Rekordně vysoké ceny benzinu a nafty čím dál více řidičů nutí přemýšlet jak ušetřit. Alternativních pohonů je hned několik. Populární jsou přestavby na plyn (LPG, CNG), objevují se ale i modely, které jsou připraveny pro spalování plynu už z výroby. Pomalu se rozšiřuje nabídka benzinových aut, co umí spalovat 85% směs etanolu a benzinu E85, který je alespoň o několik korun levnější než klasický benzin.
Co ale v zimě dělat, když už auto máte a přesto chcete ušetřit? Máme pro vás hned několik tipů.
Vlastně jde spíše o to, co nedělat. Vedle obecně platných doporučení typu jezdit plynule, předvídavě, bez razantních akcelerací a s minimálním brzděním se vyplatí projít čas od času obsah zavazadelníku. Nepotřebných věcí se zde obvykle najde více než dost a pokud najedete už tisíce kilometrů ročně, hraje roli i 10 kg zátěže navíc. Německý ADAC vyčíslil spotřebu navíc na 0,3 l/100 km za každých 100 kg nákladu na palubě automobilu střední třídy.
Zimní turistika vede často na hory a lyže v tom případě často končí v boxu na střeše. To je zdaleka největší žrout paliva navíc. Pokud budete udržovat rychlost 130 km/h počítejte, že vás střešní box (tzv. rakev) vyjde na 2 l/100 km navíc k běžné spotřebě auta. Doporučení je tedy následovné: Kdykoliv to jde, střešní box sundejte a jezděte bez něj!
Zima v autě je nepříjemná, což se výrobci aut snaží vyřešit vyhříváním sedadel, věnce volantu, zrcátek nebo čelního a zadního okna. Pokud zapnete vše najednou, očekávejte zvýšení spotřeby o 1 l/100 km. Výkonné žárovky v mlhových světlometech si řeknou o 0,2 l/100 km, takže kdykoliv nejsou tato světla potřeba, vypněte je!
Pokud jedete po městě padesátkou na trojku a ne na pětku, řekne si motor až o 1 l/100 km více. Kdo zahřívá motor na volnoběh ještě před rozjezdem, může počítat s tím, že jej za pár minut připraví auto o 2 deci benzinu a motor se stejně bez zatížení nezahřeje tak rychle, jako kdybyste jeli. V Německu za zahřívání motoru navíc můžete dostat pokutu 10 Eur.