Rodí se supersport. Český a s motorem o výkonu 600 koní

Radek Pecák Radek Pecák
30. 11. 2012 22:00
Design auta s maximální rychlostí nad 300 km/hod tvoří syn legendárního Václava Krále
Foto: Aktuálně.cz

Tak jako se někteří lidé baví pěstováním zeleniny nebo květin na zahrádce, Jiří Král z Roztok u Prahy si několik let ve sklepě bytového domu v jedné zastrčené uličce tohoto městečka  kreslí obrázky automobilů, letadel a dalších strojů budoucnosti.

Není divu - Jiří Král je synem legendárního designéra Václava Krále, otce „Supertatry" a dalších pozoruhodných automobilů z minulých desetiletí. Je vystudovaným leteckým konstruktérem, ale auta jsou jeho srdeční záležitostí.

Teď by se navíc jeho životní situace mohla změnit. „Díky nadšení jednoho podnikatele, majitele firmy na výrobu motorových tříkolek Thunderbolt, začínám seriózně pracovat na projektu nového českého supersportovního automobilu, ideového následovníka právě Supertatry a konceptu California," vysvětluje Jiří Král.

Online deníku Aktuálně.cz prozradil exkluzivní informaci, že funkční prototyp vozu by se měl na silnici ocitnout již za dva roky.

Už na prvních kresbách vůz působí velice
Už na prvních kresbách vůz působí velice | Foto: Aktuálně.cz

Podle podnikatelského záměru by se měl automobil vyrábět po jednotlivých kusech pro konkrétní zákazníky. Zatím nemá jméno. "Pracovně mu od jara, kdy se zrodily první skici, říkáme Následník," vysvětluje designér.

„Začínáme sice konstruovat kupé, ale v hlavě máme připravenu už i variantu speedster (vůz zcela bez střechy) a dokonce i bez čelního skla, v němž by řidič i spolujezdec museli mít na hlavách přilby," dodává Král.

Vše vzadu

Jasno je už o rozměrech vozu i pohonné jednotce. „Už při konstruování speedsteru California nám  s otcem bylo jasné, že slabinou vozu, který měl mít vysokou maximální rychlost,  bude požadovaný krátký rozvor. Proto nyní chystáme pořádné auto," vysvětluje.

Právě ze základní koncepce nikdy nedokončené californie se vychází. 

Za projektem stojí majitel firmy na výrobu tříkolek, který staví novou továrnu.
Za projektem stojí majitel firmy na výrobu tříkolek, který staví novou továrnu. | Foto: Aktuálně.cz

Na délku by vůz měl mít skoro pět metrů, rozvor je plánován zhruba tři metry. Těsně za kabinou umístěný motor bude pohánět  pouze zadní kola. Podle zatímních představ půjde o šestisetkoňový motor z produkce německého koncernu Volkswagen.

Tento výkon dává záruku, že to bude zaručeně nejrychlejší automobil, který se kdy na území České republiky zrodil. Pokoření třísetkilometrové rychlosti by neměl být v tomto autě problém.

Zajímavá, přísně aerodynamická karosérie z kompozitů  bude namontována na trubkový rám. Za kabinou budou dva samostatně otevíratelné zavazadlové prostory, přičemž do každého se vejde jeden golfový bag. Typickým znakem vozu budou i přední vyklápěcí světlomety. Dobré jízdní vlastnosti by mělo zaručit i rozložení hmotnosti cca 45:55 ve prospěch zadní nápravy.

Vůz bude následovníkem Tatry MTX, prvního českého supersportu.
Vůz bude následovníkem Tatry MTX, prvního českého supersportu. | Foto: Aktuálně.cz

Žákem svého otce

Přestože se Jiří Král v současnosti živí něčím jiným, s konstruováním aut má mnohaleté zkušenosti. Už  od svých středoškolských studií pomáhal svému otci (zemřel před sedmi lety, pozn. aut.) při realizaci mnoha projektů. „Vlastně od mých patnácti až do 40 let jsme dělali spolu, téměř bok po boku," vzpomíná.

