Test elektromobilů od Hyundai a Kie. Podobná technika, rozdílná spotřeba

Test elektromobilů od Hyundai a Kie. Podobná technika, rozdílná spotřeba
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
13. 11. 2019 6:02
Čím víc elektromobilů přichází na trh, tím překvapivější rozdíly pozorujeme ve spotřebě energie. Vliv na ni má nejen účinnost elektrických zařízení pod kapotou, ale také hmotnost. A ta dramaticky roste s kapacitou akumulátoru, kterou potřebujeme na dlouhý dojezd. Co udělá rozdíl dvou metráků mezi auty podobné velikosti, napoví porovnání Hyundai Ioniq Electric a Kie e-Niro.

Elektromobily dlouho platily za hodná úsporná zvířátka. Nissan Leaf i Volkswagen e-Golf jezdily za 16 kWh / 100 km, což znamená 50 haléřů na kilometr. Letos se karta dramaticky obrátila s rychlými monstry jako Audi e-Tron a Jaguar i-Pace. Proud žerou skoro dvakrát rychleji, takže potřebují obří baterie. Paradoxně právě jejich vysoká hmotnost žene spotřebu ještě výš. Elektromobil, který váží dvě a půl tuny, úsporný být nemůže.

Detailnější pohled na vliv hmotnosti se nám nabídl, když se v redakci krátce po sobě sešlo Hyundai Ioniq Electric s Kií e-Niro. Blízce příbuzná auta z jednoho koncernu, s identickými články v bateriích a výkonovou elektronikou od stejného dodavatele. Ioniq a Niro nejsou žádní nováčci, na svět přišly už před třemi lety. Proto si je jen stručně připomeňme.

Foto: Martin Frei

Ionic je dynamicky přikrčený, i když ne úplně atleticky štíhlý liftback. Kombinací podsaditého pontonu a splývavé zádě vzdáleně připomíná starší Toyotu Prius, ovšem díky moderním kouzlům na povrchu působí určitě šviháčtěji.

Sedí se v něm nízko s nataženýma nohama, což je zejména vzadu trochu omezující. Boduje ale výbornými sedadly, kvalitním zpracováním kabiny i moderně štíhlou palubní deskou se širokým tabletem informačního systému.

Kia Niro je rodinný typ, něco mezi SUV a MPV. Půdorysně je o deset centimetrů kratší, nicméně vyšší střecha i vzpřímená poloha sedadel nechává posádce víc místa i pohodlí.

Větší prosklení a výhled ven dodává cestování výletní ráz a vysoká stavba nechává místo na hlubší a objemnější kufr. Některé materiály v kabině ale odhalují zacílení na méně náročné Američany a mohutná palubní deska vypadá starší, než ve skutečnosti je.

Foto: Martin Frei

Ioniq Electric má baterii na 38 kWh, s níž podle cyklu WLTP ujede 311 km. Kia e-Niro udává o kilowatthodinu víc, nicméně zásoba jí stačí na 289 km. Pak je tady ale ještě varianta s dojezdem prodlouženým na 455 km, kterou právě testujeme. Akumulátor zde má kapacitu 64 kWh.

Už tahle čísla nás vracejí k úvaze o hmotnosti a spotřebě. Baterie posílila o 68 procent, ale dojezd se prodloužil jen o 57 procent. Chybějících 11 procent je ztráta účinnosti, kterou platíte za to, že dojedete dál.

Podobný rozdíl je v hmotnosti celého vozu. Elektrické Niro v základní verzi s 39kWh baterií váží o 65 kg víc než Ioniq, což má na svědomí vyšší karoserie. Varianta s prodlouženým dojezdem je však těžší o dalších 145 kg, a to právě kvůli baterii. Příznivou spotřebu hatí i horší aerodynamika, náš exemplář navíc musí při každém zrychlení roztáčet 17" kola místo šestnáctek u Ioniqu.

