72d na čtyři koruny a třicet haléřů, v nízkém na dvě koruny. Nízký tarif trvá osm hodin a povinně se musí vejít mezi osmnáctou hodinu večer a osmou hodinu ráno. Přesný rozsah si určuje správce elektrické rozvodné sítě. Nabíjet se tedy jednoznačně vyplatí v nízkém tarifu a na to je nutné si nastavit odložený start dobíjení.
Pro představu: u elektrické Kie Niro jsme naměřili spotřebu 15,6 kWh / 100 km. Po zohlednění ceny elektřiny v nízkém tarifu budete s autem jezdit za třicet haléřů na kilometr. Tomu se nedokážou přiblížit ani auta na zemní plyn, která běžně jezdí s náklady lehce pod korunu na kilometr. Hybridní Toyota Corolla jezdí za 4,5 litru, tedy při ceně benzinu 32 Kč/l za 1,44 Kč/km.
Lubomír Myslík upozorňuje na to, že tarif pro elektromobily nemusí být nejvýhodnější. "Pokud máte doma třeba tepelné čerpadlo nebo vytápíte pomocí elektřiny, můžete dobíjet ještě levněji. Doporučuji si důkladně prostudovat ceníky," radí.
Tato příjemně výhodná matematika pochopitelně může platit jen do doby, než se elektroauta na našich silnicích rozmnoží. Je pravděpodobné, že dodavatelé energie následně elektřinu zdraží.