Základním přístupem Jiřího Krále i jeho otce je stále jedna myšlenka: Totiž že design vzniká zevnitř (na základě vnitřního uspořádání každého stroje), nesmí to být pouze hezký obal.

Přestože je jeho myšlení  velmi podobné tomu, jak ke každé práci přistupoval jeho otec, po jeho smrti stál před velkým rozhodováním. „Tehdy měl otec rozpracovánu formuli pro okruhový český šampionát,  ale já jsem měl ideu, že i závodní auto by mělo být více nadčasové, stejně jako auta určená na běžnou silnici. Otec, který dříve sám závodil,  přistupoval překvapivě ke konstrukci závodních vozů dosti konzervativně. Nakonec jsem našel odvahu změnit design svého idolu a vytvořil formuli MX 1-11, která má jak přední, tak i zadní spojler integrován do karosérie, a navíc jsou jak přední, tak i zadní kola částečně kryta.

Právě otázka bezpečnosti závodních vozů je jedním z témat, která Jiřího Krále velmi provokují. „ Nechápu, proč jsou třeba i ve Formuli 1 pravidla tak konzervativní. „Proč musí formule jezdit na třináctipalcových kolech, když všechny civilní supersporty mají dvacetipalcová. Proč není stanovena minimální tloušťka křidélek a dalších dílů na monopostech, aby při srážce a po odpadnutí z vozu nemohla proříznout pneumatiku jiné formule... a tak dále. Proto již nakreslil i svoji představu „bezpečné formule".

Bezpečnost závodních vozů je pro Jiřího Krále velké téma.
Bezpečnost závodních vozů je pro Jiřího Krále velké téma. | Foto: Aktuálně.cz

Stejně jako jeho otec má i Jiří Král řadu nápadů, které se týkají budoucnosti automobilové a v jeho případě i letecké dopravy.
Proto vznikl projekt  přepravníku lodních kontejnerů poháněný plynovou turbínou, letadla pro přepravu stejných kontejnerů a dokonce i pětikolového supersportu. Zatím se žádný z nich nedotáhl do hotového výrobku, ale třeba jednou...

Kromě toho Jiří Král ve volném čase kreslí obrázky historických letadel pro kalendáře a podílí se na práci Asociace designérů Unie výtvarných umělců. 

Fotogalerie: Podívejte se na tvorbu Jiřího Krále

 

Právě se děje

před 1 hodinou

V Kongu po nehodě autobusu s cisternou převážející benzín uhořelo 33 lidí

V provincii Kwango na západě Konga při střetu autobusu s cisternou převážející pohonné hmoty uhořelo 33 lidí. Cisterna směřovala po jednom z hlavních tahů do metropole Kinshasy, zjistila agentura AFP z policejních zdrojů. Pozůstatky obětí dopravní nehody v pondělí ráno pohřbili.

"V noci ze soboty na neděli uhořelo 33 lidí při velkém požáru způsobeném kolizí rozměrného vozidla přepravujícího pohonné hmoty a přeplněného autobusu," uvedlo vedení místní policie. "Mohli jsme vyzvednout jen lebky, zbytek těl se nepodařilo najít. S úctou jsme je pohřbili dnes ráno," uvedl další policejní zdroj.

Dopravní nehody s četnými oběti na životech jsou v Kongu poměrně časté, na vině je špatný technický stav mnoha vozidel i silnic nebo opilí řidiči, někdy též bez potřebných znalostí. V říjnu 2018 na trase mezi Kinshasou a Matadi taktéž havarovala cisterna, při nehodě tehdy zemřelo 53 lidí. Tragickou bilanci 230 obětí měla nehoda cisterny v roce 2010.

Zdroj: ČTK
Další zprávy