Jaká krize? Nadšenec z Moravy staví továrnu na auta

Radek Pecák Radek Pecák
1. 2. 2013 15:10
Blázen do aut si plní sen mezi vinicemi. Supersport bude technický vrchol
Foto: Thunderbolt

I tak silné značky jako Ford, Opel či Peugeot se nyní v Evropě potýkají s velkými ekonomickými problémy, Lotus je na pokraji krachu. Také ostatní obtížně hledají na starém kontinentu zákazníky a omezují výrobu.

Přesto se právě v této době dokončuje na jihu Moravy jedna zbrusu nová automobilová továrna. Najdete ji na okraji obce Tvrdonice nedaleko Břeclavi. Hned vedle se rozkládají rozlehlé vinice.

Za projektem aut s logem Thunderbolt stojí podnikatel Jiří Vlk, který je podle vlastních slov "blázen do aut". 

"Mám pětiletého syna a ten nyní podle obrázku pozná všechny typy aut. Já jsem byl stejný. A prostě si nyní plním svůj sen," vysvětluje Vlk.

Na otázku, kolik ho takový sen již stál, nechce zpočátku odpovídat. Pak ale přizná, že do vybudování rozlehlého moderního areálu na zelené louce a do vývoje automobilů investoval již stamiliony korun. Ty vydělal především díky projektům ve stavebnictví. 

Vlk samozřejmě předpokládá, že se mu jeho investice jednou vrátí, ale ví, že to bude běh na dlouhou trať.

"Dva roky jsem na to neměl příliš času, ale letos to rozjedeme s plnou parádou," tvrdí muž, který si prý kdysi koupil český sportovní roadster Kaipan a nebyl s ním příliš spokojen. "Řekl jsem si tehdy, že to dokážu lépe," prozrazuje svoji další motivaci.

Nakrátko ostříhaný, energický pětačtyřicátník Vlk fotografování vlastní osoby při návštěvě redaktora Aktuálně.cz odmítl. "Pózovat budu až při otevírání továrny, to k tomu bude důvod," slibuje.

Podobný koncept, totiž vyrábět silniční vozidla pro potěchu řidičů nadšenců, mají v Česku další dvě firmy - již zmíněný Kaipan ze severočeské Smržovky a plzeňský Gordon. Ani jedna z nich však nechystá tak velkolepé projekty a ani nemají k dispozici takové zázemí jako značka Thunderbolt.    

Nejlepší materiály a ruční práce

Právě Vlk stojí za přípravou projektu prvního českého supersportu schopného vyvinout rychlost přes 300 kilometrů v hodině. Jeho tvary kreslí, jak již online deník Aktuálně.cz informoval, Jiří Král, syn slavného designéra Václava Krále. 600 koní budou na silnici přenášet všechna čtyři kola. "Na něm nás čeká největší porce práce, zejména vyřešení aerodynamiky. Budeme si muset najmout i aerodynamický tunel," předpokládá a říká, že hotovo by toto auto mohlo být zhruba za tři roky. 

Pohon všech kol, ovšem vycházející z motoru BMW, se chystá i pro další dva vozy, z nichž skicu luxusního kabrioletu již redaktorovi Aktuálně.cz ukázal. "Tím druhým by měla být superluxusní limuzína, něco ve stylu jako bylo Bugatti Napoleon Royal," svěřuje se Jiří Vlk. Prostor pro cestující vzadu bude od předních sedaček oddělen přepážkou a vzadu prý najdete veškerý možný luxus. "Pochopitelně použijeme ty nejlepší materiály a celé to bude ruční práce," vysvětluje.

Bugatti Napoleon Royal je úctyhodný vůz.
Bugatti Napoleon Royal je úctyhodný vůz. | Foto: Aktuálně.cz

"Za tak exkluzivní auto si klidně budu moci říci i patnáct milionů," říká trochu furiantsky Jiří Vlk a je mu prý jedno, že si ho třeba hned nikdo nebude chtít koupit. (Pro zajímavost: supersport Jiřího Krále má stát zhruba pět až šest milionů korun). 

Všechno, z čeho se jeho automobily budou skládat, je prý schopen si zajistit sám. Má i čalouníky a další profese. "Jen elektroniku, motory a převodovky nakupujeme," říká.