Foto: Martin Frei

Nakonec je rozdíl i v motoru. Ioniqu stačí výkon 100 kW a točivý moment 295 Nm, e-Niro pohání silnější stroj se 150 kW a 395 Nm. To znamená už uvnitř motoru víc těžkých magnetů a setrvačnosti, robustnější a těžší je i převodovka.

Když se k tomu přidá hmotnost celého auta, začínají se dít věci. Kia má točivý moment vyšší o třetinu, ale na stovku zrychlí jen o 22 procent dřív - přesné časy jsou 7,8 a 9,9 sekundy.

Jak se to projevuje za jízdy? V městském provozu je jen málo situací, kdy by Ioniq silnější sestřenici nestačil. Obě auta zhruba do šedesátky potěší pohotovým zrychlením i jemně vyladěnými reakcemi pedálů, na které není třeba si složitě zvykat. Výborná je u obou možnost nastavit intenzitu rekuperace po sundání nohy z plynu, jak je komu libo.

Foto: Martin Frei

Mezi 60 a 100 km/h má e-Niro díky výkonnějšímu motoru zřetelný náskok. I do kopců s nadhledem zrychluje, předjíždí dravěji a koně navíc jistě přijdou vhod při plném obsazení auta. Klidných 110 až 120 km/h po dálnici samozřejmě zvládají v pohodě oba kandidáti. 

Ioniq je docela zábavný i na točité okresce, kde uplatní výhodu nižšího těžiště. Má také tužší, avšak o to harmoničtější pérování, které sice stále trochu kmitá, ale jen tak něčeho se nelekne. Niro se snaží měkce plout, ale české díry a kanály ho vyvedou z rovnováhy.

A co ta spotřeba? V mixu města, silnic první a druhé třídy i dálnice do 120 km/h konzumoval Ioniq 12,2 a Niro 15,6 kWh na 100 km. To znamená rozdíl 21 procent. Musíme přiznat, že zejména úspornost Ioniqu nás překvapila a odstup mezi oběma vozy jsme čekali menší.

A to ještě výsledek odráží spíše klidnou, plynulou a předvídavou jízdu, jakou očekáváme od uživatelů elektromobilu. Za těchto podmínek Ioniq plní sliby výrobce a na jedno nabití ujede 311 km, zatímco Niro by místo udávaných 455 zvládlo jen 411.

Stejnou dvojici nedávno testovali němečtí kolegové z ADAC. Měli zjevně těžší nohu: Hyundai naměřili spotřebu 14,7 a Kii 18,1 kWh / 100 km. Jedno nabití by jim stačilo na 259 a 354 km. Živější styl jízdy zvětšil rozdíl ve spotřebě na 25 procent.

Což jen potvrzuje, že z uzavřeného kruhu delší dojezd - větší baterie - těžší auto - vyšší spotřeba u bateriového pohonu nelze vystoupit. Jde tedy o skrytou přirážku, kterou u e-Nira zaplatíte za jeho reálný dojezd přes 400 km. 

Cenová politika výrobce to bohatě vyváží. Kia e-Niro stojí se standardním dojezdem 1 149 980 Kč, ale s prodlouženým už jen o 50 000 víc. To je za málo peněz spousta muziky, ale tak velkorysé všechny značky být nemusí.

Foto: Martin Frei

Hyundai Ioniq se nabízí ve dvou výbavách - levnější Future za 899 990 Kč a testovaná Ultimate za 1 049 990 Kč. Možnost ušetřit 150 tisíc vypadá lákavě, jenže chudší verzi chybí nejen tepelné čerpadlo pro úspornější topení, ale dokonce i zásuvka na stejnosměrné nabíjení.

