výroba

Škoda Auto do konce roku výrazně omezí nebo zcela zastaví výrobu, firmě chybí čipy

Automobilka Škoda Auto od pondělí 18. října výhledově do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví výrobu ve všech třech svých českých závodech. Důvodem jsou chybějící čipy, které se používají v palubní elektronice. Firma se zaměří na dokončení velkého množství rozpracovaných vozů, řekl ve čtvrtek vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.

Podle Škody může za nedostatek polovodičů snížení produkce výrobců v Asii, a to kvůli pandemii koronaviru. Nejde o první zastavení výroby ve Škodě kvůli chybějícím čipům. Naposledy stály výrobní linky v týdnu od 27. září.

Oproti tomu automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku provoz zachovává. "Bojujeme. Problémy registrujeme, ale zatím jsme nemuseli rušit žádnou směnu," řekl mluvčí závodu Petr Michník. Slezská automobilka v září jen upustila od původně plánovaných přesčasových sobotních směn.

Výrobu zachovává také kolínská Toyota, i když s omezeními, řekl její mluvčí Tomáš Paroubek. Za normální situace vyrobí automobilka asi tisíc aut denně.

Problémy se dotknou také dodavatelů Škody. Situaci se musí přizpůsobit například společnost Aramark, která v závodech Škody zajišťuje stravování. "Situaci intenzivně řešíme přímo s klientem a počty našich zaměstnanců a jejich pracovní dobu budeme upravovat v návaznosti na výkyvy ve výrobě. Máme s tím už zkušenost a vždy jsme našli uspokojivé řešení," řekl jednatel a generální ředitel Vladimír Staněk. Hromadné propouštění Aramark podle něj neplánuje.

Zdroj: ČTK

Toyota v Kolíně po odstávce kvůli čipům obnovila výrobu

Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně v úterý po odstávce obnovila výrobu. Zaměstnanci se vrátili do plného třísměnného systému. Odstávka trvala s týdenní přestávkou od 15. srpna, předtím byli zaměstnanci na celozávodní dovolené. Důvodem byl nedostatek čipů do palubní elektroniky, který trápí celý automobilový průmysl, řekl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.

Výrobu firma částečně obnovila v týdnu od 6. září, vyrobila několik stovek aut, běžně jich produkuje kolem tisícovky denně. Další týden se ale linky opět zcela zastavily, nyní se zaměstnanci postupně vrátí k plné produkci. Po dobu odstávky dostávali pracovníci Toyoty 80 procent průměrného platu.

Zdroj: ČTK

Výroba aut v létě kvůli nedostatku čipů klesla o 39 procent na 112 481 vozů

Výroba osobních aut v Česku v červenci a srpnu kvůli nedostatku čipů meziročně klesla o 39 procent na 112 481 vozů. Za osm měsíců automobilky vyrobily 775 496 aut, což je o 12,6 procenta více než loni, ale proti předkrizovému roku 2019 to znamená ztrátu 17,7 procenta. Kvůli nedostatku polovodičů bude výroba aut za celý letošek zhruba o 140 000 vozů nižší. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda Auto a Toyota kvůli chybějícím polovodičům musely prodloužit tradiční letní odstávky. Škoda v létě vyrobila o 42 procent vozů méně než loni. Celkově za osm měsíců produkce vzrostla o 7,9 procenta na 486 423 vozů. V Toyotě výroba v červenci klesla o 37 procent a v srpnu se zcela zastavila. Celková produkce ale přesto stoupla o 5,8 procenta na 106 673 aut. U Hyundai byla prázdninová výroba zhruba na úrovni minulého roku. Od ledna do konce srpna pak zvýšila výrobu o 33,1 procenta na 182 400 aut.

Zdroj: ČTK
Pokračovat