Pod povrchem je špičková technika

Pro tříkolky a chystaný dvoumístný roadster používá Thunderbolt agregáty ze Škody (1,3, 1,6 a 2.0 FSI). Posledně jmenovaný agregát by měl být i pod zadní kapotou repliky vozu Škoda 130 RS. "To je náš další projekt, na kterém letos pracujeme," upřesňuje Vlk. Nebude to ale přesná replika originálu.

Kvůli pohodlí posádky uvnitř, lepším jízdním vlastnostem a dalším požadavkům moderní doby bude vůz zhruba o dvacet centimetrů širší. Také se musí zvětšit výřezy v blatnících, aby se do nich vešla větší kola, a zřejmě vůz trošku přiblížíme k zemi," svěřuje se se svým zadáním konstruktérům. Také karosérie, stejně jako u všech dalších připravovaných typů vozů, nebude z kovu, ale kompozitních materiálů. "Svařovaný rám uděláme z chrommolybdenové oceli, čímž docílíme významné úspory hmotnosti," prozrazuje podnikatel. 

Stenley bude na trh uvedeno jako první
Stenley bude na trh uvedeno jako první | Foto: Radek Pecák
 

Podobně si počínal také při konstruování auta s tvary velmi připomínajícími AC Cobra. Ten má vpředu pod kapotou osmiválcový turbomotor BMW se zdvihovým objemem válců pět litrů, který pohání zadní kola. "Jeho síla je obrovská, když jsem poslal techniky na zkušební jízdu, vrátili se se zcela sjetými zadními pneumatikami," dokládá Vlk.

Konstruktéry přímo ve své firmě nezaměstnává, ale externím zadává konkrétní úkoly.

"V posledních týdnech a měsících jsem sám plnil roli testovacího jezdce s vozem Stenley a po každé jízdě jsem jim přinášel další podněty k vylepšení," říká Vlk, který si zakládá na tom, aby jeho vozy měly dobré a bezpečné jízdní vlastnosti. Svezení pak nabídl i redaktorovi Aktuálně.cz, který ale vzhledem k venkovní teplotě pod bodem mrazu testovací jízdu v otevřeném voze prozatím s díky odmítl.

Stenley patřit mezi ty levnější z Vlkových automobilů. "Počítám s cenou milion korun bez DPH," uvádí a dodává, že zákazníkům rozhodně nehodlá prodávat žádné stavebnice rozložených aut, jako činí některá konkurence. "Chceme garantovat kvalitu," vysvětluje.

V plánu jsou i další "hračky" pro muže

V budoucnu hodlá zájemcům o netradiční auta nabízet jak vozy s motorem vpředu a pohonem zadních kol, tak i s koncepcí "vše vzadu" a samozřejmě auta 4x4. "Prostě aby si každý milovník zábavy za volantem mohl vybrat," uvádí. 

Na montážních přípravcích pro výrobu všech chystaných vozů, dále pak i prototypech a rámech tříkolek, zatím zaměstnanci pana Vlka pracují v poněkud nevzhledném, dříve zemědělském areálu v obci Hrušky. Před dokončením je ale již moderní a architektonicky zajímavě řešený tovární areál v nedalekých Tvrdonicích. "V létě by už odtud měla vyjíždět hotová auta," předpokládá Vlk.

A jeho smělé plány tím nekončí. "Již stavím další továrnu, kde budeme vyrábět další exkluzivní  hračky pro pány kluky," říká poněkud tajuplně. Jen v továrně v Tvrdonicích hodlá časem zaměstnat až 150 lidí.

Současně hodlá pokračovat i ve výrobě tříkolek, jejichž největší odbyt je ve Švýcarsku. Zájem o ně sice v posledních letech poněkud opadl, oproti nejlepším časům, kdy byli schopni prodat až šest desítek kusů ročně, ale ani u nich nepolevují ve vývoji. Nyní například připravili nové brzdy a také nabídku silnějšího motoru. "Dosud jsme montovali jen škodováckou třináctistovku, nyní bude mít zákazník možnost zvolit si i stokoňový motor 1,6.  Přemýšlíme i o nové kapotáži," uzavírá Vlk.

Podívejte se: Supertatra a formule z Česka. Co chystá designér Král

 

Právě se děje

Další zprávy