Střídavé přitom pobere jen 7 kW, takže trvá šest hodin. To byste si museli pořídit wallbox a nabíjet doma. Za paket Efficiency, který obsahuje stejnosměrnou přípojku, tepelné čerpadlo, a navíc výkonnější světlomety LED, zaplatíte 60 tisíc korun.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Vedoucí Lille jen remizovalo, PSG může snížit ztrátu na jediný bod

Fotbalisté vedoucího celku francouzské ligy Lille ve 33. kole jen remizovali 1:1 s Montpellierem a zaznamenali ztrátu v boji o titul. Alespoň bod jim pět minut před koncem zachránil Luiz Araújo.

Lille vede tabulku o čtyři body před obhájcem titulu Paris St. Germain, který má k dobru nedělní zápas se St. Etienne. Montpellier, kterému k bodu několika skvělými zákroky pomohl brankář Jonas Omlin, je osmý se ztrátou pěti bodů na pohárové příčky.

Francouzská fotbalová liga - 33. kolo:

Lille - Montpellier 1:1 (85. Araujo - 21. Delort).

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Lipsko opět ztratilo a dalo vedoucímu Bayernu šanci odskočit

Fotbalisté Lipska ve 29. kole německé ligy remizovali bez branek s Hoffenheimem a dali šanci Bayernu Mnichov navýšit náskok na prvním místě tabulky. Hostům k bodu ze hřiště druhého celku tabulky pomohl i český obránce Pavel Kadeřábek, který odehrál celý zápas.

Lipsku se sice v nastavení podařilo skórovat, ale po zásahu videorozhodčího nebyl gól Yussufa Poulsena uznán. Tým trenéra Juliana Nagelsmanna zaznamenal třetí domácí ztrátu za sebou a Bayern, který má k dobru sobotní zápas s Wolfsburgem, mu může v případě výhry odskočit na rozdíl sedmi bodů.

Hoffenheim remizoval podruhé za sebou bez branek a v bundeslize natáhl sérii bez vítězství na pět zápasů. V tabulce mu patří jedenácté místo.

Německá fotbalová liga - 29. kolo:

Lipsko - Hoffenheim 0:0.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

U tuniských břehu ztroskotala loď s migranty z Afriky, nejméně 41 jich zemřelo

Nejméně 41 afrických migrantů utonulo při ztroskotání lodi u tuniských břehů. Podle tuniských úřadů loď směřovala na italský ostrov Lampedusa. Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) v pátek večer oznámila, že loď se potopila ve čtvrtek.

Tuniská pobřežní stráž původně ohlásila 21 nalezených těl. Úřady uváděly, že dvacítka lidí z lodě se pohřešuje. Všichni uprchlíci pocházeli ze subsaharské Afriky.

Loď s migranty podle úřadů vyrazila z tuniského Sfaxu ve čtvrtek večer. "Tato tragická ztráta životů znovu podtrhuje, jak je důležité rozšířit státem řízené záchranné operace napříč střední částí Středozemního moře," uvedla v prohlášení IOM. Mezi dosud vylovenými těly jsou i ženy a jeden kojenec.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Raúl Castro na sjezdu potvrdil, že předává vedení mladší generaci

Kubánský vůdce Raúl Castro v pátek na úvod osmého stranického sjezdu potvrdil, že předá vedení mocné Kubánské komunistické strany (PCC) mladší generaci, která je "plná vášně a protiimperialistického ducha". Informovala o tom agentura Reuters.

Čtyřdenní sjezd PCC se koná za zavřenými dveřmi, ale kubánská televize odvysílala úryvky Castrova úvodního projevu. Devětaosmdesátiletý Raúl Castro v něm vyjádřil spokojenost nad tím, že může předat vedení skupině věrných, kteří za sebou mají desítky let zkušeností, během nichž stoupali po stranickém žebříčku.

Předáním moci formálně skončí éra bratrů Castrových na Kubě. Ve vedení PCC má na sjezdu Raúla Castra vystřídat kubánský prezident Manuel Díaz-Canel (61).

Zdroj: ČTK
Další zprávy